Auto Review Renault Zoe I 2e facelift
Stroomopwaarts
Renault Zoe R135 Edition One
- Pluspunten
- Betaalbare EV
- Snelle oplaadtijd
- Hoogwaardig interieur
- Minpunten
- Beperkte binnenruimte
- Hoge zit
De nieuwe Renault Zoe lijkt in vele opzichten op de oude en dat is precies waarom we het als zo’n fijne elektrische gezinsauto bestempelen.
Conclusie
Ondanks de constante stroom nieuwe concurrenten toont Renault met de Zoe aan, dat het nog altijd een prominente plek verdient te midden van andere elektrische auto’s. De milieubewuste Fransman mag dan een wonderlijke zitpositie hebben en minder binnenruimte bieden dan gelijksoortig geprijsde EV’s; hij blinkt onverminderd uit in het type gebruiksgemak waar eigenaren van een elektrische personenwagen behoefte aan hebben. Het interieur heeft bovendien een stevige upgrade gekregen, terwijl het verschuldigde aankoopbedrag min of meer gelijk is gebleven. De historisch lage Euro NCAP score vormtechter een stevige smet op het blazoen van deze alleskunner.
Type auto en prijs
De Renault Zoe kwam in 2013 op de markt, in het kielzog van de Nissan Leaf en de stadsautodrieling van Mitsubishi en PSA. Waar die modellen echter lange tijd in ongewijzigde vorm werden verkocht, bleef Renault met de Zoe bezig. Er verschenen bijvoorbeeld nieuwe motoren en laadmogelijkheden, en ook het interieur werd tussentijds bijgepunt. Aan het uiterlijk veranderde nooit zoveel en dat is bij deze officiële tweede generatie feitelijk ook het geval: het oorspronkelijke model is nog altijd herkenbaar. Binnen afzienbare tijd krijgt de Zoe er de nodige concurrenten bij. Een nieuwe stadsautodrieling klopt aan de deur - ditmaal afkomstig uit de Volkswagen-stal - en Opel en Peugeot komen met elektrische uitvoeringen van hun Corsa en 208. Hoewel de Zoe qua maatvoering tussen beide alternatieven in valt, zal hij toch met al die auto’s moeten concurreren. Daarbij profiteert de Renault nog altijd van het feit, dat hij aan een regulier laadpunt sneller kan laden dan de rest. Ook de prijs is gunstig, hoewel je goed op moet letten of je de prijslijst met of zonder batterijpakket voor je hebt. Je kunt er bij de fabrikant namelijk ook voor kiezen om de accu’s er los bij te leasen, wat je minimaal € 74 per maand kost, bovenop de aanschafprijs van € 25.390. Inclusief batterijen rekent de dealer minimaal € 33.590, wat nog altijd voordeliger is dan Peugeot voor een elektrieke 208 verlangt (vanaf € 36.250).
Hoe rijdt de Zoe
Renault heeft er in 2013 voor gekozen om met een apart model te komen, naast de Clio. De elektrische Fransman is uitgedost als een kleine ruimtewagen en bezit de rijeigenschappen die bij zo’n carrosserievorm horen. De zit achter het stuur is hoog; je torent letterlijk boven het dashboard uit. Die bijzonder zitpositie versterkt het gevoel dat de Zoe overhelt in de bochten. De nieuwste generatie elektromotoren, die in de folder nogal technisch wordt omschreven als de R135, is 136 pk en 245 Nm sterk. Een aanhanger trekken is met de EV niet mogelijk. Een spaarstand had de Renault al - opgelet, want op de snelweg kun je dan maximaal 94 kilometer per uur! - maar tegenwoordig kun je met de keuzehendel van de automaat ook de mate beïnvloeden, waarin de Zoe remenergie terugwint. De vertraging is echter niet dusdanig, dat je de auto met één pedaal kunt rijden. De besturing van de Renault werkt weinig precies, maar is aangenaam licht bij gebruik in de stad. Vanwege zijn hoge koets produceert de Zoe een hoop windgeruis, met name op de snelweg. Het zicht rondom is redelijk. De komst van deze tweede modelgeneratie betekent een uitbreiding van het aantal beschikbare rijhulpsystemen, al is de veiligheidsuitrusting niet op het niveau van de nieuwe Clio. Adaptieve cruise control is bijvoorbeeld niet leverbaar op de Zoe, terwijl dat voor een elektrische personenwagen juist een begeerlijke optie is. Opmerkelijk is het feit, dat de Renault van oudsher leverbaar is met een geluidssignaal dat voetgangers op jouw komst moet attenderen. Voorheen kon je zelf bepalen hoe dat signaal klonk; nu kan het alleen nog maar uit. Die mogelijkheid lijkt ons de verkeersveiligheid niet ten goede komen. Euro NCAP beoordeelde de Zoe in 2021 met een pijnlijke score van 0sterren. De botsproefinstantie verwijt Renault dat ze weliswaar de veiligheidsuitrusting hebben uitgebreid, maar voorbij zijn gegaan aan de constructie van de EV zelf. Daar is volgens Euro NCAPsinds 2013 niet meer naar omgekeken, met alle gevolgen van dien voor de inzittenden van de Zoe én diens medeweggebruikers.
De Zoe van binnen
Hoewel Renault de afgelopen jaren herhaaldelijk verbeteringen aan het interieur van de Zoe heeft doorgevoerd - zo spiegelde het dashboard in het begin hinderlijk in het raam - gaat het binnenste van de EV er met deze modelwissel zienderogen op vooruit. Voortaan heeft de Renault hetzelfde dashboard als de Clio. De gebruikte materialen zijn niet alleen mooier om te zien, maar ook fijner om aan te raken. Het infotainmentsysteem vertelt je waar de dichtstbijzijnde laadpunten zijn en als je de verwarming niet wilt voorprogrammeren, heb je altijd nog een speciale telefoonapplicatie tot je beschikking om de temperatuur vanachter je ontbijt alvast wat op te stoken. Het batterijpakket van de Zoe gaat schuil onder de inzittenden, wat zijn weerslag heeft op de hoofdruimte achterin. Ook de beenruimte houdt niet over, wanneer je langer bent dan gemiddeld. De kofferbak is minimaal 338- en maximaal 1.225 liter groot. De dubbele bagagebodem is ideaal om een hoge tildrempel te voorkomen en je laadkabels op te bergen, maar draagt niet bij aan een vlakke laadvloer. Bovendien haalt de bouwkwaliteit van zowel die bagagebodem als de hoedenplank de zorgvuldig opgebouwde kwaliteitsbeleving van de Zoe meteen weer naar beneden: beide onderdelen voelen aan alsof ze het maar een paar maanden zullen uithouden.
De Zoe en het milieu
Het geheim van de Zoe is de mogelijkheid om aan een reguliere laadpaal sneller vol te raken dan menig alternatief. Dat komt, omdat de Renault een onderhuidse omvormer aan boord heeft. De laadsnelheid bedraagt daardoor maximaal 22 kW, waar de concurrentie op 11 stuks blijft steken. Aan de snellader is dat een ander verhaal: dan kan de Zoe snelheden aan tot 50 kW, waar EV’s als de Nissan Leaf en Hyundai IONIQ electric met gemak het dubbele doen. Tijdens onze praktijkproef, die binnendoor van het ANWB-hoofdkantoor in Den Haag naar de luchthaven van Lelystad voert en over de snelweg weer terug, kwamen we tot een score van 219 daadwerkelijk gereden kilometers, met een restant van 73 kilometer volgens de boordcomputer. Het gemiddelde stroomverbruik bedroeg 15,5 kWh per 100 kilometer. Daarbij moet worden aangetekend, dat we de Zoe reden in de winter. Wanneer de buitentemperatuur gunstiger ligt, geldt dat vermoedelijk ook voor de actieradius.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
