logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo V90 II

Klassieke ‘estate’ in hypermoderne vorm

De Volvo V90 is als occasion heel gewild, zeker voor een auto in deze klasse. Dit is weer zo’n echte, karakteristieke Volvo. Al kent de V90 geen directe voorganger, hij past helemaal in de lijn die al decennialang enorm belangrijk is voor Volvo… èn heel veel Volvo-rijders.

Pluspunten
  • Heel prettige rijcomfort
  • Prachtig, ruim en comfortabel interieur
  • Volop aanbod èn vraag
Minpunten
  • Diverse euvels bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

Wat vindt de Wegenwacht van de Volvo V90 als occasion?

Technisch zijn de V90 en S90 identiek. Er bestaan geen euvels die specifiek voor het éne of het andere model gelden. Het komt voor dat het digitale instrumentarium niet meer werkt en het motorvermogen voelbaar beperkt is. Dat is puur een software-probleem, dat de Wegenwacht kan verhelpen door een eenvoudige ‘reset’ van de accu. Dat is een soort ‘Ctrl-Alt-Del’ voor auto’s. Het komt voor dat de elektrisch bediende parkeerrem op de achterwielen geheel of gedeeltelijk niet vrijkomt. Om daar iets aan te doen, moeten de achterwielen van de auto. Ter plekke repareren gaat niet, de Wegenwacht kan alleen zorgen dat de auto weer rijdbaar is. Definitieve reparatie moet in de werkplaats gebeuren. Als het alarm niet wil deactiveren, is dat te verhelpen door de keyless entry-sleutel in de bekerhouder tussen de stoelen te leggen. Wanneer bij de vergrendeling van de auto de zijruiten spontaan open gaan, zit het probleem in de vergrendelschakelaar in de auto. De schakelaar een aantal malen heen en weer bewegen is in de regel afdoende. Voor alle Volvo’s voorzien van het ‘Technocon’-alarm geldt dat het kan gebeuren dat de auto niet start wanneer deze in een parkeergarage staat. Dit systeem dient met name voor de opsporing van de auto na diefstal. Daarvoor is contact met het internet nodig en dat lukt niet altijd in de parkeergarage. Het kan zijn dat dit is te deblokkeren met het noodpasje (mits aanwezig!). Als dat niet mogelijk is, of niet werkt, dan belt de Wegenwacht na identificatie van de bestuurder met het noodnummer van Technocon, om de auto ‘vrij te geven’.

Ruitenwissers en richtingaanwijzers die ‘dienst weigeren’, betreft alleen een elektronische storing. De Wegenwacht verhelpt dit door de juiste zekering uit te nemen en opnieuw te monteren. In de regel is het hierdoor verholpen.

Als op het dashboard het acculampje brandt, kàn een van de accu’s aan vervanging toe zijn. Als zeker is dat de dynamo voldoende spanning levert, dan is het waarschijnlijk een softwarefout. Hiervoor past de Wegenwacht eveneens een accu-reset toe. De 12-Volt-accu’s vervangen is bij deze types niet eenvoudig. Dat komt om te beginnen omdat er twee in de auto zitten en het is niet simpelweg mogelijk er een ander in te zetten. Die moet in beide gevallen eerst door de garage worden ‘ingeleerd’ op de auto.

Over de Volvo V90:

Diverse actuele Volvo-modellen zijn ook onderling nauw aan elkaar verwant. De XC90 verscheen hiervan als eerste, een typische grote SUV. De Sedan S90 en deze V90 komen technisch sterk overeen en beschikken ook over alle (veiligheids-) en andere techniek van de XC90. Toch heeft elk van die modellen zo zijn eigen positie. Als gesteld, Volvo heeft een enorme traditie met grote stationcars, oftewel estates en daarvan is deze V90 een zeer geslaagde voortzetting. Binnen het Volvo-programma neemt hij min of meer de plaats in van de V70, maar is, zoals de naam al aangeeft, iets hoger in de markt gepositioneerd.

Uitvoeringen en varianten:

De V90 is er met een keuze uit in totaal vier benzine-aandrijflijnen en drie diesels. Het is een heel knap staaltje motortechniek van Volvo dat al die versies gebruik maken van hetzelfde 2,0 liter viercilinder motorblok, dat alleen telkens anders is afgestemd, om zo tot verschillende motorvermogens te komen. De basis-benzineversie is de T4, die pas eind 2017 aan het programma is toegevoegd. Deze heeft 140 kW/190 pk ter beschikking. De T5 levert 184 kW/250 pk en de T6 228 kW/310 pk. De T8 is een plug-in hybride, waarbij een elektromotor die alleen al 240 Nm trekkracht levert ter aanvulling dient en de auto beperkt ook zelfstandig kan aandrijven. De elektromotor zit overigens tussen de achterwielen, waardoor Volvo claimt dat T8 vierwielaandrijving heeft, maar dat is niet onder alle omstandigheden het geval. De dieselversie worden aangeduid met D3, D4 en D5. Die beschikken respectievelijk over 110 kW/150 pk, 140 kW/190 pk en 173 kW/235 pk. De T6 en D5 hebben altijd vierwielaandrijving, voor de D4 is dat een optie. De D3 en D4 hebben in de basis een handgeschakelde zesbak, alle andere versies hebben achttraps automatische transmissies.

De normale uitvoeringen heten Kinetic, Momentum, Inscription en R-Design. Volvo verandert en schuift nogal eens met uitvoeringen. Zo zijn de Kinetic-uitvoeringen in voorjaar 2018 al komen te vervallen, even als de D4 met AWD. In 2017 waren er tijdelijke ‘90th Anniversary Editions’, in 2018 is de T4 ‘Business Sport’ toegevoegd.

Naast de normale V90 is er ook de V90 Cross Country, een versie die hoger op de wielen staat, wat wordt geaccentueerd door zwarte randen rond de wieluitsparingen. De Cross Country is in lang niet alle motoriseringen en uitvoeringen leverbaar: alleen als T5, T6, D4 en D5.

De Volvo V90 als occasion:

Traditioneel worden Volvo’s ‘nieuw’ voornamelijk zakelijk verkocht. Niettemin is er snel al een heel behoorlijk aanbod occasions. De benzineversie nemen ongeveer 60% van het hele aanbod voor hun rekening, de rest zijn vrijwel allemaal diesels, op enkele T8-uitvoeringen na. Uit het overzicht aan uitvoeringen is al op te maken dat handgeschakelde versies vrijwel niet voorkomen. Opmerkelijk is dat er ook in ons land behoorlijk wat aanbod is aan AWD-uitvoeringen, grofweg een derde van het totale aanbod. Voorlopig staat het overgrote deel van alle gebruikte V90’s nog bij de officiële dealers van het merk. dat is ook de meest logische plek om de zoektocht naar een mooi, gebruikt exemplaar te beginnen. Op die auto’s zijn vrijwel zonder uitzondering het ‘Volvo Selekt’-label, wat onder meer twaalf maanden volledige garantie inhoudt. Kijk voor alle aanvullende voorwaarden op www.volvocars.com/nl/modellen/volvo-occasions wat dit label precies inhoudt. de actuele voorraad van de dealers is hier ook te vinden.

De proefrit:

De V90 is door zijn uiterlijke maatvoering een imposante auto. Dat stoort geenszins, hij heeft dat fijne, onderkoelde en sympathieke dat een Volvo zo eigen is. De vormgeving is opvallend rustig en juist daardoor tijdloos. Mede door die maatvoering is het niet zó verrassend dat de V90 een heel ruim interieur heeft. Vier flink uit de kluiten gewassen Hollanders (of Vikingen?) passen er in alle comfort in. Juist hierdoor is het ook opmerkelijk dat de riante bagageruimte (560 liter) toch net even minder groot is dan in de laatste generatie V70, al scheelt dat maar 15 liter. Het prachtig afgewerkte dashboard, met mooie materialen past bij de status die zo’n auto nou eenmaal heeft. De voorstoelen zitten uitstekend, zoals het hoort in een Volvo, al zullen sommigen de opstaande hoeken van het verstelbare voorste deel van de zitting niet prettig vinden. Centraal in het dashboard zit een enorm beeldscherm. Hierop is echt alles in te stellen naar persoonlijke voorkeur, dat gaat echt heel ver: trek er gerust een uurtje met het instructieboek voor uit om er helemaal je eigen Volvo van te maken. Eenmaal op de weg rijdt de V90 even weldadig comfortabel als je verwacht, vooropgesteld dat er wel de normale maat wielen en banden onder zitten. Er zijn er ook met zelfs 21-inch grote velgen, waarmee het afrolcomfort nodeloos geweld wordt aangedaan… zonde van de auto! Met de diverse veiligheidssystemen loopt Volvo steeds voorop. Die zijn niet alleen passief van onschatbare waarde als het eens echt mis zou gaan. Ook de actieve systemen mogen er zijn. Het systeem voor adaptieve cruise control is bijvoorbeeld simpelweg het allerfijnste dat er bij welk merk ook op de markt is. De achttraps automaat werkt subliem en houdt de motor steeds op heel bescheiden toerentallen. In diverse proefritten bewees een T4 steeds al over voldoende vermogen te beschikken voor de meeste gebruikers. Eerder al reden we zelfs met een T5 al gemiddeld 1 op 11, wat voor een auto van dit kaliber een bijzonder keurig verbruik is. Héérlijke auto’s!

Conclusie

Een Volvo ‘estate’ is van oudsher een gezinsauto bij uitstek en dat geldt voor deze V90 opnieuw. Daarbij is het ook een heerlijke gebruiksauto voor elke dag, ook voor zeer lange ritten (vakantie!) of voor zakelijk gebruik. Misschien is de V90 wel de meest pure Volvo van deze generatie.

Concurrenten

Audi A6 Avant (2018 / heden)

BMW 5-serie Touring (2017 / heden)

Mercedes-Benz E-klasse Combi (2016 / heden)

Er is nog geen occasiontest van deze concurrenten beschikbaar

Deze auto is beschikbaar gesteld door Niham Den Haag B.V.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.