logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Seat Leon III (5F)

Seat Leon: goed alternatief voor VW Golf

Seat - Leon

Pluspunten
  • Voor wie nou eens géén Golf wil
  • Sportieve rijeigenschappen
  • Scherp gelijnd, onderscheidend uiterlijk
Minpunten
  • Enkele bekende, vaker voorkomende euveltjes

Wat vindt de Wegenwacht?

Technisch is de Leon zeer nauw verwant aan diverse Volkswagen-modellen. Hierdoor is er ook veel overeenkomst in de vaker optredende euvels. De 1,2 en 1,4 TSI-motoren gaan soms op drie cilinders lopen, omdat er één bougiekabel ‘doorslaat’ naar zijn metalen omhulsel. Niet mee doorrijden, daar kan de katalysator niet tegen, de Wegenwacht kan dit ter plekke oplossen. Bij de 1,2 TSI komt het voor dat de overdrukklep van de turbo blijft kleven, waardoor de motor slecht gaat lopen. De Wegenwacht kan dit ter plekke oplossen. Bij alle TSI/TFSI-benzinemotoren is het zaak regelmatig olie te peilen. Juist door de lange onderhoudsinterval kan het gebeuren dat per ongeluk met te weinig olie wordt gereden, met alle, grote gevolgen van dien. Als dat gebeurt is het pure onachtzaamheid van de bestuurder, dat valt Seat niet te verwijten. Bij de 1,6 TDI kan de gasklep vast gaan zitten, waardoor de motor niet wil aanslaan. De Wegenwacht lost dit op met een tijdelijke noodoplossing. De DSG-automatische transmissies worden soms elektronisch ontregeld. De Wegenwacht roept die weer tot de orde met een ‘harde reset’.
De Seat Leon is als occasion net als op de markt voor nieuwe auto’s een zinvol alternatief voor wie eens wat anders wil dan een Volkswagen Golf. Dit voorbeeld is logisch, onderhuids zijn de twee in hoge mate identiek. Een Leon is een Golf in een strak Spaans jasje.

Waar praten we over?

Als volle dochter van het Volkswagen-concern wordt voor de onderhuidse techniek van de diverse modellen uitgebreid ‘gewinkeld’ in de magazijnen van Volkswagen AG. De Leon deelt zijn platform en alles wat daaraan komt te hangen met de Golf ‘7’. Toch is de benadering van de markt bij Seat iets anders. Simpel gesteld biedt de Leon net even iets ‘meer auto’ voor een gemiddeld scherpere prijs, als je al een directe vergelijking kunt maken. De strakke Spaanse vormgeving valt bij sommige mensen zeer in de smaak, bij anderen juist weer niet.

Uitvoeringen en varianten

Deze generatie van de Leon kent drie carrosserievarianten. De Leon zonder verdere aanduiding is altijd een vijfdeurs hatchback. Er is ook een driedeurs, die heet SC en de vijfdeurs stationcar wordt aangeduid als ST. Alle gangbare technische varianten zijn in alle drie de koetswerken leverbaar. Aanvankelijk was de 1,2 liter TSI de basisbenzinemotor, maar die was er wel meteen in twee uitvoeringen: 63 kW/85 pk en 77 kW/105 pk (vanaf medio 2015: 81 kW/110 pk). De 1,4 TSI is er met 90 kW/122 pk (tot medio 2015) en 103 kW/140 pk (vanaf medio 2015: 110 kW/150 pk). Alleen in de sportieve uitvoering FR is er ook een 1,8 TSI (132 kW/180 pk) en in de nog sportievere Cupra de 2,0 TSI met 206 kW/280 pk (vanaf eind 2015: 213 kW/290 pk). Medio 2015 kwam er ook een nieuwe basismotor. Dat is een 1,0 liter driecilinder met turbo en interkoeling, die 85 kW/115 pk levert. De 1,6 TDI heeft aanvankelijk 77 kW/105 pk, vanaf begin 2014 is dat 81 kW/110 pk. De 2,0 TDI is er met 110 kW/150 pk en uitsluitend in de sportieve FR-versie met 135 kW/184 pk. De normale versies van de Leon heten Entry, Reference, Style en de eerder genoemde sportieve uitgeruste FR en Cupra. De extra uitvoeringen Business, Dynamic en Connect waren steeds gebaseerd op de Style en FR.

De Seat Leon als occasion

De Leon mag zich steeds verheugen in een flinke belangstelling. Gevolg is dat er altijd een ruime selectie occasions op de markt beschikbaar is. Vraag is er ook voldoende en dat maakt de Leon behoorlijk courant. De grote variatie in uitvoeringen zorgt er wel voor dat het als potentiële koper zaak is de wensen zo nauwkeurig mogelijk in te geven, om enigszins overzicht te houden. In dat verband is het opmerkelijk dat de ST-versies ruim de helft van het aanbod voor hun rekening nemen en de rest is verdeeld over drie- en vijfdeurs hatchbacks. Even opvallend is het dat slechts één op de vijf Leons een dieselmotor heeft. Dat klopt ook met de inschatting dat de Leon relatief minder vaak zakelijk wordt ingezet, Seat is wat meer een ‘particulier’ merk. Ondanks de grote variatie zullen gangbare versies altijd binnen een redelijke afstand te vinden zijn. Bij een zoektocht op internet is het altijd zinvol een straal voor het ‘zoekgebied’ in te stellen, waardoor het niet nodig is naar de andere kant van het land te reizen voor een auto die ook ‘om de hoek’ is te vinden. De officiële Seat-dealers hanteren net als hun collega’s bij de andere merken in de Volkswagen Groep het ‘Das Welt Auto’-label, met onder meer twaalf maanden garantie en de nodige aanvullende zekerheden.

De proefrit

Wie ‘thuis’ is in moderne Volkswagen-producten, zal ook in deze Seat veel bekende elementen als instrumenten en schakelaars herkennen. Toch is deze Seat in veel details net iets ruimer uitgerust. De vormgeving is uiteraard een smaakkwestie. In de vijfdeurs en de ST is de ruimte achterin opmerkelijk. De SC staat op een iets kortere wielbasis, dat gaat ten koste van de ruimte achterin en door de twee grote portieren is de achterbank ook lastig te bereiken. De koper die juist in dit model is geïnteresseerd zal dit waarschijnlijk niets uitmaken. Als het op bagageruimte aankomt, is de ST de betere keuze, die biedt minimaal zelfs 587 liter bagagevolume, wat voor een auto in deze klasse héél veel is. De bagageruimte is niet alleen keurig afgewerkt, maar ook voorzien van praktische details als een opklapbare vloer die vanzelf overeind blijft staan en op twee niveaus is te plaatsen, plus achterbankleuningdelen die zijn om te klappen als je achter de auto staat. De Leon heeft een net even sportiever karakter dan de Golf waarmee hij zoveel gemeen heeft. Dat uit zich onder meer in een net even wat steviger afstemming van vering en schokdemping, waarbij de sportieve versie FR er nog een flinke schep bovenop doet. Ook dat is een kwestie van smaak en vooral van proefrijden. De moderne techniek zorgt ook voor een heel keurig brandstofverbruik. Met een 1,4 TSI reden we 1 op 14,5, een 1,2 moet gemakkelijk zuiniger dan 1 op 15 kunnen rijden.

Conclusie

De Seat Leon is ‘in eigen huis’ een zinvol alternatief voor een Golf. Al is er veel overeenkomst, de sfeer rond een Seat is toch anders, net als het imago. Seat is wat sportiever, dynamischer en heeft toch de bekende Volkswagen-waarden op de achtergrond. Niettemin is tegelijk de Golf ook de grootste en belangrijkste concurrent van de Leon.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Occasion Center, Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.