Auto Review Renault Clio IV
Modieuze bestseller
Deze Renault Clio is als occasion nog steeds een van de meest verkochte auto’s in ons land. Een Clio in een mooie kleur, uitvoering en goede conditie is best te vinden, maar vaak ook zó weer verkocht. Niet aarzelen, dus!
- Pluspunten
- Modieus, geslaagd model
- Prima betrouwbaarheid
- Minpunten
- Vrij krap achterin
- Stevig afgeveerd
Wat vindt de Wegenwacht?
- In de jaren voorafgaand aan de komst van deze Clio heeft Renault een flinke kwaliteitsslag gemaakt. Daardoor is deze Clio véél betrouwbaarder dan zijn voorgangers.
- Het komt voor dat de ladingsensor op de accu stuk gaat. De motor zal dan niet starten. Renault zaait tamelijk veel paniek, door hiervoor op het dashboard de waarschuwing ‘starten kan tot motorschade leiden’ weer te geven. Nou, dat laat je dan wel uit je hoofd. De Wegenwacht maakt de Clio weer rijdend door die sensor eruit te halen. Later moet er in de garage natuurlijk wel een nieuwe in worden gezet. Geschrokken Clio-rijders hebben dan niet altijd meteen weer het vertrouwen om gewoon op weg te gaan, maar dat kan echt geen kwaad.
- Nog zo’n paniekzaaier is de combinatie van het motormanagementlampje en de melding ‘Kans op motorschade, STOP!’. Vaak blijkt dat met de betreffende kleine elektronische storing gewoon kan worden doorgereden, maar ook dat vraagt soms overredingskracht van de Wegenwacht, ook al heeft die de storing net kosteloos opgelost. Het is slim een foto te maken van de storingsmelding op de uitleesapparatuur van de Wegenwacht en die later aan de garage te tonen. Indien mogelijk zal de Wegenwacht de melding niet uit het systeem verwijderen, zodat de garagist ook weet wat er aan de hand is (geweest).
- Een dieselmotor die niet start is ook bekend, met name bij lichte vrieskou. In dat geval verzamelt zich vocht, meestal op het onderste punt van de aanvoerslang van de intercooler. Dat water bevriest, waardoor er geen doorstroming in de motor kan ontstaan en de motor dus gewoon niet kàn starten. Toch proberen door te starten kan ertoe leiden dat de zekering van de startmotor doorslaat, dan doet hij het zéker niet meer. Om dit op te lossen, moet de Clio wel naar de garage, al is het maar om eerst dat vocht te laten ontdooien en af te tappen. Dat lukt buiten in de vrieskou gewoon niet.
Over de Renault Clio
Deze Clio is weer eens een auto die aangeeft hoe belangrijk een aansprekend design is voor commercieel succes. Het uiterlijk is het sterkste punt van de Clio. De mooie, vloeiende lijnen en relatief ‘dikke billen’ aan de achterzijde maken ‘m onderscheidend, maar niet opzichtig en het uiterlijk is gespeend van overbodige lijnen en rimpels. Het is opvallend dat de Clio Estate het er qua design zelfs minstens zo goed vanaf brengt als de normale vijfdeurs. De Estate wordt natuurlijk vooral gekocht voor z’n extra ruimte, maar dat gaat dus niet ten koste van z’n attractieve vormgeving. Leuk weetje: de Clio is ontworpen onder leiding van een Nederlander: Laurens van den Acker.
Uitvoeringen en varianten
- Het leveringsprogramma van de Clio is heel overzichtelijk. Er zijn twee carrosserievormen, vijfdeurs hatchback en Estate.
- Er zijn drie benzinemotoren en één diesel.
- De 0,9 liter driecilinder turbo-benzinemotor levert 66 kW/90 pk en dat vermogen is terug te zien in de typeaanduiding TCe 90.
- Dat geldt ook voor de TCe 120, die inderdaad 88 kW/120 pk levert, in dit geval uit een 1,2 liter viercilinder. Deze TCe 120-motor is standaard gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppelingen.
- Er is ook een 1,6 liter turbomotor met 147 kW/200 pk en een sequentiële zestraps automaat, maar die is voorbehouden aan de zeer sportieve Clio RS-uitvoeringen (niet als Estate).
- De enige dieselmotor is de dCi 90, een anderhalve liter viercilinder, met inderdaad 66 kW/90 pk. Die is in enkele uitvoeringen eveneens te leveren met die zestraps automaat.
- In de zomer van 2016 was er een vrij geringe facelift op de Clio, direct herkenbaar aan de gewijzigde voorbumper.
- Er kwam nu een sterkere dieselmotor bij, de dCi 110, met 81 kW/110 pk uit dezelfde 1,5 liter motor.
- De TCe 120 en de dCi 90 zijn beide ook geleverd met een zestraps automatische transmissie met dubbele koppelingen.
- In het voorjaar van 2018 is een aantal uitvoeringen geschrapt, waaronder de dCi 90 met automaat en de dCi 110, de RS en enkel andere uitvoeringen.
- De normale uitvoeringen van de Clio heetten voor de facelift Authentique, Expression en Dynamique. Alleen in combinatie met de TCe 120-motor bestaan de uitvoeringen GT, RS en RS Monaco GP, alleen de eerste daarvan ook als Estate.
- Bij de facelift is het assortiment gewijzigd. De benamingen van de uitvoeringen zijn nu Life, Zen, Limited, Intens, Bose en Initiale Paris.
- Meteen bij de start van de verkoop was er tijdelijk ook een uitvoering Collection, in 2014 een Night & Day en in 2016 de Iconic.
De Renault Clio als occasion
Een logisch gevolg van de zeer sterke verkoopcijfers is dat er nog steeds een flink aanbod gebruikte Clio’s van deze generatie in het land staat. Voor een mooie Clio in een normale uitvoering, hoef je nooit ver van huis te zoeken. Ongeveer 40% van het aanbod betreft de Estate, wat nog steeds een heel rijk aanbod is. De benzineversies maken ongeveer negentig procent van het aanbod uit. Inmiddels zijn deze Clio’s niet meer zo courant bij de Renault dealers. Je kunt ze verder tegenkomen bij dealers van andere merken en natuurlijk bij niet-merkgebonden occasionaanbieders.
De proefrit
Deze Clio-generatie rijdt heel anders dan zijn voorgangers. Het befaamde Franse comfort heeft plaatsgemaakt voor ‘Duitse’ stugheid in het onderstel. Niet alleen op een klinkerstraat, maar ook op de autosnelweg voel je elke kleine oneffenheid in het wegdek. Daar moet je maar net van houden. De geslaagde vormgeving leidt ertoe dat de normale vijfdeurs rechtsachter een flinke dode hoek heeft. Uitkijken voor fietsers bij rechtsaf-slaan. Achterin is de Clio ook beslist niet de ruimste in deze klasse, vier volwassenen aan boord betekent flink inschikken. De bagageruimte is met 300 liter inhoud normaal voor een auto van dit formaat. Voorin gaat het allemaal uitstekend. Daar valt bijvoorbeeld op dat de voorstoelen over heel grote afstand kunnen worden verschoven, waardoor ook boomlange Hollanders verrassend goed achter het stuur van de Clio passen. Het dashboard is met zijn tablet-achtige display in het midden heel modern. Via dat paneel zijn diverse functies te bedienen, afhankelijk van de gekozen uitvoering. De kleine driecilinder turbomotor is een heel moderne krachtbron. Bij flink accelereren hoor je wel dat het een driecilinder is, maar bij normaal rijden is hij juist mooi stil en soepel. Hij is ook sterk genoeg voor de Clio. Het brandstofverbruik ligt gemiddeld 1 op 14 á 15, dat is niet slecht, maar ook beslist geen record voor deze klasse.
Conclusie
De grote populariteit van de Clio maakt ‘m tot een zeer courante occasion. Er is best veel aanbod, maar ook heel veel vraag naar leuke en mooie Clio-occasions. Dat is ook goed voor de restwaarde, wanneer je weer eraan toe bent om afscheid te nemen.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Renault Clio.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
