Auto Review Toyota Verso III 1e facelift
Voortreffelijk saai
Toyota - Verso
Conclusie
De Toyota Verso is misschien wel de saaiste auto die je nieuw kunt kopen. Daar veranderen lichtmetalen wielen en het optionele getinte glas niets aan. Maar hij is vooral zo saai, omdat de MPV eigenlijk geen steken laat vallen. De zitpositie kan beter, maar het gebruiksgemak is optimaal. En of je nu kiest voor de versie met die voortreffelijke BMW-motor of niet; bij Toyota krijg je een grotere auto dan de concurrentie je voor dit geld kan bieden.Type auto en prijs
De Toyota Verso is een wolf in schaapskleren. Daarmee doelen we niet op die nieuwe, van BMW afkomstige krachtbron, maar op het feit dat de MPV met de Golf Sportsvan concurreert terwijl hij van het formaatje Passat is. Tot 2007 droeg de Toyota Verso het woordje ‘Corolla’ in zijn typenaam. Dat was in de tijd dat er ook nog een Yaris- en Avensis Verso bestonden. Deze Verso is als enige overgebleven. Er bestaat weliswaar een Verso S, maar die is een stuk kleiner. Waar de Golf Sportsvan enkel plaats biedt aan vijf personen, is de Verso ook leverbaar als zevenzitter. De meerprijs bedraagt tussen de € 600 en € 3.000, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Je rijdt al een Toyota Verso vanaf € 24.990.Hoe rijdt de Toyota Verso
De Verso staat op de – grotere - bodemplaat van de Avensis en dat maakt hem tot een fijne reisauto. De rijbeleving is comfortabeler dan in de concurrentie. Het zitcomfort van de Japanner is wel een aandachtspunt. De voorstoelen zijn beperkt in hoogte verstelbaar, waardoor je het gevoel hebt ‘op de bok’ te zitten. Een ideale zit vinden is sowieso lastig, omdat de rugleuningen niet traploos kunnen worden versteld. Je zit teveel recht op of onderuit. De van BMW afkomstige dieselmotor is een weldaad. Met een vermogen van 112 pk blinkt hij niet uit in sportieve prestaties, maar dankzij z’n riante koppel (270 Nm) kom je niets tekort. Vijftig in de vijfde versnelling? Da’s voor deze zelfontbrander geen enkel probleem. Hij doet ook nog eens in stilte zijn werk. De Verso is gemaakt voor een rustige rijstijl: de MPV stuurt licht. Ideaal voor in de stad, maar een snel genomen afrit laat je beter uit je hoofd. Vooral omdat de zittingen van de stoelen vrij vlak zijn: je passagiers tuimelen dan van hun plek.De Toyota Verso van binnen
Wanneer je in de Verso stapt, springt meteen het dashboard in het oog. In de Toyota heb je de meters niet voor je neus, maar prijken ze bovenop de middenconsole. Er zijn in de loop der jaren meer autofabrikanten geweest die zo’n instrumentarium hebben uitgeprobeerd, maar daar zijn ze bijna allemaal weer van af gestapt. Alleen in deze Toyota én de Lancia Ypsilon moet je nog opzij kijken om te zien hoe hard je rijdt. Eind 2013 onderging de Verso een bescheiden facelift, waarbij ook het interieur werd meegenomen. Zo worden er andere bekledingsmaterialen gebruikt. Mooi meegenomen natuurlijk, maar het blijven de gebruiksmogelijkheden waardoor het Verso-interieur zo in de smaak valt. Neem de zitplaatsen achterin. De Toyota heeft geen achterbank, maar drie losse stoelen die je afzonderlijk kunt verschuiven en -stellen. Een middentunnel ontbreekt, dus iedereen heeft evenveel beenruimte. Volwassenen kunnen er prima zitten. In de zevenzitsconfiguratie krijg je er twee losse stoeltjes bij, die je vanuit de vloer van de bagageruimte overeind kunt trekken. Daar moet je dan weer geen volwassenen willen onderbrengen. Wil je geen passagiers maar spullen meenemen, dan bewijst de Verso uitstekende diensten als verhuiswagen. Toyota geeft geen officiële maten op, maar de laadvloer is vlak en gigantisch. De overtreffende trap zijn de vele handigheidjes waarmee de Japanners de Verso hebben uitgerust. Denk aan een hoedenplank die je op 3 verschillende plaatsen kunt opbergen, bekerhouders voor alle inzittenden, een dubbel dashboardkastje (eentje is gekoeld) of een opbergvak onder de bagagevloer, dat zelfs met alle zitplaatsen in gebruik nog toegankelijk blijft.De Toyota Verso en het milieu
De Verso is niet de meest bijtellingsvriendelijke MPV op de markt. Daar staat tegenover dat voor elke uitvoering hetzelfde percentage wordt verlangd: 25 procent. Er is keuze uit twee benzine- en twee dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 112- tot 147 pk. Op de door ons gereden 1.6 D-4D-F uitvoering (dat is die met de BMW-diesel) was een start/stop-systeem inbegrepen.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
