logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Cee D I 1e facelift

Sportieve Koreaan

Kia - pro_cee'd

Kia timmert lekker aan de weg met kwalitatief goede auto’s. De pro_cee’d bijvoorbeeld. Deze sportieve driedeurs heeft nu eindelijk ook de nieuwe neus.

Conclusie

Wie in is voor een sportief ogende driedeurs kan bij Kia terecht. De pro_cee’d ziet er vlot uit en biedt goede rijeigenschappen. En omdat ie gunstig geprijsd is ten opzichte van zijn concurrenten, komt de duurste uitvoering makkelijk binnen bereik. Neem er ESP bij (€ 695), dan ben je helemaal voorzien. Bovendien is de garantie van maar liefst zeven jaar zeer geruststellend.

Type auto en prijs

De pro_cee’d is het buitenbeentje in de cee’d-familie. De andere twee (vijfdeurs hatchback en Sporty Wagon) kunnen een heel gezin herbergen, de driedeurs richt zich meer op de sportieve jonge doelgroep. Voor € 17.595 koop je een 1.4 met 66 kW/90 pk. Hoger in het gamma staat een 1.6 met 93 kW/126 pk en ook dieselaars komen aan hun trekken. Die kiezen tussen een 1.6 met 85 kW/115 pk of een met 94 kW/128 pk. Wil je, in plaats van een handbak, liever een automaat? Dat kan, in combinatie met de 1.6 benzine en de beide diesels.

Hoe rijdt de Kia pro_cee'd

Voor een proefrit pakken we de 1.6 Seven. De sterkste benzinemotor in de middelste uitvoering. Een pittige auto, die zich makkelijk laat rijden. Stuur en stoel zijn in alle richtingen te verstellen, hooguit missen we wat steun voor de bovenbenen. De motor laat zich niet bovenmatig horen. De auto stuurt strak en heeft een goede wegligging. De pro_cee’d is voorzien van een wat steviger onderstel dan de andere cee’d’s. Dat hoort bij het sportieve karakter van de auto, maar daardoor voel je korte oneffenheden wel duidelijk.

De Kia pro_cee'd van binnen

Kia pakte niet alleen de neus aan, ook het interieur heeft een upgrade gekregen. Zo ontwaren we een nieuw vormgegeven stuurwiel en instrumentencluster. En ook de middenconsole met het geïntegreerde audiosysteem kreeg een opgefrist uiterlijk. Alle types hebben een geïntegreerde radio/CD-speler inclusief USB-aansluiting. Plus lichtmetalen velgen en airco. De Seven biedt zelfs standaard navigatie, een achteruitrijcamera en bluetooth. De pro_cee’d biedt ruimte voor vier, al missen langere mensen achterin wel een beetje hoofdruimte.

De Kia pro_cee'd en het milieu

Bijna alle pro_cee’d’s hebben een groen A- of B-label. Dat danken ze onder meer aan het start/stopsysteem, de schakelindicator en de banden met lage rolweerstand. En, afgezien van de Seven Sport en de automaatversies, zijn ze goed voor twintig procent fiscale bijtelling.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.