logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Zoe I

Uitstekende, compacte elektrische auto

Renault - Zoe

Wat vindt de Wegenwacht?

Het is niet zo verwonderlijk, gezien de elektrische aandrijving, dat er met de ZOE in de praktijk bijzonder weinig mis gaat. De Wegenwacht krijgt wel eens vragen over problemen met het (bij-)laden, bijvoorbeeld aan openbare laadpalen, maar de oorzaak ligt dan in de regel bij die laadpaal, daar kan de ZOE niks aan doen. Wat wel voorkomt, net als bij alle elektrische auto’s, dat de Wegenwacht wordt ingeschakeld omdat die ene laadpaal toch net te ver weg bleek te staan: accu’s leeg! Als de afstand tot de paal echt heel klein is, dan kan de Wegenwacht de transmissiehandle wel uit de P-stand halen en de ZOE naar de paal toe rollen. Echt verslepen is niet toegestaan, dit zou tot ernstige schade aan het laadsysteem, de accu of de motor kunnen leiden.
De Renault ZOE staat als occasion beslist niet op elke straathoek. Wie zo’n volledig elektrische ZOE als gebruikte auto zoekt, heeft wel volop mogelijkheden. Steeds vaker kiezen ook particulieren voor een elektrische auto en dan is de ZOE een prima optie.

Waar praten we over?

De ZOE was bij zijn introductie niet alleen de eerste personenauto van Renault die van meet af aan als elektrische auto is ontwikkeld. Dit was gewoon één van de allereerste volwaardige elektrische personenauto’s op de markt. Renault heeft veel geïnvesteerd in haar Z.E.-project (Zero Emission) en deze compacte vijfdeurs hatchback speelt daarin een hoofdrol… en een pioniersrol.

Uitvoeringen en varianten

De ZOE is er uitsluitend als vijfdeurs hatchback. Qua formaat komt hij aardig overeen met een Clio, het is dus een auto in het B-segment en daarin is elektrische concurrentie vooralsnog niet beschikbaar. Eind 2016 heeft de ZOE een bescheiden facelift gehad. Tot dat moment was er alleen de synchroonmotor met 65 kW/88 pk en een maximale accucapaciteit van 22 kWh, wat overeenkomt met een theoretische actieradius van zo’n 210 kilometer. In de praktijk is dit, zeer afhankelijk van de omstandigheden, hooguit zo’n 130-140 kilometer. Deze versie is er in de basisuitvoering Life en de onderling iets verschillende, veel rijkere uitvoeringen Zen en Intens. Bij de facelift is de belangrijkste verandering de Q90-motor, gekoppeld aan een accu met een capaciteit van 41 kWh, die daarmee een actieradius heeft van theoretisch 370 km, praktisch ruim 250 tot 275 km. De al bestaande motor heet nu R90 en heeft 68 kW/92 pk. Belangrijk verschil is dat de Q90 geschikt is voor snelladers, de R90 is juist efficiënter bij normale laadpalen met een lager vermogen. De R90 heeft er een basisversie Entry bij gekregen en een uitvoering die Bose heet en beschikt over een mooie audio-installatie. De Q90 is er als Life, Intens en Bose. Tot aan de facelift is het batterijpakket alleen via een leaseconstructie beschikbaar, na de facelift is de batterij ook te koop bij aanschaf van de ZOE als nieuwe auto.

De Renault Zoe als occasion

Het gros van alle ZOE’s is nieuw ingezet als zakenauto. Als occasion is deze ook voor een particulier best interessant. Het voordeel van de lage bijtelling telt dan niet. De kracht zit dan vooral in de lage gebruikskosten omdat geen Houderschapsbelasting is verschuldigd en de onderhoudskosten zijn heel laag. Bij aanschaf van een gebruikte ZOE is het belangrijk te bekijken hoe de situatie rond de accu is. Wanneer deze nog in de leaseconstructie zit, dan neemt Renault na overschrijving van het kenteken via de RDW contact op met de nieuwe eigenaar om dit contract voort te zetten. Als de accu in de prijs van de auto is meegenomen, dan zal dit uitdrukkelijk zijn vermeld, omdat de aanschafprijs als occasion dan ook aanmerkelijk hoger kan zijn. Het is dus belangrijk hier op voorhand goed naar te kijken, bij een zoektocht naar een occasion, om te voorkomen dat appels en peren worden vergeleken. Logische ‘vindplekken’ voor een mooie gebruikte ZOE zijn uiteraard de officiële Renault-dealers, die onder het label Renault TOP-occasion ook tenminste een jaar garantie verlenen.

De proefrit

Een lastige eigenschap van de ZOE is dat deze Renault feitelijk geen concurrentie heeft. De andere elektrische personenauto’s zijn groter en daarmee is het logisch dat die ook nog net even comfortabeler en ruimer zijn. Een auto uit de klasse van de Clio is ook niet te vergelijken met een Mégane-achtige. Dat neemt niet weg dat de ZOE heel aangenaam rijdt. Het is natuurlijk een compacte auto, maar vier volwassenen passen er best in. De zitpositie is wat hoog, omdat de accu in de vloer is verwerkt. Het futuristische dashboard vraagt een beetje gewenning en het sterk aflopende front is onoverzichtelijk. Heel goed is dat het in de duurdere uitvoeringen beschikbare navigatiesysteem van TomTom direct de straal aangeeft van de nog beschikbare actieradius en bekende openbare laadpalen zijn gemakkelijk te kiezen, bij de bestemming, of langs de route. Door het relatief hoge gewicht was het blijkbaar nodig de ZOE een tamelijk straffe vering te geven. Dat is een minpuntje in het comfort, maar daar staan de fijne voorstoelen, nauwkeurige besturing en het zeer lage geluidsniveau tegenover. Zoals bij elke elektrische auto is rijden met de ZOE vooral heel gemakkelijk.

Conclusie

De Renault ZOE is niet alleen een leuke en onderscheidende auto, het is ook een pionier in de zin dat het de eerste volwaardige elektrische auto in deze klasse (‘B-segment’) is. Voor wie een autogebruik heeft passend bij een elektrische auto en uiteraard oplaadmogelijkheden, is de ZOE een zeer goede keuze als occasion.
Deze auto is beschikbaar gesteld door VKV Renault Rotterdam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.