logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota Yaris III 2e facelift

Bestseller nog beter

De Toyota Yaris is als occasion misschien nog wel populairder dan ‘nieuw’. Dit is bij uitstek een verstandige koop, ook als occasion en ook als die al de nodige kilometers achter de wielen heeft. Toyota’s bestseller is na de facelift van 2017 nog een stuk beter geworden.

Pluspunten
  • Ruim interieur
  • Rijdt voldoende comfortabel
  • Zeer betrouwbaar
  • Heel, tot zelfs extreem zuinig (Hybrid)
Minpunten
  • Uiterlijk niet zo inspirerend

Wat vindt de Wegenwacht?

Het overgrote deel van alles Yarissen van dit model is een hybride en de weinige opmerkingen die de Wegenwacht kan maken, horen ook bij deze versie. Een automaat die niet wil schakelen is een kwestie van een losse kabel, bij de versnellingsbak. De Wegenwacht zet deze vast en zonder verdere kosten kan de Yaris gewoon weer verder. De normale 12 Volt-accu heeft een bescheiden capaciteit. Normaal is dat geen probleem, maar verbruikers kunnen die wel leeg trekken als niet met de auto wordt gereden. Een onhandigheidje hierbij is dat deze accu knap lastig is te bereiken, onder de achterbank. Zelf even met startkabels opstarten is vrijwel niet te doen, dus komt de Wegenwacht graag te hulp. Bij een hybrideversie die geen aandrijving meer heeft, kan de koelvloeistofpomp de boosdoener zijn. Als de boel is afgekoeld, kan de Wegenwacht de foutcode wissen en kan worden doorgereden naar de garage, waar moet worden gekeken of reparatie noodzakelijk is.

Over de Toyota Yaris

Uiterlijk zijn er best de nodige veranderingen aan te wijzen, maar die dienen vooral voor het onderscheid tussen deze gefacelifte versie en zijn ook al zeer gewaardeerde voorganger. Onderhuids is de Yaris zoals die in 2017 als ‘facelift’ verscheen ingrijpend gewijzigd. Er zijn maar liefst negenhonderd onderdelen anders. Het voert te ver om alle wijzigingen te noemen, maar zaken als schokdempers, uitlaat, isolatie, subframes en motorsteunen zijn allemaal gewijzigd met het oog op lagere geluidsproductie en meer comfort. Voeg daarbij de nodige standaard veiligheidssystemen, zoals standaard op alle versies automatisch remmen voor obstakels en voetgangers, automatisch grootlicht en rijstrookcorrectie, plus vanaf de Aspiration-uitvoering verkeersbordherkenning. Dat zijn aanzienlijke verschillen, die ook direct van invloed zijn op de occasionmarkt. De gefacelifte versie biedt duidelijk meer ‘waar voor zijn geld’, dan zijn voorganger, er vanuit gaande dat de restwaardes vergelijkbaar zijn. De beschikbaarheid van deze vernieuwde versie betekent zo goed nieuw voor de grote schare trouwe Yaris-kopers.

Uitvoeringen en varianten

Aanvankelijk was deze Yaris er als drie- en als vijfdeurs. De populariteit van de eerste was echter zodanig dat deze begin 2020 stilletjes uit het programma is verdwenen. In deze Yaris komen drie verschillende benzinemotoren voor. Dat is een 1,0 liter driecilinder (53 kW/72 pk), een voor de versies vanaf 2017 nieuw ontwikkelde 1,5 liter viercilinder (82 kW/111 pk) en de 1,5 liter Hybrid: dat is een àndere 1,5 die inclusief de daaraan verbonden elektromotor 74 kW/100 pk levert. De Hybride heeft in alle gevallen een Continue Variabele Transmissie. Een soortgelijke automaat is als optie ook geleverd op de 1,5. De 1,0 is er alleen handgeschakeld.

Er is bij de Yaris enorm geschoven met diverse uitvoeringen. Aanvankelijk kenden we de Comfort, Aspiration, Design, Bi-Tone en Executive. In 2018 is een nieuwe lijn opgezet met Comfort, Active en Dynamic. In 2019 kwam de 1,0 Connect erbij, tussen de eerste twee versies. Daarnaast zijn er tijdelijke uitvoeringen, zoals de Energy (2018), Design Sport (2017/18), Y20 (2018/19) en Energy Plus (2018). In 2019 verscheen de Hybrid GR Sport en in 2020 verdween de topversie Hybrid Executive.

De genoemde driedeurs was er niet als hybride en alleen in de basisuitvoering Acces en als Comfort.

De sportversie 2,0 GRMN laten we hier buiten beschouwing.

De Toyota Yaris als occasion

Het is heel bijzonder om te constateren dat de Yaris enerzijds een auto is die vrijwel uitsluitend wordt verkocht aan particulieren en tegelijk bestaat het occasionaanbod voor ongeveer twee derde uit hybrides. Uiteraard is de hybride een heel sterk aanbod, mede omdat het in deze jaren de enige volwaardige hybride in deze compacte klasse is. Echte concurrenten kent de Yaris Hybrid niet, hooguit zogenaamde ‘mild hybrids’.

Het overgrote deel van alle occasions van deze serie Yaris staat te koop bij de officiële dealers van Toyota. Een simpele methode om snel een mooie en vertrouwde gebruikte Yaris te vinden, is simpelweg doorklikken naar www.occasions.toyota.nl. Naast alle condities waaronder de dealers hun occasions leveren, is hierop heel snel exact de gewenste Yaris te vinden. Het aanbod is zó groot dat de kans aanzienlijk is dat die ‘ideale Yaris’ bij wijze van spreken om de hoek staat. Dit is geen auto waarvoor het zinvol is om stad en land af te reizen.

Uiteraard zijn er ook andere aanbieders van jonge gebruikte Toyota’s. Dat kan, maar let scherp op de nodige aanvullende zekerheden, garantie enzovoorts.

De proefrit

De Yaris is in maatvoering niet veranderd ten opzichte van zijn voorganger. geen punt, want die behoorde al tot de ruimste auto’s van dit segment. Vier volwassenen van normaal postuur kunnen hier een prima plek vinden. Met een inhoud van 286 liter mag ook de bagageruimte gezien worden, voor een auto van dit formaat. Het rijcomfort is behoorlijk goed, hij is alleen wat hard op kleine oneffenheden. De normale 1,5 is mooi stil en soepel, maar ja, die moet uiteraard zijn meerdere erkennen in de Hybrid. Daarin hoor je wel wanneer de benzinemotor wel of niet meewerkt, maar dat is geen bezwaar. De normale 1,5 heeft een ragfijn schakelende zes versnellingsbak, maar ook hier wint de Hybrid weer, met die fijne CVT-automaat. De voorstoelen zijn wel wat kort. Het dashboard is vrij eenvoudig, maar ergonomisch is het prima in orde. Nieuw voor deze versie is het centrale display, met daarin diverse functies. Slim detail: de ruitensproeiers zitten òp de grote, enkelvoudige ruitenwisser en zijn daardoor heel effectief. Met een handgeschakelde 1,5 reden we al eens een keurig gemiddelde van 1 op 17. De Hybrid haalt moeiteloos 1 op 20 en wie een beetje met de techniek leert om te gaan, kan nog een stuk zuiniger uitkomen, tot wel 1 op 22 á 23.

Conclusie

De Toyota Yaris is niet de meest verkochte auto in zijn klasse en eigenlijk is dat vreemd, want hij heeft enorm veel te bieden. Daarbij zijn zelfs eigenschappen die geen enkel ander merk ‘m nadoet, met name als hybride. Niettemin kent de Yaris veel trouwe klanten, die de auto steeds weten te waarderen en de ene gebruikte Yaris graag verruilen voor een jongere.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Louwman Breda

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.