logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 508 I

Troef in een kleiner wordende klasse

Peugeot - 508

Pluspunten
  • Ruim interieur
  • Hoog comfortniveau
  • Geslaagd, vrij ingetogen model
Minpunten
  • Diverse kleine, vooral elektronische storingen

Wat vindt de Wegenwacht?

De 1,6 liter THP-benzinemotor heeft een elektrisch inschakelende waterpomp. Als die schakeling niet werkt, is er onvoldoende koeling en loopt de motor heet. Dit kàn tot ernstige motorschade leiden, afhankelijk van hoe lang er mee wordt doorgereden. Bij de eerste series van deze motoren is ook sprake geweest van een oprekkende distributieketting. Als vervanging in de onderhoudshistorie is terug te vinden, weet je dat je goed zit. Bij de wat latere bouwjaren geldt dit niet meer. De benzinemotoren hebben individuele bobines. Die kunnen zonder aanleiding stuk gaan, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. Als er snel aan zo’n bobine is te komen, kan de Wegenwacht die zó vervangen. Het kan alleen wel opnieuw optreden bij de (drie) andere bobines. Een combinatie van diverse elektrische storingen is gemakkelijk te herleiden naar een losse voedingskabel op een van de zekeringkasten. De Wegenwacht maakt die goed vast, einde probleem. Een defecte sensor voor de koelvloeistoftemperatuur kan ertoe leiden dat er een klein beetje koelvloeistof terecht komt in de centrale computer en daar allerhande storingen veroorzaakt. Met een andere sensor en de boel goed droogmaken is dat op te lossen, maar dan moet er wel aan zo’n sensor zijn te komen. Er zijn ook wat klachten bekend over waterlekkage in de bagageruimte. Dat is bij aanschaf van een occasion wel iets om even op te letten. Verder hebben de schokdempers een wat kortere levensduur dan gebruikelijk. Dit komt vooral voor bij de achterdempers van de SW, als die regelmatig flink wordt belast.
De Peugeot 508 is als occasion niet het meest gewilde model van dit merk. Daarmee doen we geen afbreuk aan de auto op zich. Dit is het gevolg van het feit dat de belangstelling voor de grotere middenklasse al jaren afneemt. Wie durft tegen de trend in te denken en kiest voor hoogwaardig comfort tegen een bescheiden prijs?

Waar praten we over?

De klasse waarin Peugeot met de 508 heeft geopereerd is als geheel over de betreffende jaren in verkoopvolume een stuk kleiner geworden. Diverse merken hebben zelfs stilletjes afgehaakt, maar Peugeot speelt van oudsher een belangrijke rol in dit marktsegment. Het overgrote deel van alle 508-en is nieuw ingezet als zakenauto, in veel gevallen op basis van een leasecontract.

Uitvoeringen en varianten

De 508 is er als vierdeurs sedan en als vijfdeurs stationcar, aangeduid als SW. Bijna alle versies zijn in beide carrosserievormen geleverd. Er zijn slechts twee benzinemotoren, maar wel vijf verschillende diesels geleverd. De benzinemotoren meten allebei 1,6 liter. De 1,6 VTi (88 kW/120 pk) is er uitsluitend in de basisversie Access en als ‘BlueLease’. De 1,6 THP (115 kW/156 pk) is er juist niet in die basisversie. Vooral in de eerste jaren van de 508 was de 1.6 e-HDi (82 kW/112 pk) erg geliefd, als bijtellingsvriendelijke diesel. In 2013 is die versie nog een keer aangepast om aan die fiscale voorwaarden te blijven voldoen. De 2,0 HDi biedt met 103 kW/140 pk aanzienlijk meer fut. Deze motor is er ook met 110 kW/150 pk, met 120 kW/163 pk en zelfs met 132 kW/180 pk. Van 2010 tot 2014 stond ook de 2,2 liter HDi GT op de prijslijst, met zelfs 147 kW/200 pk. De 120 kW diesel zit ook in de HYbrid4, een hybride met vierwielaandrijving, vanwege een elektromotor op de achterwielen. Diesel- en elektromotor leveren samen 147 kW/200 pk. De 1,6 THP en de 120 kW diesel zijn ook geleverd met zestraps automatische transmissie. De minder krachtige diesels zijn geleverd met de ‘2Tronic’ semi-automaat, in de HYbrid4 zit eveneens een semiautomatische transmissie. De lijn met uitvoeringen was vanaf de introductie Access, Active, Allure, aangevuld met de varianten ‘BlueLease Premium en –Executive’ voor de zakelijke rijders. In 2014 is een facelift doorgevoerd met een iets gewijzigd front. Er was ook een flinke schifting in het aantal versies. De 1,6 THP motor werd e-THP met 121 kW/165 pk. De 1,6 e-HDi kreeg 85 kW/115 pk òf 88 kW/120 pk als ‘BlueHDi’. De 2,0 HDi is er alleen nog met 110 kW/150 pk of 132 kW/180 pk, die is voorbehouden aan de afzonderlijke uitvoering GT. De HYbrid4 is na de facelift alleen nog als SW beschikbaar.

De Peugeot 508 als occasion

Juist de auto’s zoals deze Peugeots die nieuw zakelijk worden ingezet, hebben na bijvoorbeeld drie jaar al een aanzienlijk deel van hun waarde verloren. Dat is goed nieuws voor de occasionkopers. Zo koop je met een beetje goed opletten al voor een vrij overzichtelijk bedrag een heerlijke auto. De rijkosten zijn uiteraard hoger dan bij een kleinere auto, maar daar krijg je ook heel veel voor terug. Als typische ex-zakenauto zijn er twee soorten aanbieders van mooie gebruikte Peugeots 508. Uiteraard staan ze bij de dealers met de uitgebreide Leeuwekeur-garantie, zie www.leeuwekeur.peugeot.nl voor de exacte voorwaarden en voordelen. Diverse grote leasemaatschappijen kiezen er tegenwoordig voor hun ex-leaseauto’s in speciale outlets rechtstreeks aan te bieden. Daar kunnen heel mooie en goede exemplaren bij zitten. Het is in zo’n geval wel slim even de onderhoudshistorie te bekijken: heeft hij z’n laatste beurt wel gehad, of is de auto daar net hard aan toe? De SW neemt van het occasionaanbod zo’n 65% voor z’n rekening. Ruim de helft van het hele aanbod zijn diesels, zo’n 35% is een benzineversie, het resterende percentage zijn HYbrid4’s. Oftewel: elke variant is gemakkelijk te vinden.

De proefrit

De 508 is op zich een heel comfortabele auto. De fout die vaak is gemaakt, is dat de auto op forse lichtmetalen wielen met lage banden wordt gezet. Dat verstoort met name de schokdemping flink en daarmee wordt het veercomfort dus geweld aan gedaan. De beide varianten zijn van binnen heerlijk ruim. Bij de sedan moeten achterpassagiers wel diep bukken om in- of uit te stappen, vanwege de lage daklijn. De fijne voorstoelen en het lage geluidsniveau dragen ook in flinke mate bij aan de comfortbeleving. Het is ook opvallend hoe mooi met name het dashboard is afgewerkt. De sedan heeft al een bagageruimte van 515 liter inhoud, de SW zelfs 560 liter. Dat is geen absoluut record, maar ruim is het zeker. De 2Tronic automatische transmissie vereist eerst eens een serieuze proefrit. Die transmissie schakelt zo lijkt het wanneer hij daar zo eens zin in heeft en dat gaat nooit ongemerkt. Een volautomaat is altijd fijner. Nog een opvallend detail tijdens de proefrit is dat het stop/start-systeem de motor al uitschakelt als de auto nog zo’n 8 km/u rijdt. In stadsverkeer is dat soms een vreemde gewaarwording. Met een 1,6 e-HDi reden we ‘zo maar’ 1 op 19, dus al die zuinige techniek is niet alléén maar theorie. Een 1,6 benzineversie (VTi) moet ook gemakkelijk rond 1 op 12 kunnen halen.

Conclusie

De Peugeot 508 valt in een klasse waarnaar als occasion niet zoveel vraag bestaat. Dat is mooi, want dat drukt de prijzen en dat is gunstig voor wie tegen de trend in durft te denken en juist valt voor de charme en het comfort van zo’n net even groter model. In deze klasse is de 508 tenminste een auto om te overwegen.
Deze auto is beschikbaar gesteld door DAVO Autobedrijven, Zoetermeer

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.