logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota Rav4 IV

Als hybride een aanrader

Toyota - RAV 4

Wat vindt de Wegenwacht?

Echte mankementen zijn voor deze generatie RAV4 bij de Wegenwacht niet bekend. Het enige dat wel eens voorkomt en waarvoor we echt moeten waarschuwen, is een lege tank bij een hybride-uitvoering. Wanneer dat gebeurt, zal de RAV4 Hybrid nog wel een klein stukje kunnen rijden op de elektrische aandrijving. Dat kan op zo’n moment handig zijn om de auto op een veilige plaats neer te zetten. Het is erg onverstandig om door te rijden tot ook de hybride-accu echt leeg is. Met alleen brandstof tanken is de auto dan niet meer aan de praat te krijgen. de auto moet op transport om de hybride-accu aan een externe lader aan te sluiten. Dat kan niet zo maar ‘aan een stopcontact’. Zo’n lader is er precies één in heel Nederland, bij de Toyota-importeur, namelijk. Dat is alles bij elkaar een heel tijdrovende toestand, die heel simpel is te voorkomen door tijdig te tanken.
De Toyota RAV4 is als occasion niet meer zo geliefd als in het recente verleden. Ooit was de RAV4 één van de grondleggers van de klasse die we nu ‘middenklasse-SUV’ noemen, nu is er heel veel concurrentie en sneeuwt de Toyota een beetje onder. Hij verdient beter!

Waar praten we over?

Na de oorspronkelijke, als ‘Funcruiser’ aangeduide RAV4, zijn diverse generaties de revue gepasseerd. Het model dat vanaf 2013 loopt, is wat ondergesneeuwd door de enorme concurrentie. Er is ook niet zo heel veel ruchtbaarheid aan gegeven, dat de RAV4 sinds 2016 als énige in dit segment leverbaar is als ‘full-hybrid’, dus mèt volop elektrische ondersteuning, maar zonder dat de auto ooit ‘aan de stekker’ hoeft. Dat was wel een slimme zet van Toyota, want sindsdien is het overgrote deel van de RAV4 verkoop zo’n hybride. Het behoeft geen betoog dat Toyota in hybride-techniek meer ervaring heeft dan enig ander merk.

Uitvoeringen en varianten

Deze RAV4 is er uitsluitend als vijfdeurs. aanvankelijk waren er twee motoren leverbaar. Dat is een 2,0 liter benzinemotor (111 kW/151 pk), uitsluitend met vierwielaandrijving, met een handgeschakelde zesbak, of een traploze automaat. Daarnaast was er een 2,0 liter diesel (91 kW/124 pk), met voor- of vierwielaandrijving en in alle gevallen handgeschakeld. Begin 2016 was er een flinke facelift. Die is direct te herkennen aan een inderdaad compleet ander ‘face’, tot aan de voorruit is de vormgeving helemaal anders. De 2,0 liter benzineversie bleef technisch ongewijzigd. Er kwam een nieuwe 2,0 liter diesel (105 kW/143 pk), maar nu alleen nog met tweewielaandrijving en handbak. de belangrijkste ingreep is de komst van de Hybride. Die heeft een 2,5 liter viercilinder benzinemotor (114 kW/155 pk), gekoppeld aan een elektrische hulpmotor, waardoor het ‘systeemvermogen’ uitkomt op 145 kW/197 pk. Deze techniek is in alle gevallen gekoppeld aan een traploze automatische transmissie. De hybrideversie is er zowel met twee als vierwielaandrijving. Aanvankelijk heetten de normale uitvoeringen Aspiration, Dynamic, Style en Executive Business. Na de facelift was er een nieuwe basisversie (Comfort, benzine en diesel), gevolgd door Dynamic, Style en Executive. Alleen in 2016 was er tijdelijk een ‘First Edition’, uitsluitend als hybride met tweewielaandrijving en in 2017 met dezelfde technische specificatie een ‘Black Edition’.

De Toyota RAV 4 als occasion

Er staat een aardig aanbod gebruikte RAV4’s van deze generatie in ons land. Daarvan is ongeveer de helft een hybride-uitvoering en de andere helft bestaat vrijwel alleen uit benzineversies. Diesels komen vrijwel niet voor. Mede door dat grote hybride-aandeel is rond de 80% van het aanbod voorzien van automatische transmissie. Auto’s als de RAV4 zijn in de praktijk vaak werkpaarden en het is dus niet verbazend dat er relatief veel exemplaren zijn die ook voor hun leeftijd opvallend veel kilometers hebben gereden. Een groot deel van de aangeboden exemplaren staat uiteraard bij de officiële Toyota-dealers. Die kennen voor occasions die aan strenge voorwaarden voldoen het label ‘Toyota Plus Occasion’, met onder meer een gegarandeerde historie en aantrekkelijk voorwaarden, zoals een garantie tot wel 24 maanden. Uiteraard staan er ook gebruikte RAV4’s bij andere bedrijven. Mits de onderhoudshistorie aanwezig, inzichtelijk en in orde is, zijn dit betrekkelijk risicoloze aankopen. De kwaliteit van Toyota’s in het algemeen en misschien wel van de RAV4 in het bijzonder is van het allerhoogste niveau. Juist omdàt het vaak werkpaarden zijn, kunnen wat meer gebruikssporen voorkomen dan gemiddeld. Dat hoeft geen afrader te zijn, mits het in het redelijke blijft.

De proefrit

Potentiële kopers van een gebruikte SUV doen er goed aan de RAV4 tenminste in overweging te nemen. Al is het niet meer het populairste model, de RAV4 heeft veel te bieden, ook als het aankomt op rijcomfort, ruimte et cetera. De hybride, als enige in deze klasse, staat natuurlijk wat op zichzelf. In bedieningsgemak scoort deze op zich gecompliceerde techniek heel hoog. Van die complexiteit heb je geen last, dat wijst zichzelf. De traploze automaat vraagt even gewenning, je moet vooral niet onnodig veel gas geven en de auto het werk laten doen. Dan zorgt juist die automaat ook voor heel aangename rust in het interieur. Het sterkste punt van de hybride is uiteraard het brandstofverbruik. Door de hulp van die elektromotor is bij normaal gebruik een gemiddelde van tussen 1 op 15 en 1 op 18 goed haalbaar. Kom daar maar eens om bij andere SUV’s van dit formaat. Er is ook een keerzijde: dit soort auto’s wordt vaak gebruikt als ‘trekauto’. Waar de normale RAV4’s met benzine- en dieselmotor 2.000 kilo mogen trekken, is dat bij de tweewielaangedreven hybride beperkt tot 800 kilo. De vierwielaangedreven RAV4 Hybrid mag 1.650 kilo trekken. Aan het dashboard en de verdere inrichting is te zien dat dit niet meer het modernste model op de markt is, vergeleken met later geïntroduceerde tijdgenoten. Maar is dat erg? Je koopt een RAV4 als gebruiksvoorwerp. Hij heeft de potentie om tot in lengte van jaren en over zeer veel kilometers onverstoorbaar te doen waarvoor hij is bedoeld. Daarbij is het –zeker als hybride- ook nog eens een heel fijne auto, vooral ook op lange afstanden.

Conclusie

De RAV4 is een absoluut kwaliteitsproduct, zoals we dat van een echte Toyota verwachten. Dit zijn niet alleen werkpaarden, maar ook heel fijne auto’s om intensief te gebruiken. De positie van de hybride-versies is uniek. Wie niet van plan is caravans of boottrailers en zo te verslepen, heeft aan de RAV4 Hybrid met tweewielaandrijving ook nog eens een verrassend zuinige SUV.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Van Dorst Breda B.V., 076 – 5712000

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.