logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Jaguar E-Pace I 1e facelift

Fijne ‘stekker-Jag’

De E-pace van Jaguar draagt zijn steentje bij aan het milieu. Vrijwel alle beschikbare motoren zijn mild-hybride, zowel de diesels als de benzineversies. En er is een stekkerhybride. Die testen wij. Het blijkt een fijne, comfortabele ‘stekker-Jag’. Met bijbehorend prijskaartje. Dat dan weer wel…

Pluspunten
  • Aandrijflijn
  • Afwerking
  • Rijgedrag
Minpunten
  • Duur
  • Kofferruimte

Conclusie

Wat een fijne, goed rijdende en comfortabele auto. De Jaguar E-Pace P300e is een praktische SUV met een milieuvriendelijke aandrijflijn. Wel is het zo dat veel afhangt van de discipline van de bestuurder om de auto steeds aan ‘de stekker te leggen’ zodra dat kan. Doe je dat, dan is het een zuinige auto die bovendien in bewoonde gebieden geheel uitstootvrij kan rijden, omdat je stroom kan opslaan en pas gebruikt wanneer jij vindt dat dat nodig is. Ondanks het feit dat de P300e goed is voor 309 pk is het geen razendsnelle auto. Dat komt door het stevige wagengewicht. Des te knapper dat we een gemiddeld brandstofverbruik scoorden van 1 op 15,2. Met nóg consequenter opladen van de 15 kWh grote accu’s en de nodige ritjes van maximaal 50 kilometer kan dat verbruik eenvoudig nog gunstiger worden. Het comfort is zoals je dat van een Jaguar verwacht. De prijs is dat helaas ook, want goedkoop is de E-Pace niet.

Type auto en prijs

De E-Pace van Jaguar is een compacte SUV. De auto is nu beschikbaar met hybride-aandrijflijnen. Zowel de benzine- als de dieselversies hebben dus een elektrische hulpmotor. De auto is er naar keuze met een tweeliter turbodiesel krachtbron. Op de instapversie na is dat altijd een mild-hybride – oftewel een krachtbron met een startgenerator. (Die helpt de brandstofmotor, maar is niet in staat de auto zelfstandig te laten rijden op stroom - vandaar 'mild'-hybride). De instapversie isde enige met een handgeschakelde versnellingsbak, voor de rest krijg je altijd een automaat. De benzineversie is er als 1,5 liter driecilinder (!) of met een tweeliter benzinemotor. Het zijn altijd mild hybride motoren, op de P300e na. Dat is een stekkerhybride. Het is tevens onze testauto. Hij heeft een 1,5 liter driecilinder motor, een elektromotor en een 15 kWh groot accupakket. Het gecombineerde maximale vermogen bedraagt 309 pk. De E-Pace is er in vier uitvoeringen. Als Dynamic S, Dynamic SE, Dynamic HSE en als 300 Sport. In dat laatste geval heeft de Jag een tweeliter viercilinder turbo mild hybride benzinemotor, goed voor 300 pk. Prijzen beginnenbij zestig mille voor de p160 instapversie. Maar ze schieten vervolgens redelijk raap naar de zeventig mille en als je echt iets moois wiltis de tachtig mille grens al snel in het zicht. Ga je de E-Pace private leasen dan moet je voor de Jaguar E-Pace rekening houden met een vanafprijs van rond de € 800 per maand. Er zit 3 jaar garantie of 100.000 kilometer (wat het eerst is bereikt) garantie op elke E-Pace.

Hoe rijdt de Jaguar E-Pace P300e?

De Jaguar E-Pace is een echte Jaguar. Hij rijdt zeer comfortabel en is fraai afgewerkt. Je voelt je daardoor de koning te rijk als je onderweg bent. Zowel lange als korte oneffenheden worden keurig verwerkt. Het is netjes stil aan boord. Ondanks de ruim 300 pk die de aandrijflijn opwekt is deze E-Pace echter niet snel, behalve bij optrekken vanuit stilstand. Als je puur elektrisch rijdt reageert de E-pace als je eenmaal rolt – voor een dan elektrisch aangedreven voertuig - zelfs een beetje loom op bewegingen van het gaspedaal. Ook in tussenacceleraties, als beide motoren hun werk doen, verwacht je wat meer felheid, gezien het maximumvermogen en de merknaam. Zijn hoge wagengewicht van 2.173 kilogram eist hier zijn tol. Deze plugin-hybride E-Pace mag 1.600 kilogram aan de trekhaak hebben, dat dan weer wel. In dat kader is het ook fijn om te weten dat de meeste versies van de E-Pace vierwielaandrijvers zijn. Dankzij de diverse (optionele) rijhulpsystemen zoals een rijstrookassistent en adaptieve cruise control kun je met de E-Pace gedeeltelijk autonoom rijden op de snelweg. Dat werkt prima al heeft de auto een beetje de neiging te gaan zwalken omtussen de lijnen te blijven. Maar goed, na maximaal 20 tellen moet je (wettelijk verplicht) je handen weer aan het stuur houden en krijg je dat ook te horen middels een piepsignaal en een knipperend dashboardlampje. Voor een optimaal zicht rondom kun je een 360 graden camera bestellen. Dat zat ook op de testauto en werkt uitstekend.

De Jaguar E-Pace P300e van binnen

Zwaai de deur open en je ziet meteen waarom dit een Jaguar is. Het interieur ziet er smaakvol en luxueus uit. De schermen van het instrumentarium en het infotainmentsysteem zijn heel mooi dankzij de subtiele kleurstelling en het gebruikte lettertype. Geen glanzend zwart en blauwe letters, maar subtiel beige. Dat staat zoveel smaakvoller. Er zijn hoogwaardige materialen gebruikt; alles wat je aanraakt voelt zacht aan. De stoelen zitten uitstekend, het zicht op de digitale meters is goed en alle bedieningen zitten op logische plaatsen. Het head-up display is helder en duidelijk. En het infotainmentsysteem laat zich eenvoudig bedienen. Een pluim ook voor de fijn klinkende stereoinstallatie en voor het feit dat je je smartphone draadloos kan opladen. Ook op de achterbank is voldoende ruimte voor twee volwassenen. Met drie grote kerels op de achterbank wordt het dringen, dan is de grotere (lees: nog duurdere) F-Pace handiger. Dankzij een camera kun je in de binnenspiegel alles zien, ook al zitten daar die drie kerels. Je krijgt dan een camerabeeld geprojecteerd in de spiegel. Het kofferruim is met 494 liter niet erg groot. Kan er net mee door. Klap je de rugleuning van de achterbank weg dan ontstaat een vlakke laadvloer en meer ruimte: 1.234 liter. Ook niet groot dus. Onder de vloer vind je een grote bak waarin je de laadkabel kunt opbergen.

De Jaguar E-Pace P300e en het milieu

De Jaguar E-Pace draagt zijn steentje bij aan een schoner milieu. De meeste versies hebben een mild-hybride aandrijflijn (een extra grote startmotor helpt de brandstofmotor, wat het verbruik drukt). Onze testauto is een stekkerhybride. Die kun je dus opladen aan een stroompunt. Aan een snellader is het 15,0 kWh grote accupakket dan in 25 minuten van leeg weer voor voor 80 procent vol. Aan een publieke laadpaal kost dat pakweg zes uur. Vervolgens kun je er, volgens Jaguar, dan maximaal 59 kilometer louter mee op stroom rijden. Wij haalden meermalen 50 kilometer. Wat fijn is, is dat je met de ‘save’-knop de stroom kan bewaren tot het moment waarop jij dat wilt gebruiken. Dus bijvoorbeeld niet op de snelweg, maar wel aan het einde van je rit in de stad. Lang niet alle stekkerhybrides bieden die mogelijkheid. Het brandstofverbruik zal sterk samenhangen met de discipline van zijn berijder. Als hij of zijn steeds de accu’s oplaadt zodra dat kan, is een heel gunstig brandstofverbruik mogelijk. Ga maar na: de meeste woon-werkritten zijn minder dan 45 kilometer. Als je dus telkens de accu’s weer tijdig bijlaadt, verbruik je dagenlang geen druppel benzine. Wij haalden een praktijkverbruik van 1 op 15,2 bij een normale rijstijl en gevarieerde ritten (kort, lang, snelweg, binnendoor en combinaties daarvan). We hebben redelijk trouw ‘gestekkerd’ maar soms ook wel eens een keertje overgeslagen – zoals veel mensen dat in de praktijk zullen doen.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Jaguar E-Pace.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.