Auto Review Renault Espace V
Stijlvolle ruimte-auto
Renault - Espace
Wat vindt de Wegenwacht?
Renault heeft in de afgelopen jaren een serieuze inhaalslag in kwaliteit weten te maken. Dat wordt bewezen door het feit dat de Wegenwacht vooralsnog géén vaker optredende euvels kent bij deze generatie van de Espace.Waar praten we over?
Oóit stond Renault aan de basis van de gróte MPV-modellen bij de Europese merken. Veel merken volgden de Fransen, maar blijkbaar is dat tijdperk weer voorbij. Deze Espace is een duidelijk àndere auto dat al zijn voorgangers. De naam is gehandhaafd, juist omdat het een begrip is, maar de zeeën aan interieurruimte van die vorige generaties vind je in deze Espace niet meer terug. Dat neemt niet weg dat het een gróte auto is. Dit is zo’n beetje de ultieme gezinsauto, met desnoods ruimte voor een kroost van vijf nazaten. Vergeleken met het vorige model Espace is deze langer en breder, maar ook lager. Tegelijk ligt de bodemplaat juist hoger boven de weg, waardoor de auto als geheel ‘platter’ is. Mede door z’n formaat, maar vooral door de geslaagde vormgeving, is deze Espace een heel opvallende verschijning, ook nu het model al weer enkele jaren meeloopt.Uitvoeringen en varianten
In de Espace komen twee benzine- en twee dieselmotoren voor, maar ‘niet allemaal tegelijk’. De TCe 200 had een 1,6 liter turbo-benzinemotor met 147 kW/200 pk. Met deze, toen nieuwe motor is de Espace geïntroduceerd, maar medio 2017 is deze vervangen door een eveneens nieuwe 1,8 liter turbo-benzinemotor met 165 kW/225 pk in de TCe 225. Beide benzinemotoren zijn altijd gekoppeld aan een zeventraps automatische transmissie met twee koppelingen. De dieselmotoren heten dCi 130 en dCi 160. Dit zijn varianten op dezelfde 1,6 liter diesel met 96 kW/130 pk en 118 kW/160 pk. De dCi 130 heeft in alle gevallen een handgeschakelde zes-versnellingsbak, de dCi 160 heeft een zestraps automatische transmissie met twee koppelingen. De normale uitvoeringen heten op volgorde van compleetheid aanvankelijk Expression, Dynamique en Initiale Paris. Laatstgenoemde is steeds de topversie gebleven. De twee andere versies zijn vervangen door de Zen en de Intens, maar hiervan is laatstgenoemde als dCi 130 in het voorjaar van 2018 ook weer geschrapt. Tussendoor was alleen de TCe 225 er van medio 2017 tot voorjaar 2018 er ook nog in de tijdelijke uitvoering Limousin.De Renault Espace als occasion
De Espace is ‘nieuw’ vrijwel uitsluitend ingezet als zakenauto, al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen. Vaak gaat het om een auto op een leasecontract. Zodra die in iets grotere aantallen beginnen af te lopen, zal het aanbod nog wel wat toenemen, maar deze Espace wordt nooit een auto die je ‘op elke straathoek’ als occasion aantreft. Die ex-lease-auto’s worden in een aantal gevallen aangeboden via de outlets van de grote leasemaatschappijen. De meest voor de hand liggende ‘vindplaats’ voor een mooie gebruikte Espace blijft uiteraard de officiële Renault dealerorganisatie. Gave, jonge Espaces zullen hier worden aangeboden als Top Occasion. Waar dat allemaal voor staat (onder meer één of zelfs twee jaar garantie) is gemakkelijk te vinden op https://www.renault.nl/occasions/top-occasions-garantie.html. In het totale aanbod zijn de benzineversies net iets meer aanwezig dan de diesels, pakweg in de verhouding 60/40. Gezien de opbouw van het leveringsprogramma is het logisch dat vrijwel elk exemplaar is voorzien van automatische transmissie. Dat past ook het beste bij het karakter van de auto.De proefrit
Achter het stuur van deze Espace overheersen een paar indrukken: ja, het is een gróte auto, maar tegelijk is het ook een soort lounge waarin je zit, een gevoel van chique in een heel moderne vorm. De voorstoelen zitten voortreffelijk. Eenmaal op weg krijg je snel de wens om direct koers te zetten naar de Dordogne, of een ander fraai Frans departement. Dit is een heuse ‘grande routière’. In druk stadsverkeer is die maatvoering misschien niet handig, maar ook dan is de Espace een soort oase binnen de boze buitenwereld. Volwassenen hebben achterin op zich voldoende ruimte, als zijn de drie stoelen op de tweede zitrij wat aan de smalle kant. Met drie volwassenen achterin, dat kan op een niet te lange rit. Als optie is een derde zitrij met twee stoelen geleverd, maar die zijn echt alleen bruikbaar voor kinderen. In dat geval geldt ook de restrictie dat de middelste zitrij wel wat moet inschikken, anders is er achterin geen beenruimte, maar dan wordt het voor volwassenen op de tweede rij wel heel krap. Zonder die derde zitrij beschikt de Espace uiteraard over een gigantische bagageruimte, met een minimale inhoud van 660 liter. in het interieur is de royale opbergruimte erg handig, onder meer in een dashboardkastje in de vorm van een schuifla. Juist ònhandig is de P-stand van de automaat, die wordt bediend met een druktoetsje aan de zijkant van de pook, dat nog wel eens onbedoeld wordt ingedrukt, bijvoorbeeld bij inparkeren. In de imposante cockpit overheerst het grote centrale beeldscherm. Dit is zowel te bedienen als touchscreen als met een draai-/drukknop, naar persoonlijke voorkeur. Na aanschaf loont het de moeite alle menu’s even door te lopen, want hier zijn echt de gekste dingen naar persoonlijke voorkeur in te stellen, zoals bijvoorbeeld de kleur en intensiteit van de sfeerverlichting in het interieur. Hier kan ook de keuze worden gemaakt voor vijf verschillende ‘rijmodi’, waarbij in de praktijk ‘Comfort’ of ‘Neutral’ het beste passen bij het karakter van de auto. Op de weg valt op dat de schokdemping in die standen vrij zacht is, zo zeer dat die de verwerking van oneffenheden soms niet kan bijhouden. Wij reden zowel met de 200 pk-benzineversie als de sterkste diesel. Beide motoren waren méér dan krachtig genoeg voor de minimaal ruim 1.600 kg wegende Espace. Vooral de samenwerking met de automatische transmissie was in beide gevallen heel prettig. De benzineversie bracht het zelfs tot een gemiddeld verbruik van 1 op 12, wat gezien het formaat van de auto onwaarschijnlijk zuinig is. Een diesel rijdt zo maar 1 op 15.Conclusie
De Renault Espace is een andersoortige auto dan voorheen, maar dat neemt niet weg dat ook deze generatie een begeerlijke auto is. Dat geldt vooral voor gezinnen met enkele kinderen. Hij rijcomfort is ook voor hen een prettige eigenschap en aan ruimte is niet gauw gebrek. En ja, je mag ‘m ook best kiezen omdat het zo’n indrukwekkende verschijning is.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
