logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai I20 II

Sterke tegenhanger in compacte klasse

De Hyundai i20 is als occasion minstens zo populair als onder kopers van nieuwe auto’s. Dat heeft alles te maken met de verschillende wijzen waarop kopers naar auto’s kijken. Occasionkopers zijn vaak nuchterder en kiezen voor kwaliteit. Dan scoort de i20 hoog!

Pluspunten
  • Zeer betrouwbaar
  • Verstandige keuze
  • Behoorlijk rijcomfort
  • Vrijwel tijdloos model
Minpunten
  • Véél concurrentie

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De i20 onderstreept bijna ten overvloede de uitstekende kwaliteit waarom Hyundai bekend staat.
  • De vacuüm-aansluiting op de rembekrachtiger wil wel eens loskomen/afbreken. De Wegenwacht kan dit met een noodoplossing maken. De klant krijgt wel het advies dit in de garage zo snel mogelijk te laten maken.

Over de Hyundai i20

Deze tweede generatie van de i20 is het aanbod van de Koreaanse autogigant in het compacte, zogenaamde B-segment. Die klasse is voor consumenten heel belangrijk, maar het aanbod ‘nieuw’ is snel kleiner geworden. Juist particuliere kopers zijn daardoor aangewezen op ‘jong gebruikt’ en dan is de i20 met al zijn kwaliteiten zeer het overwegen waard.

Uitvoeringen en varianten

  • De i20 kent twee carrosserievarianten en drie motortypes.
  • De vijfdeurs hatchback komt veruit het meest voor, maar er is ook een tweedeurs coupé leverbaar.
  • Aanvankelijk was de 1,2 liter viercilinder benzinemotor (55 kW/75 pk) de belangrijkste krachtbron. Per januari 2017 is deze komen te vervallen.
  • Begin 2016 verscheen namelijk een 1,0 liter driecilinder met turbo en 74 kW/100 pk met een lagere CO2-uitstoot, die daardoor ook iets gunstiger was geprijsd.
  • De derde motor is een 1,1 liter driecilinder dieselmotor (55 kW/75 pk), die in de tweedeurs coupé niet is geleverd.
  • Alle uitvoeringen hebben een handgeschakelde vijfbak.
  • De normale uitvoeringen heten i-Drive, i-Drive Cool (met airco), i-Motion, i-Motion Comfort en i-Motion Premium.
  • Daarnaast bestaan tijdelijk leverbare versies als de Business Edition, Essence en Go!

De Hyundai i20 als occasion

De i20 is vrijwel uitsluitend verkocht aan particuliere autobezitters. Dat verklaart mede waarom de versie met dieselmotor echt met een lampje gezocht moeten worden. Dat geldt overigens ook voor de Coupé, die ook heel zeldzaam is gebleven. Er staat een aardig aanbod gebruikte i20’s in het land. Bij de officiële Hyundai-dealers is deze generatie nog steeds wel te vinden. Logisch, want zij zijn meer dan wie ook overtuigd van de uitstekende kwaliteiten van de i20. Op een nieuwe Hyundai zit vijf jaar volledige fabrieksgarantie en die blijft van kracht als de auto wordt doorverkocht, mits deze door de officiële dealers is onderhouden. Uiteraard is een goede i20 ook best te vinden bij dealers van andere merken, en niet-merkgebonden autobedrijven. De fabrieksgarantie blijft van kracht, onder voorwaarde van die onderhoudshistorie. Als de occasion ouder is dan vijf jaar, dan vervalt dit sterke voordeel. Niettemin, de kwaliteit van de i20 is dermate goed dat het ook met de gangbare BOVAG-garantie en een duidelijke onderhoudshistorie een heel vertrouwde koop is.

De proefrit

De i20 is een heel doordacht gebouwde auto. Zodoende is het zo’n beetje de ruimste in deze klasse. Dat geldt voorin, maar vooral ook op de achterbank èn in de bagageruimte, die op één na de grootste van het segment is. Er staat een paar prima voorstoelen in de i20, al kan het zijn dat personen met een breed postuur er niet ideaal in zitten, vanwege de vrij sterke kuipvorm van de rugleuningen.

Het dashboard is keurig verzorgd. Het is leuk dat de kleur hiervan in sommige uitvoeringen ‘meeloopt’ met de kleur van de buitenkant. Opvallend is dat Hyundai de voorkeur geeft aan een houder voor een smartphone, in plaats van een beeldscherm voor onder meer navigatie. Op de weg vraagt de wat bijterige koppeling even gewenning. De elektro-hydraulisch bekrachtigde besturing is een tikje doods, al zullen veel bestuurders zich daaraan niet storen. De vijfbak schakelt mooi licht en precies.

De afstemming van het onderstel is best comfortabel voor deze klasse. De meest voorkomende motor is voorlopig de 1,2 liter benzineversie. Die loopt net even mooier dan de sterkere 1,0 met turbo. Met de 1,2 reden we ook gemiddeld 1 op 16 à 17. Dat is al heel netjes, het kan zijn dat de turbo een haartje zuiniger is, maar gróót zal dat verschil niet zijn.

Conclusie

In alle nuchterheid is de Hyundai i20 een erg goede auto, die ook als occasion veel waardering verdient. Wie in deze klasse een jonge occasion zoekt, doet er goed aan de Hyundai zeker mee te nemen in de keuze. We blijven er nog eens op hameren dat de kwaliteit van de i20 buiten kijf staat.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Hyundai i20.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.