logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Focus IV

Sterk aanbod in de middenklasse

De Ford Focus is als occasion behoorlijk gewild. Dat heeft positieve gevolgen in de vorm van bescheiden afschrijving voor wie er een heeft, maar die populariteit leidt dus ook tot stevige occasionprijzen. Gelukkig heeft de Focus heel veel te bieden, wat de prijs rechtvaardigt

Pluspunten
  • Sterk aanbod in traditioneel populaire klasse
  • Heel fijne rijeigenschappen
  • Behoorlijk betrouwbaar
  • Vrijwel tijloos model
Minpunten
  • relatief duur als occasion

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij sommige exemplaren van deze Focus-generatie komt het voor dat het dashboard ineens niet meer werkt en de auto start dan ook niet. Oorzaak is een kleine storing in de zekeringkast, niks ernstigs, de Wegenwacht reinigt bepaalde contacten en de Ford kan zonder verdere kosten weer op weg. Bij de 1,5 liter diesel kennen we twee euvels die wel eens voorkomen en minder onschuldig zijn. Als op het dashboard het ‘motor-lampje’ brandt en de motor houdt in, dan verwijst dat in dit geval in de regel naar inwendige lekkage in de vloeistof gekoelde intercooler. De Wegenwacht kan niet meer dan een beetje vloeistof bijvullen, waardoor de Focus naar de garage kan, liefst rechtstreeks.

Een rammelend geluid in de motor, aan de kant van de distributie, duidt op een uitgerekte korte nokkenas-ketting. Als dat lang genoeg duurt, slaat de motor niet meer aan, uit zelfbescherming. De Wegenwacht kan hiermee ter plekke niks, dus regelen we transport naar de garage, waar een en ander moet worden vernieuwd. Pijnlijk: dit euvel is een direct gevolg van slecht of gewoon veel te laat onderhoud. Als de auto niet net in gebruik is genomen, mag de bestuurder/eigenaar zichzelf daarop aanspreken.

Over de Ford Focus

De Focus is al decennialang Fords aanbod in de traditionele middenklasse. Het sterke is daarbij dat ook deze generatie tegelijk modern en bij de tijd is, maar ook direct herkenbaar en een logische opvolging van zijn voorgangers. Dat zorgt voor trouwe klanten, die na een aantal jaren gewoon wéér zo’n fijne Focus willen, maar dan een modernere editie. OK, dat geldt voor enkele van zijn sterkste concurrenten ook, maar de Focus onderscheidt zich met heel fijne, net een tikkeltje sportieve rijeigenschappen. Daarmee is het niet alleen een typische Ford, de Focus is bij uitstek één van de modellen waaraan Ford die verfijnde reputatie heeft te danken.

Uitvoeringen en varianten

Deze Focus generatie kent nog slechts twee carrosserievarianten: vijfdeurs hatchback en eveneens vijfdeurs (station-) Wagon. Het leveringsprogramma voor die twee varianten loopt in principe helemaal parallel. Er zijn liefst zes verschillende benzinemotoren in deze generatie geleverd, plus drie diesels. De benzinemotoren worden ook aangeduid als ‘EcoBoost’ en de diesels als ‘EcoBlue’.

De basis-benzinemotor is een 1,0 liter driecilinder, ook bekend uit andere Fords, met 74 kW/100 pk. Hetzelfde motorblok is er ook met 92 kW/125 pk. Met ingang van 2020 is deze versie ook geleverd als ‘mild hybrid’, waarbij het vermogen hetzelfde is gebleven. Als mild hybrid is de 1,0 liter er ook met 114 kW/155 pk. Er is eveneens een 1,5 liter driecilinder, die levert 110 kW/150 pk. Er bestaat ook een versie van deze 1,5 liter met 129 kW/175 pk, maar die is medio 2020 uit het programma geschrapt. Als laatste benzinemotor kennen we een 2,3 liter viercilinder met 206 kW/280 pk: die kwam pas medio 2019 en is begin 2022 geschrapt.

De viercilinder 1,5 liter Ecoblue-diesel is er tot najaar 2019 geweest in een basisversie met 70 kW/95 pk. Veruit de meest gebruikte diesel is deze 1,5 liter met 88 kW/120 pk. De top-diesel is een 2,0 liter viercilinder met 110 kW/150 pk.

Standaard hebben alle Focus-varianten een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een moderne achttraps automatische transmissie is alleen beschikbaar in combinatie met de 1,0 liter 92 kW, 1,5 liter 110 kW, 2,3 liter 206 kW benzinemotoren en de 1,5 liter 88 kW diesel.

De normale uitvoeringen van de Focus heten Trend, Titanium, ST Line, Active en (in slechts enkele versies) Vignale. Met uitzondering van deze laatste hebben ze allemaal ‘Business’ als extra benaming. De ‘Active’ verschilt ook van de overige uitvoeringen doordat deze iets hoger op de wielen staat en is getooid met wat stoere details. De 2,3 liters hebben een eigen uitvoering, genaamd ST-3.

In het voorjaar van 2022 is deze generatie Focus aan een facelift onderworpen, die versies vallen niet onder deze occasiontest.

De Ford Focus als occasion

De Focus valt in één van de populairste autoklassen in ons land. Daardoor is het niet verbazend dat er constant een groot aanbod gebruikte exemplaren in het land staat. De meest logische plek om naar een mooie gebruikte Focus te zoeken is uiteraard bij uw lokale Ford-dealer. De voorraad van alle dealers in Nederland is snel te vinden via www.ford-a1.nl, wat meteen verwijst naar het aloude occasionlabel A1-occasions. Dit omvat uiteraard ook de A1-Garantie, van in de basis zes maanden, alle voorwaarden zijn via deze site snel te vinden. Natuurlijk is het mogelijk om ook bij dealers van andere merken een ingeruilde Focus te vinden. De Focus wordt ook in behoorlijke mate zakelijk ingezet, bijvoorbeeld op basis van een leasecontract en dus kan een mooie ex-lease Focus ook opduiken bij de outlets van grotere leasemaatschappijen.

In het occasionaanbod valt op dat ongeveer twee derde een Wagon is en slechts één derde een hatchback. Diesels zijn ook hier schaars, dat is maar zo’n 3% van het aanbod. Minder dan 20% van het aanbod is voorzien van een automatische transmissie. Wie in de markt is voor een courante Focus, met name een Wagon of hatchback met de 1,0 liter benzinemotor, zal in vrijwel alle gevallen in de naaste omgeving een geschikt exemplaar kunnen vinden.

De proefrit

De Focus weet zich uiterlijk net sterk genoeg te onderscheiden van zijn tijd- en klassegenoten. Het is een onmiskenbare Ford, waarmee hij flink bijdraagt aan het totale merkbeeld. De kracht van de Focus schuilt zoals al gemeld vooral in zijn erg fijne rijeigenschappen: stevige, maar beslist niet te harde vering, mooi nauwkeurige besturing, perfect schakelende zesbak… al met al een plezier om als bestuurder mee onderweg te zijn. De passagiers hebben ook niets te klagen. De Focus is nèt ruim genoeg voor vier volwassenen van gemiddeld postuur. Met 375 liter inhoud is de bagageruimte van de hatchback één van de kleinere in dit segment, al zijn de verschillen vrij marginaal. Wie meer ruimte zoekt, is met de Wagon uitstekend geholpen, want die biedt een minimale bagageruimte van net iets meer dan 600 liter (!).Slim detail: als ik een portier open, grijpt er vanzelf een streepje kunststof om de rand van de deur, om te voorkomen dat je dat beschadigt. Het dashboard is wat ‘druk’, maar keurig afgewerkt en de bediening leidt nergens tot vraagtekens. De 1,0 liter driecilinder lijkt klein, maar vooral de 92 kW/125 pk-versie weet te overtuigen met voldoende vermogen en trekkracht. De 1,5 liter is eveneens een erg fijne motor in de omgang. Opvallend is dat het onderscheid in brandstofverbruik is te verwaarlozen: met beide motoren reden we een praktijkgemiddelde rond 1 op 15.

Conclusie

Je zou kunnen zeggen dat de Ford Focus bijna tè bescheiden is. Het is geen auto die veel aandacht op zich vestigt, maar wie er eenmaal in rijdt, ontdekt dat hij vele kwaliteiten heeft. Trouwe Ford-rijders zijn er niet voor niets in overvloed, wat alleen maar aangeeft dat ook wie niet zo met het merk vertrouwd is, toch eens een fijne Focus zou moeten proberen.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Ford Focus Wagon.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Stern Ford Amsterdam Z.O.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.