Auto Review Jeep Wrangler III (JK)
Oudgediende
Jeep - Wrangler Unlimited 2.8 CRD
Conclusie
Klassieke terreinwagens als deze Jeep Wrangler vormen een uitstervend ras, al zal de typenaam vermoedelijk voortleven. De Wrangler van de toekomst wordt ongetwijfeld veiliger en stoot minder schadelijke stoffen uit, maar het is maar de vraag of hij nog zo opvalt op straat en zijn bestuurder hetzelfde unieke gevoel geeft. Het torenhoge prijskaartje maakt dat slechts een paar gelukkigen deze oer-Jeep kunnen bewaren voor het nageslacht.Type auto en prijs
In 2016 valt het doek voor de Jeep Wrangler zoals we die nu kennen. En die huidige Wrangler kennen we al heel erg lang. Zoveel verschilt de terreinwagen namelijk niet van de iconische Willy’s Jeep die in de Tweede Wereldoorlog door de geallieerden werd gebruikt. Nog altijd beschikt de Jeep over schroefveren en starre assen, al is zijn uitrusting in de loop der jaren met allerlei moderne handigheidjes aangevuld. In de hedendaagse Wrangler hoef je bijvoorbeeld niet meer op de kaart te kijken, maar kun je gewoon het navigatiesysteem instellen. En stoelverwarming was er op de stranden van Normandië ook nog niet bij. Hoewel de vijfdeurs uitvoering pas in 2007 aan het modellengamma werd toegevoegd, is het de enige oer-Jeep waarmee het merk nog adverteert. Op de website van de Nederlandse importeur valt te lezen dat een versie met drie portieren alleen op bestelling leverbaar is. De steeds strengere milieu- en veiligheidseisen doen de Wrangler nu de das om, al vermoeden wij dat z’n stevige vanafprijs van € 91.979 daar ook het nodige mee te maken heeft. De Land Rover Defender was eerder al een zelfde lot beschoren. Liefhebbers van dit soort vierwielaangedreven veteranen kunnen alleen nog bij Mercedes of Toyota terecht, voor achtereenvolgens een G-Klasse of een Land Cruiser.Hoe rijdt de Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD
Net als de meeste kopers bleven wij gedurende onze testperiode op de verharde wegen; wie het terrein in wil, doet dat doorgaans niet met een auto die bijna een ton kost. Een tweedehands Wrangler is niet alleen voordeliger, een kras of buts doet dan ook minder pijn. Een ritje over de snelweg voelt in de Jeep overigens al avontuurlijk genoeg, want je moet beide handen stevig aan het stuur houden. De wind heeft behoorlijk vat op de iconische terreinwagen en zijn ouderwetse onderstel doet de Wrangler als een veulen over oneffenheden springen. Onze testauto was uitgerust met een 200 pk sterke dieselmotor met een inhoud van 2,8-liter. Nergens voel je dat vermogen aan de auto af, wat met een wagengewicht van bijna 2.000 kilogram niet verwonderlijk is. Het koppel bedraagt 410 Nm, het trekvermogen een voor dit type auto schamele 1.000 kilogram. Verstandelijk bezien is de oer-Jeep geen beste auto om mee te rijden. De zitpositie is behelpen, met vlakke zittingen en een stuurwiel dat alleen in hoogte te verstellen valt. Bovendien zoek je vergeefs naar moderne veiligheidsvoorzieningen als dode hoek signalering of rijstrookassistentie. Maar je vergeeft de Wrangler al zijn tekortkomingen, omdat die ongemakken worden gecompenseerd door karakter. Zeker in het zonnebloemgeel waarin wij de Jeep mochten rijden, is het een blikvanger van jewelste. Achter het stuur is de auto al even bijzonder als voor de omstanders, met verborgen knipogen naar het origineel. Zo bevindt zich achter de binnenspiegel een afbeelding van de kenmerkende grille en werkt een Willy’s Jeep zich aan de binnenzijde van de voorruit omhoog ter hoogte van de rechter ruitenwisser.De Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD van binnen
De Wrangler mag er van buiten dan uitzien als een dichte auto, aan de binnenzijde zie je de hendels, schroeven en moeren zitten waarmee je al die plaatdelen alsnog kunt verwijderen. We betwijfelen of het in een handomdraai kan en je zult er een garage voor moeten bezitten, maar uiteindelijk schuilt in elke oer-Jeep een strandbuggy. De deuren zitten met riempjes aan de rest van de koets vast; daardoor blijven ze niet in één stand staan. Zet je jouw kinderen in de kinderstoel, dan heb je onherroepelijk het portier tegen je kont. De rolkooi die er voor zorgt dat er zelfs in een uitgeklede vorm nog veilig met de Jeep te rijden valt, beperkt wel de bewegingsruimte aan boord. Het is maar goed dat de kooi met piepschuimen beschermingsdelen is omkleed, want lange bestuurders stoten er geregeld hun hoofd aan wanneer ze opzij kijken. Ook achterpassagiers van bovengemiddelde lengte hebben met de veiligheidsvoorziening te maken; het ding zweeft namelijk hinderlijk in hun blikveld. Verder hangen de speakers van de radio recht boven hun kruin, zodat het onmogelijk is om een gesprek te volgen dat voorin wordt gevoerd. De beenruimte achterin is wel weer ruim bemeten. De achterklep bestaat uit twee delen: je trekt eerst de achterruit omhoog en vervolgens opent het plaatwerkdeel naar de stoep. Met minimaal 498- en maximaal 2.323 liter is de laadruimte behoorlijk groot. De Mercedes G-Klasse biedt minder bergruimte (480 – 2.250 liter), de Toyota Land Cruiser iets meer (62 liter) . Bij het vlak leggen van de achterbank van de Wrangler klappen de hoofdsteunen vanzelf naar beneden, behalve het middelste exemplaar. Die moet je eigenhandig verwijderen.De Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD en het milieu
Je omgeving is om doorheen te rijden, niet om te conserveren. Dat lijkt het devies van deze ouderwetse terreinreus, die enkel leverbaar is met grote motoren. De een meet 3.6-liter inhoud. Dat betreft de V6-benzineversie. De ander is onze testuitvoering. Met bloedrode energielabels zijn dit zo ongeveer de laatste auto’s waarbij je naar het verbruik informeert, maar we hebben alsnog een praktijkmeting gedaan. In de folder is de diesel goed voor een cijfer van 1 op 12. In het dagelijks leven kwamen wij 9,3 kilometer ver. Dat je alsnog een redelijke afstand kunt afleggen, heeft de Jeep te danken aan het formaat van zijn brandstoftank. Die meet maar liefst 82 liter, omdat je in het ruige terrein waar deze Wrangler oorspronkelijk voor is bedoeld nu eenmaal weinig pompstations tegenkomt.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
