Auto Review Toyota Yaris IV
Lekker zuinig
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Launch Edition
- Pluspunten
- Aansprekende rijeigenschappen
- Uitgebreide - standaard! - veiligheidsuitrusting
- Een onverminderd spaarzaam verbruik
- Minpunten
- Bescheiden binnenruimte
- Matige geluidsisolatie
De Toyota Yaris sprong altijd al spaarzaam met zijn brandstof om, maar met de komst van deze vierde modelgeneratie beleef je ook plezier wanneer je niet staat te tanken.
Conclusie
Voorheen was zijn gunstige verbruikscijfer het belangrijkste aankoopargument om voor een Toyota Yaris te kiezen. Daar komen nu een stel belangrijke redenen bij: de uitgebreide veiligheidsuitrusting én de aanstekelijke rijeigenschappen van de B-segmenter. In die zin treft het, dat de binnenruimte zo tegenvalt. Want om optimaal van het stuurgedrag van de kleine Toyota te profiteren, kan er ook maar beter niemand achterin zitten.
Type auto en prijs
Jarenlang had Toyota het alleenrecht op kleine, hybride auto’s. De Japanners verkochten in 2012 al een Yaris met een verbrandings- én een elektromotor. Pas dit jaar verscheen het eerste alternatief op de markt, in de vorm van een hybride Renault Clio. Toyota stelt daar een compleet nieuwe modelgeneratie van de Yaris tegenover. Op papier krijgt die trouwens een paar gevoelige tikken van de Fransman: de Clio E-Tech is krachtiger en heeft een hoger trekgewicht. Maar waar de prijslijst bij de Japanners begint bij € 21.195, vraagt Renault minimaal € 22.990 voor de speciale Clio. Bovendien heeft Toyota dit type aandrijflijn zo’n beetje uitgevonden: ze maken daar al hybride modellen sinds 2000. Je krijgt op een nieuwe Yaris dan ook drie jaar extra fabrieksgarantie ten opzichte van de Renault: vijf- in plaats van twee stuks. Hoewel menig andere autofabrikant graag het typeplaatje ‘hybride’ achterop plakt, blijkt de term aan inflatie onderhevig: bij Ford kun je bijvoorbeeld voor een hybride Fiesta terecht (vanaf € 21.865), maar daaronder verstaan de Amerikanen een grotere startmotor, die bijspringt tijdens het optrekken en accelereren. Zowel de Toyota als de Renault hebben een elektromotor aan boord die individueel voor de aandrijving kan zorgen. Je zou overigens bijna vergeten dat de nieuwe Yaris ook nog altijd leverbaar is met een traditionele verbrandingsmotor. In dat geval bedraagt de vanafprijs € 17.895, waarmee de Toyota juist iets duurder is dan de eenvoudigste Clio (minimaal € 17.490).
Hoe rijdt de nieuwe Yaris
Het uitgaande model Yaris heeft bijna een decennium in vrijwel ongewijzigde vorm in de Toyota-showrooms gestaan. De laatste paar jaar viel de kleine gezinsauto daar nogal uit de toon: de Japanse autofabrikant heeft zichzelf recentelijk opnieuw uitgevonden door middel van een gedurfde designtaal en een nieuwe generatie veel sportievere onderstellen. De Yaris profiteert daar nu ook van mee. De wielen van deze vierde modelgeneratie zijn verhuisd naar de hoeken van de carrosserie, terwijl de inzittenden een stuk lager in de auto zitten. Dat betrekt je niet alleen meer bij het autorijden, maar heeft ook een gunstig effect op de gewichtsverdeling. Samen met een nieuw chassis – afgeleid van de exemplaren die al zo in de smaak vielen onder de Corolla en C-HR – maakt dat de Yaris tot een veel levendiger auto. Niet in de laatste plaats vanwege alle aanpassingen aan de hybride aandrijflijn. Voortaan gebruikt Toyota lithium-ion als bouwmateriaal voor de batterij (dat was altijd nikkel metaal), de elektromotor is een stuk krachtiger dan voorheen en de 1.5-liter benzinemotor heeft tegenwoordig geen vier-, maar drie cilinders. Gecombineerd zijn beide krachtbronnen goed voor 116 pk en een trekgewicht van 450 kilogram. Je kunt goed merken dat er aan de aandrijflijn is gesleuteld, want de kleine Toyota is beter bij de les. Met name tijdens het inhalen op de snelweg is het benodigde vermogen direct voorradig. Bovendien kan de Yaris tot een snelheid van 130 kilometer per uur volledig elektrisch rijden. De overgang van verbrandings- naar elektromotor verloopt naadloos en de geluidsproductie blijft ook binnen de perken, zolang je jouw gasvoet maar in bedwang houdt. Stil is de nieuwe Yaris echter niet: wind- en bandengeruis dringt eenvoudig het inzittendencompartiment binnen. We kregen bijna het idee dat we in een Aygo onderweg waren! Een blik op de aanvullende veiligheidsuitrusting verraadt, dat dit niet het geval was: de nieuwste Toyota heeft een imposante hoeveelheid hulpsystemen aan boord, waarvan het merendeel bij de vanafprijs zit inbegrepen. Wat te denken van adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en een noodstopsysteem dat zowel overdag als in het donker over voetgangers waakt? Nieuw is een centrale airbag, die moet voorkomen dat jij en je bijrijder bij een aanrijding met de koppen tegen elkaar slaan. Ook wijkt de Yaris voortaan uit binnen zijn eigen rijstrook en houdt hij op een kruising in de gaten, dat je niet per ongeluk tegen iets of iemand aanrijdt. Alleen dode hoek signalering is voorbehouden aan een duurder uitrustingsniveau.
De nieuwe Yaris van binnen
Toyota is er trots op dat hun nieuwe Yaris weliswaar lager en breder is dan voorheen, maar niet langer. De B-segmenter is ‘klein van buiten, maar groot van binnen’, zo stellen de Japanners. Of je het met ze eens kunt zijn, hangt af van je lichaamsbouw. Ondanks een met 5 centimeter toegenomen wielbasis merkten wij met onze 1.93 meter niets van de beloofde extra beenruimte op de achterbank. Ook de hoofdruimte is met een bovengemiddelde lengte niet om over naar huis te schrijven. Kinderen zullen minder snel mopperen over het matige ruimteaanbod, maar dat betekent niet dat ze tevreden zijn: achterpassagiers moeten het in de Yaris namelijk stellen zonder stroompunten of ventilatieroosters. Verder is de in- en uitstap matig, omdat de achterportieren niet ver opengaan en ook nog eens een bescheiden afmeting hebben. Voorin doet de kleine Toyota een stuk ruimtelijker aan, met dank aan het grote glasoppervlak. Het interieur is ook bewust simpel gehouden, om je blik automatisch naar voren te richten. Daar prijkt - op de duurdere uitvoeringen althans – een head up display, zodat je de belangrijkste rijgegevens in kleur op de weg geprojecteerd ziet. Hoewel een groot deel van het binnenste van de Toyota is opgetrokken uit harde kunststoffen, oogt het geheel verzorgd. Tegen meerprijs kun je onderaan het dashboard draadloos je smartphone opladen. Daarnaast ondersteunt de Yaris een telefoondienst als Apple CarPlay. Ondanks de enorme metamorfose is de bagageruimte bij het oude gebleven: in de kofferbak kun je nog altijd 285 liter aan spullen kwijt, wat in dit deel van de markt als een bescheiden afmeting geldt. Positief is het feit, dat de bagagebodem variabel is. Op die manier ontstaat een zo goed als vlakke laadvloer bij het neerklappen van de rugleuning van de achterbank.
De nieuwe Yaris en het milieu
De term ‘hybride’ wordt na twintig jaar in één adem genoemd met Toyota, maar desondanks kun je bij de Japanners nog altijd terecht voor een Yaris met een traditionele verbrandingsmotor. Twee verschillende exemplaren zelfs: eentje met 1.0- en een ander met 1.5-liter inhoud. Samen met die beroemde hybride aandrijflijn brengt dat het aantal beschikbare motoriseringen op drie stuks, waarvan het vermogen uiteenloopt van 72- tot 121 pk. Voor de door ons gereden, rijk uitgeruste Launch Edition geeft de Nederlandse importeur een verbruikscijfer op van 1 op 23,3. Daar wisten wij met een praktijkscore van 1 op 22,7 redelijk bij in de buurt te komen.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
