logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Skoda Kamiq I

Strak, ruim, praktisch… typisch Skoda

De Skoda Kamiq krijgt als occasion niet helemaal de waardering die hij verdient. De Kamiq was bij zijn introductie een nieuwkomer in deze klasse, waarin enkele concurrenten de boventoon voeren. Kijk eens verder dan die merken, deze Skoda heeft het nodige te bieden.

Pluspunten
  • Ruim interieur
  • Stil en comfortabel
  • Tijdloos model, typisch Skoda
  • Best betrouwbaar
Minpunten

    Wat vindt de Wegenwacht?

    Bij de Skoda Kamiq kent de Wegenwacht voorlopig maar twee storingen die wel eens voorkomen. Deze zijn identiek aan die van de Skoda Fabia, die dezelfde technische basis heeft. Bij de 1,0 liter driecilinder benzinemotoren komt het voor dat de motor niet meer reageert op het gaspedaal. Het zogenaamde gasklephuis wordt elektronisch bediend en daarin zit dan een storing. De Wegenwacht kan dit niet echt herstellen, maar wel zorgen dat de auto weer even rijdbaar is. Naar de garage namelijk, waar direct een nieuw gaskelphuis gemonteerd moet worden. Als het contactslot wel is te verdraaien, maar het dashboard blijft ‘zwart’ en de motor start niet, is dat minder rampzalig dan het lijkt. De Wegenwacht monteert een nieuw relais en het probleem is alweer opgelost.

    Over de Skoda Kamiq

    De Kamiq is technisch nauw verwant aan de Skoda Fabia, die net iets eerder op de markt is verschenen. Dit is gewoon de ruimere en hogere variant. De hele vormgeving past in de strakke lijn die Skoda tegenwoordig hanteert. Dat is mooi, maar betekent tevens dat de Kamiq zich niet heel nadrukkelijk onderscheidt van de andere modellen en zo dus een beetje ‘verdrinkt’. Als koper hoeft men zich daarvan natuurlijk niks aan te trekken. Je koopt een Kamiq om zijn uitstekend praktische eigenschappen, niet om ‘wat de buren er van denken’.

    Uitvoeringen en varianten

    De Kamiq kent uiteraard maar één carrosserievorm. Er zijn twee benzinemotoren met in totaal vier varianten aan te wijzen. Veruit de meest voorkomende is de 1,0 liter driecilinder met turbo en intercooler, die we in tal van modellen in de Volkswagen-groep tegenkomen. Die motor kennen we met vermogen van 70 kW/95 pk, 81 kW/110 pk en 85 kW/115 pk. Daarnaast is er een 1,5 liter viercilinder, eveneens met turbo en intercooler, goed voor 110 kW/150 pk. Alle motoren hebben de toevoeging ‘Greentech’ gekregen. Dat is mooi bedacht, maar feitelijk zonder betekenis. De motor met het kleinste vermogen is er alleen met een handgeschakelde vijfbak. Alle andere motoren zijn standaard gekoppeld aan een zesversnellingsbak, of, als optie, aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling (‘DSG’).

    In het najaar van 2020 is de 1,0 met 85 kW vervangen door de versie met 81 kW, die hebben dus niet ‘naast elkaar’ bestaan. Een jaar later, herfst 2021, is de 70 kW-basisversie stilletjes uit het programma verdwenen, met name omdat de belangstelling daarvoor te gering was.

    De uitvoeringen van de Kamiq heten op volgrode van compleetheid Active, Ambition, Sport Business, Style en Business Edition. De ‘Active’ heeft medio 2021 het veld geruimd, eveneens bij gebrek aan belangstelling. Het aantal uitvoeringen met de 1,5 liter motor is stapsgewijs verminderd en uiteindelijk met ingang van 2022 terug gebracht tot één: de Business Edition met de automatische transmissie.

    De Skoda Kamiq als occasion

    Er staat een flink aanbod gebruikte exemplaren van de Kamiq in het land. Een belangrijk deel van dat aanbod staat uiteraard bij de officiële Skoda-dealers, maar we komen ze ook tegen bij dealers van andere merken. Dit is typisch een auto die vooral particulier wordt gekocht, dus er kan er wel eens eentje opduiken in een outlet van een leasemaatschappij, maar die kans is niet groot. Skoda-dealerbedrijven blijken vaak onderdeel van een groter Volkswagen-dealerconcern. Het is daarom logisch dat deze bedrijven ook hetzelfde occasionlabel hanteren, met dezelfde behoorlijk uitgebreide voorwaarden. Dat label heet ‘Das Welt Auto’ en staat voor een aantal prima condities, al is bijvoorbeeld de lengte van de te verwachten garantie per aanbod verschillend. Opvallend: ruim 40% van het hele aanbod is voorzien van de automatische transmissie.

    De proefrit

    ‘Ruimte’ is uiteraard in zo’n model van groot belang. Daar koop je ‘m voor! De Kamiq stelt daarin bepaald niet teleur. De hele carrosserie is zo’n acht centimeter hoger dan de Fabia. Dat vertaalt zich in een lekker ruim interieur. De zit is net even wat hoger (ook met de hoogteverstelling van de bestuurdersstoel in de laagste stand), zo wordt die hoogte gebruikt en ontstaat ook volop beenruimte. Volwassenen kunnen achterin prima zitten. De achterbank is wel wat vlak (belangrijk met het oog op kinderzitjes!), maar voorin staan twee heel prettige stoelen, met volop steun in alle richtingen. Ondanks dat er dus ‘in de hoogte’ is gewerkt, is de hoofdruimte zowel voor- als achterin ook heel riant. Daarnaast is er tenminste 400 liter bagageruimte beschikbaar. Dat is niet het record in deze klasse, maar er zijn ook modellen die aanzienlijk kleiner zijn.

    De Kamiq rijdt zoals we van een moderne gezinsauto verwachten. Hij is ook met de 1,0 liter driecilinder opvallend stil, alleen stationair is een lichte trilling voelbaar en een roffeltje hoorbaar. De combinatie met de DSG-automaat is een heuse aanbeveling. Motor en automaat werken uitstekend samen, zo blijft het toerental mooi laag en dit beperkt dus ook het verbruik. Een gemiddeld verbruik rond 1 op 17 is zeker met de automaat prima haalbaar.

    Los van dat alles is deze Skoda ook typisch zo’n auto waarmee ‘iedereen’ zó wegrijdt, zo vanzelfsprekend werkt alles. Het is wel gek dat ook de meest complete uitvoeringen geen navigatiesysteem hebben, daarvoor moet worden teruggevallen op een verbinding met een smartphone. Typisch Skoda zijn ook de slimme details in de auto. We noemen het klemmetje voor parkeerbonnetjes tegen de voorruit en de ijskrabber in de tankklep.

    Conclusie

    Wie een compacte en toch ruime gezinsauto zoekt, doet er goed aan de Skoda Kamiq tenminste in overweging te nemen. Hij ziet er strak uit, biedt echt veel ruimte en rijdt moeiteloos en comfortabel. Dit is een uitstekend alternatief voor sommige, vaak ‘overgewaardeerde’ concurrenten.

    Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Skoda Kamiq.

    We hebben nog veel meer getest…

    Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.