Auto Review Lexus Gs-Serie IV
Lexus GS: Hybride met topcomfort
Lexus - GS
- Pluspunten
- Weloverwogen keuze
- Rijdt bijzonder comfortabel
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Tamelijk ingetogen model
Wat vindt de Wegenwacht?
Over dit model van Lexus heeft de Wegenwacht helemaal niets te melden. Er is geen enkel vaker voorkomend euvel bekend, zoals het een Japans topproduct betaamt. Natuurlijk, alles is kapot te krijgen, maar de kans dat deze Lexus zijn bestuurder bij normaal gebruik in de steek laat is echt vrijwel te verwaarlozen. Tòpauto!Waar praten we over?
Net als de eerdere GS-generaties is dit een formele zakensedan in een klasse ruim boven de middenklasse, maar net ònder de absolute top, waarin Lexus de LS biedt. Met ingang van dit model was de GS er nog uitsluitend als hybride, een techniek waarin moedermerk Toyota als pionier geldt en al die expertise komt ook in dit model tot uiting. Alleen een nieuwe topversie heeft dit ‘hybride-only’ adagium verstoord.Uitvoeringen en varianten
Er zijn twee motoriseringen in deze GS beschikbaar. De GS300h heeft een 2,5 liter viercilinder benzinemotor, die samen met een 105 kW-sterke elektromotor is gekoppeld aan een traploos schakelende automatische transmissie. Het systeemvermogen bedraagt 164 kW/223 pk. De GS450h heeft een 3,5 liter V6 benzinemotor en een 147 kW elektromotor, aan elkaar gekoppeld door een soortgelijke automatische transmissie. Het systeemvermogen van de GS450h is 254 kW/345 pk. Begin 2016 is er een minimale facelift op de GS doorgevoerd, die voor de genoemde versies geen technische consequenties heeft gehad. Een nieuwe toevoeging is de GS F, met een vijf liter V8 van 351 kW/477 pk, gekoppeld aan een sequentiële, achttraps automatische transmissie. Het leveringsprogramma is per begin 2016 ook iets gewijzigd. De normale uitvoeringen zijn de Business Line, Luxury Line en President Line. De Business Line Pro, Edition en 25th Edition waren tijdelijke uitvoeringen. De F-Sport Line behoort ook tot het normale leveringsprogramma, deze is wat sportiever afgestemd, wat onder meer consequenties heeft voor het veercomfort.De Lexus GS als occasion
Vrijwel zonder uitzondering is de GS-serie nieuw verkocht als zakenauto. Na inruil komen ze vaak terug bij de oorspronkelijke dealer, die deze Lexussen graag opnieuw als occasion aanbiedt. Dat is voor een potentiële occasionkoper ook minstens het overwegen waard. De dealer geeft niet voor niets twee jaar of maximaal 100.000 kilometer volledige garantie op elke occasion, plus de uitstekende Lexus ‘rode loper’-service. Dat wil niet zeggen dat een Lexus die particulier wordt aangeboden, of bijvoorbeeld aan het einde van een leasecontract bij een outlet van een leasemaatschappij niet aantrekkelijk kan zijn. Dat hangt af van de voorwaarde en de prijs, uiteraard. Uit bijvoorbeeld geïmporteerde exemplaren komen (nog) niet veel voor. Op zich is daar niets op tegen, mits er inzage is in de historie. Het is niet ondenkbaar dat een gebruikte Lexus bij onze Oosterburen relatief goedkoper is, maar enkele Lexus-dealers zijn zeer bedreven in het opsporen en inkopen van precies de mooiste exemplaren.De proefrit
Vergelijken met de concurrentie is best lastig, bij deze lastig. Natuurlijk, de voor de hand liggende merken kennen we wel, maar hybrides zijn dan met een lampje te zoeken. Zoals is te verwachten is de Lexus GS bijzonder stil en comfortabel, dat past niet alleen in deze klasse, maar de GS is wel een soort overtreffende trap. Vooral de GS450h is ongekend stil. Het kost gewoon moeite om te horen of de V6 aan het werk is, of dat de auto volledig elektrisch rijdt. Dat komt ook doordat met een gedoseerde bediening van het rechterpedaal bijvoorbeeld in stadsverkeer gemakkelijk 50 km/u elektrisch kan worden gereden. Het interieur is ruim genoeg voor vier volwassenen. De bagageruimte is net een slag kleiner dan bij concurrerende modellen, maar ja, dat accupakket moet ook ergens een plek krijgen. De bediening van tal van functies op het centrale display met een heel bijzondere ‘muis’ vraagt even gewenning. Daarna blijkt dit juist reuze handig en het leidt tot minder bedieningsfouten dan een ‘touch-screen’. De verdere vormgeving en afwerking van het interieur is bijzonder fraai, maar opnieuw is dat wel wat we verwachten in deze klasse. Het brandstofverbruik is sterk afhankelijk van de wijze van gebruik. Met relatief constante snelheden op de snelweg valt niet zoveel te besparen. Met een GS450h is een verbruik van 1 op 12,5 zeer wel mogelijk, zuiniger kan ook. De GS300h is niet noemenswaardig veel zuiniger dan een GS450h.Conclusie
Er is een trouw Lexus-publiek, dat al zweert bij het Japanse topmerk. Toch verdient het nog meer waardering, te weinig mensen lijken te beseffen hoe goed en bijzonder deze auto’s zijn. Oké, het is een keuze die vaak moet worden uitgelegd, maar de Lexus overtuigt steeds opnieuw, zodra iemand achter het stuur plaatsneemt.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
