logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai Tucson III

Stoere, moderne SUV

De Hyundai Tucson is als occasion behoorlijk geliefd. Dat heeft feitelijk twéé oorzaken. Om te beginnen maakt Hyundai al twee decennia SUV’s in deze klasse en dat zorgt voor trouwe kopers. Daarnaast is deze generatie zo onderscheidend dat hij ook nieuw klanten aantrekt.

Pluspunten
  • Bijzonder, modern uiterlijk
  • Rijdt prettig comfortabel
  • Zeer betrouwbaar
  • Royale interieurruimte
Minpunten

Wat vindt de Wegenwacht?

Kwalitatief is de Tucson een echte Hyundai en dat wil tegenwoordig veel zeggen. Dit betekent heel in het kort dat de auto een vrijwel onverstoorbare betrouwbaarheid aan de dag legt. Voor een jonge occasion is dat nog logisch, maar een Hyundai blijft gewoon doorrijden met ‘tonnen’ achter de wielen. OK, in geval van een lekke band is hulp van de Wegenwacht heel wenselijk. Zelfs een lege accu is bij de HEV- en PHEV-versies geen echt probleem, want met één druk op een knop zorgt de hybride accu ervoor dat de normale 12 Volts accu weer normaal zijn werk doet. Knap staaltje techniek!

Over de Hyundai Tucson

De eerste generatie van de Tucson verscheen al in 2004! Hier richten we ons op de compleet nieuwe Tucson, zoals die in 2021 op de markt is verschenen. De vorige Tucson was nog zeker niet uit de tijd, maar dit model is veel sterker onderscheidend van wat er verder op de weg rijdt. Dat geldt voor het uiterlijk, maar ook voor de onderhuidse techniek. Hyundai geeft de Tucson-koper de keuze welke vorm van hybridetechniek de persoonlijke voorkeur geniet, want dit model kent ze alle drie.

Uitvoeringen en varianten

Elke versie van deze Tucson-generatie heeft een 1,6 liter viercilinder benzinemotor met twee bovenliggende nokkenassen, directe inspuiting en een turbo met intercooler. Daarmee is die motor al helemaal bij de tijd. In basisvorm levert deze 100 kW/150 pk. Dit is een zogenaamde ‘mild-hybrid’, wat inhoudt dat er een elektromotor is die de benzinemotor wel ondersteunt wanneer nodig, maar nooit zelfstandig de auto aandrijft.

Onder het rijden is er van die elektromotor niks te merken, maar hij levert wel een duidelijke bijdrage aan verlaging van het brandstofverbruik. Deze motor is er in de basis met een handgeschakelde zesversnellingbak of als optie met een zeventraps automatische transmissie met twee koppelingen. Een stapje verder treffen we de ‘full hybrid’, ook wel aangeduid als ‘HEV’. De benzinemotor levert nu 132 kW/180 pk, samen met de elektromotor bedraagt het ’systeemvermogen’ 169 kW/230 pk. Deze versie is er uitsluitend met de genoemde zeventraps automaat. De elektromotor assisteert niet alleen, maar neemt ook de hele aandrijving van de auto over bij wegrijden, in stadsverkeer, in de file enzovoorts, waardoor de benzinemotor ‘ontlast’ wordt en op die momenten dus geen druppel benzine verbruikt.

Tenslotte kennen we de plug-in hybrid (PHEV), waarbij de benzinemotor hetzelfde vermogen levert, maar nu is de elektromotor veel sterker (67 kW/92 pk, systeemvermogen 195 kW/265 pk). Dat moet ook, want nu kan de Tucson volledig elektrisch worden ingezet, mits de batterij is opgeladen, tot een afstand van wel 56 km. Daarna gedraagt deze versie zich hetzelfde als de HEV. De Tucson is er in de uitvoeringen i-Motion, Comfort, Comfort Smart, N-Line, N-Line Sky, Premium, en Premium Sky. De PHEV-verse is er niet in de basisversie i-Motion.

De Hyundai Tucson als occasion

De Tucson is bij uitstek een auto die ‘nieuw’ zakelijk wordt ingezet, voor een groot deel op grond van een leasecontract, maar er zijn ook bedrijven die de auto zelf kopen. Dit betekent in de praktijk dat het heel even duurt voordat het occasionaanbod echt ‘aanzwelt’, dat gebeurt als die auto’s weer ‘vrij’ komen. Dat neemt niet weg dat er ook Tucsons zijn die al eerder worden aangeboden. Het is voor aanschaf verstandig eerst voor jezelf de vraag te stellen: wat wil ik? Wat is zinvol en praktisch? Natuurlijk kan een PHEV toe met heel weinig brandstof, mits de accu consequent wordt geladen en relatief veel korte afstanden worden gereden. Een laadpaal aan huis, vlak in de buurt of op het werk is dan een vereiste. Zo niet, dan bestaat nog de keuze tussen een HEV of een mild-hybrid. Als het antwoord duidelijk is, kan de zoektocht beginnen. Het is logisch dat deze occasions in hoge mate zijn te vinden bij de officiële Hyundai-dealers. Op elke Hyundai geldt vijf jaar fabrieksgarantie, die ook overdraagbaar is naar volgende eigenaren. Los daarvan, ook bij oudere auto’s, kent het merk het occasionlabel ‘Hyundai Promise’. Hieraan is een aantal aantrekkelijke voorwaarden gekoppeld, waaronder tenminste een jaar garantie. Natuurlijk is het op termijn goed mogelijk een gebruikte Tucson aan te treffen in de outlets van grote leasemaatschappijen. Het is echter de vraag of het gemiddeld iets lagere prijsniveau opweegt tegen de zekerheden die de dealer biedt.

De proefrit

De Tucson is natuurlijk geen kleine auto. Wellicht vraagt het formaat even gewenning, maar daarna groeit de waardering voor de auto per kilometer, nou ja, in het begin. Het uiterlijk vraagt evenzeer gewenning. Hyundai heeft het aangedurfd de Tucson knap onderscheidend te maken, met onder meer de koplampen die elk bestaan uit vijf kleinere lichtunits. De zit achter het stuur is uiteraard hoger dan in een compacte hatchback of zo, maar eenmaal daar aangeland is het hier wel heel comfortabel toeven. Het interieur is royaal bemeten op vier volwassenen. De bagageruimte verschilt per versie, in de HEV bedraagt deze minimaal 616 liter: enorm! De PHEV biedt 558 liter, wat alles heeft te maken met de veel grotere batterij. Het instrumentarium is volledig digitaal op twee schermen, met twee klassieke cirkels achter het stuur. De duurdere uitvoeringen gebruiken die als beeldschermpjes voor de dode hoek-camera’s, zodra de richtingaanwijzers zijn ingeschakeld. Dat werkt bijzonder prettig. Opvallend in positieve zin zijn verder de bijzonder comfortabele voorstoelen, fijne afstemming van het onderstel en het zeer lage geluidsniveau. Daarbij maakt het vrijwel niet uit of de Tucson elektrisch rijdt, of op de benzinemotor. Op het dashboard is te zien wanneer de elektromotor de auto aandrijft en dat blijkt in de praktijk (HEV/PHEV) veel vaker het geval te zijn dan verwacht. In een HEV-versie is een gemiddeld verbruik van 1op 16 á 18 gemakkelijk haalbaar in het Nederlandse verkeersbeeld, uiteraard wel met veelvuldig gebruik van de adaptieve cruise control.

Conclusie

Grote SUV’s zijn gewild. Deze generatie Tucson spreekt daarbij extra aan door zijn flink onderscheidende uiterlijk. Mooi, maar dat is niet de sterkste eigenschap van de Tucson. Dat zijn eerder de hoogstaande techniek, het zeer hoge kwaliteitsniveau en daarbij is het erg fijne rijcomfort bijna vanzelfsprekend.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Hyundai Tucson.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Noteboom Rotterdam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.