Auto Review Polestar Polestar 2 I 1e facelift
Als je geen Tesla wilt (en geld hebt)
Polestar 2 Long Range Single Motor
- Pluspunten
- Actieradius
- Rijcomfort
- Ergonomie
- Minpunten
- Beperkte ruimte
- Stevig prijsniveau
De Polestar 2 is gefacelift. Het is voortaan een achterwielaandrijver in plaats van een voorwielaandrijver en hij komt voortaan verder op een lading stroom. Als je geen Tesla wilt, is dit een goed, maar wel ook duurder, alternatief.
Conclusie
Vooropgesteld: een Polestar 2 is geen goedkope EV. Maar het is wel een verdraaid goeie elektrische auto die qua afwerking bijvoorbeeld beter scoort dan een vergelijkbare – maar goedkopere – Tesla 3. De Polestar 2 komt dicht in de buurt van een conventionele brandstof-auto en dat voelt vertrouwd. Geen poespas, maar gewoon een goed rijdende auto met volop gebruiksmogelijkheden en een rijke veiligheidsuitrusting.
Wat kost de Polestar 2
Wil je wat anders dan een elektrische cross over of een Tesla dan is de keuze best beperkt. Je kunt denken aan een Ioniq 6 van Hyundai of aan deze auto; de Polestar 2. Dat model is onlangs bijgepunt. De vernieuwde Polestar 2 is er vanaf € 51.200 of 699 euro in de maand als je gaat private leasen. Je krijgt dan een EV met een 69 kWh grote batterij, waarmee je volgens de folder 546 kilometer zou moeten kunnen rijden. Tast je dieper in de buidel dan kun je ook een batterij krijgen van 82 kWh. Een actieradius van 655 kilometer zou dan tot de mogelijkheden moeten behoren, wat echt een fikse afstand is op een lading stroom.
Standaard ontbeert de Polestar een warmtepomp. Verder heb je in de goedkoopste versie geen glazen dak en geen digitale sleutel: je kunt dus niet met je mobiele telefoon de auto ver- en ontgrendelen. Onze testauto is allesbehalve het instapmodel. Het is de Polestar 2 Long Range Single Motor met de 82 kWh grote batterij en het Pilot pakket en het Plus Pakket. In dat geval profiteer je van de complete aanvullende veiligheidsuitrusting en heb je ook een dikke stereo en een glazen dak. Verder heeft ons testexemplaar speciale wielen en een nappaleder interieur inclusief een ‘dierenwelzijncertificaat’. In totaal hebben we het dan wel over 70.450 euro en dat is dan niet eens de duurste uitvoering waarin de 2 verkrijgbaar is. Kortom: een Polestar is niet goedkoop. Het merk biedt twee jaar onbeperkte garantie en acht jaar of 160.000 kilometer op de batterijen.
Hoe rijdt de Polestar 2
Het klinkt als een hele operatie; van een voorwielaangedreven auto een achterwielaangedreven exemplaar maken. Bij een traditionele brandstofauto ís dat ook ingewikkeld, maar bij een EV valt het mee. Er is van de Polestar 2 immers ook een vierwielaangedreven versie. Je kunt simpelweg een van de twee elektromotoren van die versie laten vervallen en je hebt naar keuze een voor- of achterwielaandrijver.
Polestar koos voor dat laatste want een auto met achterwielaandrijving heeft geen last van aandrijfreacties in het stuur: dat rijdt wel zo rustig. En dat doet de Polestar sowieso. Het rijgedrag is mooi comfortabel waarbij de voor- en achteras keurig met elkaar in balans zijn. Adaptieve cruise-control en rijstrookassistentie zijn overigens altijd een extra van 3.000 euro. Die zitten op de testauto en werken naar behoren.
De nieuwe elektromotor is goed voor een vermogen van 299 pk en 490 Nm. Er mag een aanhanger achter de Polestar 2 van maximaal 1.500 kilogram. Extra regeneratiestanden zijn er nauwelijks, de Polestar bepaalt zelf hoeveel remenergie hij terugwint. En over opladen gesproken, de auto kan aan de juiste snellaadpaal met 205 kW laden. Hij is dan in 28 minuten van 10 procent leegweer 80 procent vol. Aan een 11 kW paal duurt het achtenhalf uur om van leeg weer 100 procent vol te geraken. Ook handig: op een lange reis geeft de navigatie automatisch aan waar de diverse laadstops moeten plaatshebben.
De Polestar 2 van binnen
Neem je plaats achter het stuur dan valt op dat de leefruimte beperkt is – zeg maar gerust: krap. Dat komt doordat de middentunnel erg hoog is. Je zit er bovendien al snel met je rechterbeen tegenaan. Je zit laag en er zijn voldoende verstelmogelijkheden van stoel en stuurwiel, maar als je langer bent dan pakweg 1 meter 85 zit je toch al snel niet meer echt lekker. Ook de opbergruimte voor kleine spullen houdt niet over. Op de achterbank is mede door het glazen dak de hoofdruimte beperkt.
De Polestar 2 deelt zijn bodemgroep met die van de Volvo XC40. Die heeft in verband met de aandrijving van de 4x4-versie, een forse middentunnel waar de aandrijfas doorheen loopt. Maar in de Polestar 2 is die middentunnel overbodig maar zit ie er wel. Hierdoor zit je op de middelste plek op de achterbank niet echt lekker. De kofferruimte meet 405 liter, wat normaal is voor een auto in deze klasse.
Verder vind je in de Polestar 2 blindelings je weg omdat de automaker voor het infotainment de handen ineen heeft geslagen met Google. Wanneer je thuis muziek op had staan en je stapt in de auto, kun je gewoon verder luisteren naar je favoriete muziek. Wat prettig is, is dat de diverse symbolen lekker groot en duidelijk zijn weergegeven.
Twee puntjes van irritatie: een achterruitenwisser ontbreekt en het openen van de kofferdeksel van de Polestar levert je geheid vieze handen op, omdat de bedieningsknop boven de nummerplaat is bevestigd.
De Polestar 2 en het milieu
De Polestar 2 Long Range Single Motor heeft een theoretisch rijbereik van 655 kilometer. Tijdens onze actieradiusproef over een gevarieerde route van ruim 200 kilometer kwam de Polestar niet verder dan 19,4 kWh per 100 kilometer bij een buitentemperatuur van 12 graden en windkracht 8. Polestar claimt een gemiddeld verbruik van 16,8 kW.
Op zoek naar een occasion van de Polestar 2?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Polestar 2.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
