logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW X1 I (E84) 1e facelift

Behoorlijk opgefrist

BMW - X1

De X1 werd in 2009 geïntroduceerd. En na 300.000 gefabriceerde exemplaren is het tijd voor een opfrisbeurt. Waarbij ook de techniek niet is vergeten.

Conclusie

De opgefriste X1 kan er voorlopig weer tegen. Hij ziet er nog wat stoerder uit dan voorheen en schurkt nu wat uitstraling betreft nog wat dichter tegen de X3 n de X5 aan. De rij- eigenschappen zijn optimaal gebleven. En heel mooi dat BMW je de keuze laat tussen achterwielaandrijving of 4WD. En zeker in landen als China en Amerika zal zo'n AWD wel heel populair worden.

Type auto en prijs

De X1 valt lastig in te delen. Het is niet echt een SUV. Maar je kunt hem ook niet zomaar als een stationwagon wegzetten. Hoewel hij van beide concepten wel wat heeft. BMW zelf noemt de X1 een SAV (Sports Activity Vehicle). Als je al concurrenten zou moeten noemen, dan komen auto's als de Audi Q3 in aanmerking. Je ziet het niet meteen maar de X1 is toch behoorlijk beetgepakt. Zo heeft hij nieuwe koplampen gekregen. De grille is anders. En de richtingaanwijzers zitten nu ook in de buitenspiegels. Ook zijn de bumpers wat stoerder van uiterlijk. De X1 is met een keur aan motoren leverbaar, twee benzineversies en vijf diesels. Het zijn allemaal viercilinders met dubbele turbo's. Ze zijn allemaal al bekend maar ze zijn nog sterker en zuiniger geworden. Nieuw is de 25d. Die hoest desgewenst 160 kW (218 pk) op. Op de 1.6 diesel na kun je alle versies ook met vierwielaandrijving krijgen (standaard op de sterkste versie). De goedkoopste X1 is de sDrive 1.6 diesel. Die kost € 37.950. Bij de benzineversies is de sDrive 20i de meest voordelige met zijn prijs van € 39.200.

Hoe rijdt de BMW X1

De BMW X1 is 155 centimeter hoog. Dat betekent dat het zwaartepunt relatief hoog ligt. Toch merk je daar tijdens het rijden weinig van. Zoals het een echte BMW betaamt, voelen de wegligging en de besturing strak aan. Ook in snel genomen bochten heb je niet het idee met zo'n relatief hoge auto op pad te zijn. De beresterke 25d levert zijn maximale koppel 450 Nm al af vanaf 1.500 r/min. Je kunt dus bijkans een bungalow op wielen wegtrekken met deze X1. In onze testauto is deze motor gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Die doet zijn werk naar behoren. Alleen mag hij wel ietsje alerter reageren. Wie het liever allemaal zelf doet, kan ook voor de handgeschakelde zesbak kiezen. Over de prestaties van de 25d valt niets te klagen. Je sprint met gemak binnen de 7 seconden naar 100 km/h. En de topsnelheid bedraagt 230 km/h (228 voor de automaat). Opmerkelijk dat je in alle rust heel snel kunt blijven rijden. Op de Duitse Autobahn kruisen we met de spreekwoordelijke twee vingers in de neus moeiteloos 180 km/h. Dat maakt die X1 ook nog eens heel comfortabel.

De BMW X1 van binnen

De BMW X1 is lekker ruim van binnen. Vooral de ruimte achterin is verrassend groot. Ook behoorlijk lange Albert Jannen kunnen zonder problemen op de achterbank plaatsnemen. De bagageruimte is met zijn inhoud van 420 liter royaal te noemen. Door de achterbank weg te klappen, kun je de ruimte nog vergroten tot 1.350 liter. Het dashboard ziet er verzorgd uit. Er zijn mooie materialen gebruikt. En ergonomisch gezien is er eigenlijk niets op aan te merken. Alle belangrijke bedieningshendels en knoppen zitten prima binnen handbereik. De middenconsole is helemaal vernieuwd. De stoelen zijn goed te verstellen. En ook het multifunctionele stuurwiel kan zowel in de hoogte als in de diepte worden versteld. Het instrumentarium tenslotte is prima afleesbaar.

De BMW X1 en het milieu

De 'groenste' BMW in de X1-serie is de sDrive20d Efficient Dynamics Edition. Die heeft een B-energielabel en een CO2 uitstoot van 119 g/km. Verder zijn het allemaal C- en D-labels, waarbij de vierwielaandrijvers (xDrive) uiteraard de meeste brandstof verbruiken en dus ook CO2 produceren. De xDrive 25d is de dorstigste van het stel.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.