logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes Eqe I (V295)

Kont tegen de krib

Mercedes EQE 350+ Long Range

Pluspunten
  • Fluisterstil
  • Riant rijbereik
  • Vooralsnog de enige in zijn soort
Minpunten
  • Kleine kofferbak
  • Matig zitcomfort achterin
  • Karige garantietermijn

Mercedes is in rap tempo nieuwe elektrische personenwagens aan het introduceren. In de meeste gevallen voorzien de Duitsers bestaande modellen van een stekker, maar met de EQE voegt de fabrikant een unieke EV aan het gamma toe.

Conclusie

De EQE is een welkome toevoeging aan het overdadige elektrische modellengamma van Mercedes-Benz. Sedans op stroom, daarvan zijn er (nog) niet veel. Foutloos is de nieuwe directie auto niet: z’n kofferbak is te klein en de achterbank biedt weinig comfort. Voor de inzittenden voorin is het echter een uitmuntende reiswagen. Met 90 kWh aan batterijen hoef jij je ook niet zo snel zorgen te maken over de volgende laadstop, temeer daar de EQE die al netjes voor je inplant. Misschien werkt de regeneratie te gretig en de luchtvering te soepel, maar dat zijn luxeproblemen in vergelijking met de concurrentie, die eerst maar eens een antwoord op deze EQE moet verzinnen.

Type auto en prijs

De E-Klasse wordt ook wel ‘de taxi-Mercedes’ genoemd. Dat is niet bedoeld als geuzennaam: sommige mensen vinden een BMW 5 Serie of Audi A6 nu eenmaal van meer smaak getuigen. Maar taxichauffeurs die volledig elektrisch willen rijden, kunnen voorlopig uitsluitend bij Mercedes terecht, wanneer ze op zoek zijn naar een sedan op stroom. Het voelt wat vreemd om met een lengte van 4.94 meter te spreken van het ‘kleine’ broertje van de EQS, maar dat is wel waar het bij de EQE op neer komt. De elektrische luxewagens lijken ook behoorlijk op elkaar. Je kunt alleen aan de ontbrekende lichtstrip aan de voorzijde of de locatie van het derde remlicht zien met welke van de twee je te maken hebt. En aan het prijskaartje natuurlijk: met een vanafprijs van € 69.202 is de EQE bijna 40 mille (!) goedkoper dan de - grotere en krachtigere - EQS. De algehele fabrieksgarantie bedraagt desondanks een schamele 2 jaar. Voor problemen met het accupakket mag je 8 jaar - of 160.000 kilometer - bij Mercedes aankloppen.

Hoe rijdt de EQE

De uitrusting van de EQE en de EQS komt grotendeels overeen, of het nu gaat om rijhulpsystemen of zaken als luchtvering en een meesturende achteras. Motorisch trekt de kleinere elektrische Mercedes echter aan het kortste eind, hoewel je daar in het geval van onze testauto weinig van meekrijgt. Dat is een zogenaamde 350+ ’long range’-uitvoering: de EQE met het grootst mogelijke rijbereik en een scheut extra vermogen. We hebben het dan over 292 pk en 565 Nm koppel. En dat mag ook wel, met een leeggewicht van dik 2.200 kilogram. Wie de behoefte voelt, zou een aanhanger achter de Mercedes kunnen hangen. Een kampeermiddel zit er met een trekgewicht van 750 kilogram niet in, maar waarom zou je ook? Het geboden comfort van een vouwwagen of kleine caravan valt in het niet bij de fluisterstille cabine van de EQE, waarin twee voortreffelijke voorstoelen garant staan voor zorgeloze kilometers. Met dank aan de luchtvering worden verkeersdrempels keurig gladgestreken. De Mercedes verslikte zich echter in sommige korte oneffenheden: de sedan begint dan te deinen, zelfs wanneer je een modus selecteert met een straffere onderstelafstemming. Een ander kritiekpunt betreft het bescheiden glasoppervlak, waardoor je achter het stuur maar weinig meekrijgt van wat er om je heen gebeurt. Gelukkig behoort een achteruitrijcamera tot de standaarduitrusting. Dat kan echter niet worden gezegd van rijhulpsystemen als actieve rijstrookassistentie, dode hoek bescherming en een file assistent. Die reddende engeltjes moeten van de optielijst komen.

De EQE van binnen

De wielbasis van de EQE is meer dan 3 meter groot. Daar komen de huidige Audi A6 en BMW 5 Serie niet aan. Toch zit je met een bovengemiddelde lengte niet als een vorst achterin. De beenruimte is riant, maar de hoofdruimte heeft te lijden onder de aerodynamische vormgeving in combinatie met het optionele panoramadak. Daarnaast beleef je weinig steun aan je benen, omdat je met opgetrokken knieën op de achterbank zit. Je hebt er wel de beschikking over eigen ventilatieroosters en twee stroompunten van het type USB-C. In de bagageruimte is er genoeg ruimte voor je laadkabel, maar te weinig voor een kofferset: met de achterbank overeind kun je slechts 430 liter aan spullen kwijt. Klap je de rugleuning neer, dan ontstaat er in de bagagevloer een ontsierende bult. De EQE heeft geen ‘frunk’. De motorkap kan niet eens open: daarvoor moet je in de werkplaats zijn. Je ruitensproeiervloeistof bijvullen kun je nog net zelf, met behulp van een soort tankklepje naast het bestuurdersportier. Het interieur van de Mercedes is fraai afgewerkt, maar je moet er wel van houden. De gebruikte materialen waren in onze testauto wat overdadig, tot en met de kunstige print op het dashboard aan toe. Die zouden wij sowieso achterwege laten, omdat het grote oppervlak hinderlijk de zon reflecteert.

De EQE en het milieu

De EQE is weliswaar leverbaar met verschillende elektromotoren, maar het gebruikte accupakket heeft altijd dezelfde omvang: 90,6 kWh. Onze testuitvoering komt daarmee het verst op een lading stroom: volgens de fabrieksopgave zou je pas na 659 kilometer weer een laadpaal hoeven opzoeken. Wij noteerden bij de start van onze eigen actieradiusproef een rijbereik van 527 kilometer. Het stroomverbruik bedroeg gedurende de rit 16,8 kWh per 100 kilometer bij een zomerse buitentemperatuur van 25 graden. De maximale laadsnelheid van de Mercedes bedraagt 170 kW: bij een snellaadpunt moeten de batterijen binnen een half uur weer zo goed als vol zijn. De EQE plant die eventuele laadstops vanzelf in, wanneer je een bestemming invoert die buiten het rijbereik ligt. Daarnaast beschikt de sedan over verschillende rijmodi om optimaal gebruik te maken van de resterende actieradius. Je kunt ook invloed uitoefenen op de manier waarop er remenergie wordt teruggewonnen. Gelukkig maar, want in de felste stand hangen je passagiers in de gordels zodra je het stroompedaal loslaat. Op die manier is de EQE zeker geen aanrader voor de taxibranche!

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.