Auto Review Volkswagen Polo IV
Blijft zeer gewild
Deze generatie van de Volkswagen Polo is als occasion nog steeds heel gewild, ook al is het model al vele jaren uit productie. Voor velen is dit een geliefde ‘eerste auto’, of juist in een gezin de tweede auto, handig om erbij te hebben. Die populariteit bepaalt wel dat ‘Koning Polo’ naar verhouding te duur is in aanschaf.
- Pluspunten
- Ruim aanbod
- Rijcomfort
- Overzichtelijk en wendbaar
- Minpunten
- Modellen na de facelift straf geveerd
- Populair dus prijzig
Wat vindt de Wegenwacht?
Deze generatie Polo’s is behoorlijk betrouwbaar, maar er zijn wel enkele euvels bekend.
- Zoals bij veel auto’s met benzinemotor kunnen de individuele bobines wel eens de geest geven. De motor gaat dan op drie cilinders lopen en moet voor het behoud van de katalysator direct worden uitgezet.
- Een ander bekend euvel is een losrakende verbinding in het instrumentenpaneel, waardoor allerhande elektronische storingen optreden.
- Bij de latere uitvoeringen met driecilinder benzinemotor kan de distributieketting een tandje verspringen. De motor gaat dan slecht lopen, of valt helemaal stil. Het is van belang dat deze ketting èn de daarop werkende spanner bij een onderhoudsbeurt goed worden gecontroleerd.
- De motorcomputer bevindt zich in de bak onder de voorruit, waarin ook de ruitenwissermotor is ingebouwd. Als de afvoer van die bak verstopt raakt (vuil, dorre blaadjes…), dan kan deze vollopen met regenwater. Daardoor kan de computer zich uitschakelen of zelfs defect raken. In beide gevallen valt de motor stil. Een defecte computer is een kostbare zaak, dat is niet even ter plekke te repareren. Het is dan te hopen dat zo’n computer nog als gebruikt onderdeel is te vinden. Het advies is simpel: zorg dat deze bak schoon en droog blijft, bijvoorbeeld door even voorzichtig de hogedrukspuit op de afvoer te zetten, dat voorkomt een hoop ellende.
Over de Volkswagen Polo
In elke klasse is wel een auto aan te wijzen waaraan de andere modellen van hetzelfde formaat worden afgemeten. In de compacte klasse (B-segment) speelt de Volkswagen Polo die rol al vele jaren.
De Polo is niet alleen een alternatief voor andere auto’s van dit formaat, maar vaak kiezen eigenaren van een Golf, die om welke reden ook ‘kleiner’ (lees: goedkoper) willen gaan rijden, vrijwel automatisch voor een Polo. Ze komen er dan ook snel achter dat de Polo nauwelijks iets minder biedt dan die Golf, afgezien van ruimte.
De kwaliteiten van deze Polo’s zijn zodanig bekend, dat de keuze voor de op één na kleinste Volkswagen geen nadere uitleg behoeft.
Uitvoeringen en varianten
- Deze generatie Polo is er alleen als drie- en vijfdeurs. In 2005 is er een facelift geweest, waarbij de dubbele koplampen verdwenen en in de achterlichten een karakteristieke cirkelvorm kwam.
Er is een breed aanbod motoren.
- De 1,0 liter basismotor met 40 kW/55 pk (tot 2005) en de 1,2 liter met hetzelfde vermogen (na 2005) zijn voor de meeste gebruikers duidelijk te licht...
- ... evenals de 1,2 liters met 47 kW/64 pk en 51 kW/70 pk zijn dit driecilinders. Met de laatste motor kan de Polo wel aardig uit de voeten...
- ... maar de 1,4 liter viercilinder met 55 kW/75 pk of 59 kW/81 pk zijn de betere keuze en ook veel populairder.
- Daarnaast is er de 1.4 FSI met directe brandstofinjectie (63 kW/85 pk) en een 1,4 liter zestienklepper met 74 kW/100 pk.
- Bovendien zijn er nog een 1,6 met 77 kW/105 pk en een 1,8 turbo met 110 kW/150 pk voor de GTI (vanaf 2006).
- De 1,4 liter diesel is een driecilinder met 55 kW/75 pk, later vervangen door 51 kW/70 pk of 59 kW81 pk. De 1,9 SDI met 47 kW/64 pk is er alleen tot 2005. De 1,9 TDI is er met 74 kW/100 pk en vanaf 2005 ook 96 kW/130 pk.
- De normale versies heten Trendline, Comfortline en Sportline. Daarnaast zijn er succesvolle, langlopende actieversies geweest, zoals de Optive en Turijn. In 2004/05 was er ook een Polo Fun, een vijfdeurs die iets hoger op de wielen staat en met een wat stoerder uiterlijk. Die bestaat als 1,4 55 kW/75 pk en 74 kW/100 pk en als 1,4 TDI (55 kW/75 pk) en 1,9 TDI (74 kW/100 pk).
- De BlueMotion verschilt alleen in uitvoering en niet in techniek van de betreffende dieselversies.
De Volkswagen Polo als occasion
Alle generaties van de Volkswagen polo zijn populair als occasion. Dat geldt nog steeds ook voor deze generatie, al is die op leeftijd. Naarmate de jaren stijgen en de vraagprijzen langzaam dalen, dienst zich gewoon een volgende groep kopers aan.
De Polo is dus supercourant. Daardoor is deze Volkswagen vergeleken met andere merken met vergelijkbare ouderdom/kilometerstand net even duurder. Er is gelukkig een enorm aanbod, waardoor je precies de gewenste Polo kunt vinden, maar als je die vindt, is het wel zaak snel toe te slaan, er zijn gegarandeerd ‘kapers’ op de kust. Door dat grote aanbod is het wel onzin aan de andere kant van het land een doodgewone Polo te kopen, ze staan bij wijze van spreken op elke straathoek.
De proefrit
Een Polo rijdt uitstekend voor een auto van dit formaat. Ook op slecht wegdek is hij lekker comfortabel. Overigens zijn de exemplaren van na de facelift wel wat straffer afgeveerd. Dat heet sportiever, maar is tevens minder comfortabel. Wegligging, stabiliteit en wendbaarheid zijn dik in orde. De bediening is eenvoudig en laat niets te wensen over. De carrosserie is aardig goed overzichtelijk, dat is in de stad wel zo handig. ‘Iedereen’ kan met een Polo overweg.
Conclusie
Als occasionkoper is het belangrijk je af te vragen of je het terecht vindt dat de Volkswagen Polo, met alle kwaliteiten die hij heeft, vaak duidelijk duurder is dan vergelijkbare auto’s. Zo ja, prima, doe je best. Zo nee: er zijn heel veel uitstekende alternatieven te koop.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volkswagen Polo.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
