logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Xpeng G9 I

Xpeng P9: luxe en weelde voor zachte prijs

Xpeng G9

Pluspunten
  • Prijs versus uitrusting
  • Actieradius
  • Comfort
Minpunten
  • After sales beperkt
  • Navigatie geeft geen laadsuggesties op lange reis

Het Chinese Xpeng lanceert de gloednieuwe elektrisch aangedreven G9, een forse SUV voor een schappelijke prijs.

Conclusie

De Xpeng G9 ontpopte zich tijdens de test tot een positieve verassing en een volwassen EV. Hij heeft maar weinig competitie. Een Mercedes-Benz EQB wellicht, maar die is in veel gevallen duurder, heeft een kleiner accupakket, laadt minder snel en heeft een kleinere actieradius. Datzelfde geldt voor de grote BYD Tang. En de G9 is een stuk groter dan de Benz en de BYD. De G9 kan nog wel verbeterd worden voor wat betreft de finesse in de software. Zoals automatisch tijdens een lange reis de laadstations weergeven en Nederlandse commando’s voor de spraakbediening. De G9 is tevens flink groter dan de Tesla Model Y en veel goedkoper dan de Model X dus ook die aanval kan hij pareren.

Wie of wat is Xpeng?

Weer een Chinees automerk. We hebben inmiddels al Nio, Aiways, MG, BYD, Seres, Polestar, en Lynk & Co en nu dus ook Xpeng. Volgens cijfers van de RAI Vereniging hebben de Chinezen inmiddels een marktaandeel in Nederland van zo'n 4,5 procent. Dat lijkt weinig maar het is wel een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar!

Aan de andere kant: Chinese auto’s zijn lang niet bij iedereen populair. En dan gaat het niet eens zozeer om de auto’s zélf, maar om het regime waaronder deze auto’s gebouwd worden. Xpeng is opgericht door twee Chinese heren: Heng Xia en Tao HE. Het bedrijf is gevestigd in Guangzhou. Het is een nog erg jonge autofabrikant. Ze bestaan sinds 2014 en hun eerste auto verscheen in 2019 op de lokale markt.

Type auto en prijzen

Op de bodemgroep van kleinere broer Xpeng P7 ontwikkelde Xpeng dezeruime SUV, de G9. De G9 is er vanaf 59 mille, in dat geval krijg je een Standard Range met een iets kleinere accu (75 i.p.v. 93 kWh) en een iets lager laadvermogen (260 i.p.v. 300 kW).Dat is natuurlijk veel geld, maar nieuwe auto’s kosten tegenwoordig helaas veel centen, zeker elektrische auto’s. Maar als je ziet wat je er voor krijgt is ook dit een interessante auto. Ook deze Xpeng is dus 4 meter 90. Maar hij kan tot 300 kW snelladen én hij mag 1.500 kg aan de trekhaak hebben!

In Nederland wordt Xpeng vertegenwoordigd door Emil Frey. Dat is van oorsprong een Zwitsers bedrijf en is bijvoorbeeld eigenaar van Nefkens (Peugeot, DS, Opel, Citroën), van Ekris (BMW, MINI) en Pouw (VAG). Kortom, het is een automotive-land een gevestigde naam. Je kan jouw Xpeng laten onderhouden bij Xpeng/Emil Frey-garages in Rotterdam en Breukelen. Xpeng heeft daarnaast nog een zelfstandige vestiging in Badhoevedorp. In het winkelcentrum in Leidschendam heeft het Chinese merk een een ‘brand store’ – een winkel dus - waar je de auto alleen kunt bekijken.

Hoe rijdt de Xpeng G9?

De G9 heeft luchtvering als je voor de Performance-versie kiest (tevens onze testauto dus)– overigens is het geen adaptief veersysteem. Het doet z’n werkt erg verfijnd. Maar qua besturing zijn er dezelfde klachten als bij de P7. Dus erg licht en met te weinig stuurgevoel zolang je het niet in de sportstand zet.

De vermogensafgifte van de aandrijflijn is prettig doseerbaar – dus geen gigantische duw in de rug als je dat niet wilt. Mind you, de standaard- en de longe range versie bieden allebei 313 pk en de Performance-versie zelfs 551 pk. Die laatste is echt serieus snel met een sprinttijd van 0-100 km/h van 3,9 seconden. Voor een auto die 2.340 kilogram weegt (en 73 mille kost)! Aan de andere kant kun je je afvragen hoe belangrijk dit is in een gezinsauto. Maar goed, papa wil ook wel ‘ns wat als ie alleen onderweg is.

Wat opvalt in zowel de G9 als in de P7 is dat Xpedal Drive geen one-pedal drive instelling is – al doet de naam dat misschien wel vermoeden. Dat pedaal zorgt alleen voor extra regeneratie. Het functioneert bovendien maar matig. En het laatste stukje moet je zelf altijd de mechanische remmen nog aanspreken. Die remmen zijn dan wel weer van Brembo, dat ook de remmen van veel sport- en racewagens verzorgt.

Xpeng heeft goed naar Tesla gekeken bij de ontwikkeling van de G9. Kijk maar eens naar de lichtshow die de auto weergeeft als je gaat laden. Das duidelijk geïnspireerd op de complete dans die de Model X kan uitvoeren met deuren en verlichting. De manier waarop je de autopilot aanzet is ook hetzelfde. Dus met de hendel waarmee je de rijrichting bepaalt: twee keer kort naar beneden drukken als je rijdt, net als bij alle Tesla’s. In China kan de G9 trouwens level-5-autonoom-rijden. Oftewel: geheel zelfstandig. Dat kan in Europa nog lang niet wegens strenge wetgeving in verband met de verkeersveiligheid.

De Xpeng G9 van binnen

En dan de binnenruimte. Je zit in de G9 als een vorst – alsof je in een Range Rover zit. Er is vooral ook erg veel hoofdruimte ondanks de aanwezigheid van een glazen dak – dat trouwens niet open kan. De bagageruimte is niet verkeerd maar ook weer niet baanbrekend. Met de bank op z’n plek 660 liter en met alles weg geklapt 1.576 liter.

Maar er is wel ook een fikse frunk van 74 liter. Verder heeft onze testauto lederen bekleding, een Dynaudio stereo van 2.000 watt, elektrisch verlengbare zittingen voorin, een elektrische rugleuning verstelling achterin, en een derde scherm voor de bijrijder, daarop kun je vanuit de bijrijdersstoel streaming video kijken en vanaf de bestuurdersstoel kun je dat beeld dan niet zien; dat zou maar afleiden.

Hoewel, toen we het uitprobeerden konden we wel degelijk meekijken van achter het stuur, en zolang je geen koptelefoon opdoet hoor je het geluid sowieso door de hele auto. Aan de andere kant: alles wat je aanraakt en bedient voelt Duits-degelijk aan.

Wat we verder missen is Apple Carplay en Android Auto. Je kunt alleen via bluetooth je smartphone verbinden met de auto. Een andere echte misser vind ik dat de auto op een lange reis niet automatisch de snellaadpunten voor je verwerkt in de route van de navigatie. Terwijl deze auto juist zo van snelladen houdt!

De Xpeng G9 en het milieu

De Xpeng G9 is op dit moment de snelst ladende productie-EV die je in Nederland kunt krijgen. Van 10 procent leeg naar 80 procent vol duurt maar 20 minuten! De instapversie heeft een 75 kW pakket en de Longe Range- en Performance versie van de G9 hebben zelfs een 93,1 kWh accupakket. De actieradius bedraagt dan volgens Xpeng 460 km voor de kleine batterij – die met maximaal 260 kW snellaadt. En 570 km voor de grote batterij die met 300 kW laadt. De Performance versie komt iets minder ver: 520 km.

Maar onze verbruiksronde was minder gunstig, waarbij het weer bijvoorbeeld ook een rol speelde. We scoorden met de G9 een gemiddeld stroomverbruik van 19,8 kWh/100 km waar Xpeng 19,4 kWh/100 km belooft (en 21,3 voor de Performance). De buitentemperatuur was tijdens die rit 9 graden Celsius.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.