logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Ev5 I

Kijk maar uit, Skoda Enyaq en consorten!

De elektrisch aangedreven Kia EV5 is een ruime, prettig rijdende gezinsauto. Het is een rechtstreekse concurrent van de Skoda Enyaq.

Conclusie

De elektrisch aangedreven Kia EV5 is een ruime, prettig rijdende gezinsauto. Het is een rechtstreekse concurrent van de Skoda Enyaq, al is de vanafprijs van de Skoda lager dan van deze EV5. Ben je in de markt voor een auto als deze, ga dan vooral zowel met die Skoda als met deze EV5 een proefrit maken. Ze zijn best aan elkaar gewaagd.

Kies je voor de EV5, dan is van de beste koop de EV5 Advanced Plus, dat is dus het derde uitrustingsniveau. Hij kost weliswaar 4 mille meer dan het instapmodel, maar biedt ook echt beduidend meer auto. Dan heb je bijvoorbeeld standaard een warmtepomp en vegan lederen bekleding, stoelverwarming en -ventilatie, een dikke stereo en een glazen schuif-kanteldak. En dat soort lekkernijen hebben weer een positieve invloed bij verkoop of inruil. En dat ie op de EV3 en EV9 lijkt? Ach, de Skoda Enyaq lijkt toch ook op de Skoda Elroq?!

Type auto en prijzen

De Kia EV5 is een middenslag elektrisch aangedreven SUV. Kia had tot voor kort alleen de EV6 in dit deel van de markt, maar dat is geen SUV. De EV5 gaat concurreren met auto’s zoals de Tesla Model Y, de VW ID.4 en de Skoda Enyaq. In het Kia-aanbod zit de EV5 tussen de kleinere EV3 en de grotere EV9.

Wat heeft deze Kia dan te bieden? Hij is er vanaf € 44.495 en er is keuze uit 5 uitvoeringen. Er is één aandrijfliin. Het is altijd een voorwielaandrijver, je hebt altijd de beschikking over 218 pk, een batterij van 81,4 kWh en de auto mag altijd 1.200 kilogram trekken.

De actieradius bedraagt minstens 505 en maximaal 530 km, afhankelijk van de uitvoering die je kiest. Snelladen kan met maximaal 150 kW, wat prima is maar niet wereldschokkend voor een auto in deze prijsklasse. Een warmtepomp is standaard vanaf het derde uitrustingsniveau, de Plus Advanced.

Vind je die 218 pk niet genoeg dan is het goed om te weten dat er nog een krachtiger aandrijflijn aankomt met naar verluidt 300 pk, in combinatie met vierwielaandrijving. De garantie bedraagt maar liefst 10 jaar en 7 jaar of 150.000 km op de batterij.

Die duurste versie heeft behalve een head up display en een 360 graden camera, ook de mogelijkheid om van afstand in te parkeren (dus als je zelf niet achter het stuur zit) en hij heeft een vingerafdrukscan om je eigen gebruikersprofiel te activeren.

Hoe rijdt de Kia EV5?

Het zal niemand verbazen dat deze Kia EV5 een prima weggedrag heeft. Het onderstel verwerkt lange en korte hobbels heel netjes. In bochten blijft de koets blijft keurig vlak. De besturing is nauwkeurig en direct genoeg voor het type auto, maar een beetje meer gevoel in de besturing had welkom geweest. Hij veert achter ook minder door dan de EV4 Fastback die we onlangs hebben getest.

De rijstrook assistent is wat aan de dwingende kant. En over rijhulpsystemen gesproken, daarvan heeft de EV5 er behoorlijk wat standaard. Zo heeft hij bijvoorbeeld altijd een adaptieve cruise control met navigatie-ondersteuning, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto en altijd dode hoek waarschuwing. De ACC remt tot stilstand, wat fijn is in fileverkeer.

Wat goed werkt zijn de flippers achter het stuur waarmee je de mate van regeneratie kunt instellen. Daar kun je echt mee spelen: ‘meer’ om bij afremmen voor bijvoorbeeld een verkeerslicht lekker te chargen, en minder als je wilt rollen op de snelweg zonder dat telkens je remlichten aan gaan.

De Kia EV5 vanbinnen

De binnenruimte. Laten we bij de kofferbak beginnen. Die is lekker groot. De laadruimte is zelfs twee meter lang als je de achterbankleuning wegklapt. Er is minimaal 566 liter en maximaal 1.655 liter ruimte inclusief een dubbele bodem. En dan is er ook nog een frunk van 44 liter waar je de laadkabel kwijt kunt.

Dan de achterbank. Omdat je wat rechterop zit – dit is immers een SUV – heb je een meter beenruimte. De achterbankleuning is bovendien verstelbaar dus je zit hier comfortabel. Er zijn USB-aansluitingen en een handig opbergvak in de middenconsole. Sommige versies hebben stoelverwarming achterin, er zijn tafeltjes en bekerhouders. Onder de middelste zitting van de achterbank vind je een 230 Volt stekkeraansluiting.

Ook voorin is lekker veel ruimte. De zitpositie is erg prettig omdat je wat dieper zit. Er zijn ook SUV’s waarbij je wat hoog op de bok zit, waardoor het lijkt of je minder contact hebt met de auto. Voor je neus vind je een scherm dat bestaat uit drie displays, zoals we dat van andere Kia’s kennen. Daarbij valt het middelste, kleine scherm van de airco, deels weg achter het stuurwiel – maar de temperatuur stel je gelukkig in met gewone knoppen. De andere twee schermen zijn allebei 12,3 inch groot.

Het infotainmentscherm herbergt de nodige functies en is eenvoudig te bedienen. Draadloos opladen van je smartphone kan vanaf het tweede uitrustingsniveau. Uiteraard is er Apple Carplay en Android Auto. Er zit een AI-assistent op die je met spraakbediening vragen kunt stellen. Er zijn diverse schermthema’s en een avatar als je dat wilt. Verder kan de EV5 video-streamen ondersteunen. Kortom: hypermodern allemaal.

De Kia EV5 en het milieu

Opmerkelijk is dat de Kia EV6 in dezelfde prijsklasse zit als deze EV5. De EV6 is echter een lage, ‘normale’, gezinsauto. Die EV6 kan met 200 kW tot 260 kW snelladen (EV5: 150 kW) omdat hij is uitgerust met een 800 Volts systeemspanning in plaats van 400 Volt, zoals zeer veel andere EV’s.

Kortom: Kia heeft deze superieure techniek in huis, maar gebruikt ‘m niet voor de EV5. Waarom niet? Zouden ze dat 800 Volt-systeem wél hebben gebruikt, dan had Kia de concurrentie direct gigantisch de loef afgestoken. Kia zegt hierover:‘De EV5 is ontwikkeld als een volumemodel waarbij betaalbaarheid en toegankelijkheid centraal staan. Het 800V-systeem van de EV6 is geoptimaliseerd voor ultrasnel laden en high-performance, maar brengt hogere kosten en complexiteit met zich mee. Voor de EV5 is gekozen voor een 400V-architectuur [die van de Kia EV3 – Red.] om een concurrerende prijsstelling te realiseren en toch een snelle laadtijd te bieden.’ Verder zegt een woordvoerder dat de laadcurve mooi vlak is – oftewel hij zou lang met een hoog voltage blijven laden.

Enfin, Wat deze Kia ook heeft, is V2L en V2G. Op de duurste versie is dat standaard, voor de andere versies is dat - op de instapper na - een extra. V2L wil zeggen dat de batterij huishoudelijke apparaten van stroom kan voorzien. Er zit namelijk een normale 230 Volt stekkeraansluiting onder de achterbank en je kan als extra een adapter op de laadpoort aansluiten. Handig als je een roadtrip gaat maken of gaat kamperen. Wat betreft Vehicle-to-Grid (V2G): de EV5 is technisch voorbereid op stroom teruggeven aan jouw huis en het netwerk.

Volgens de folder zou de EV5 een reikwijdte hebben van 530 kilometer, wat niet misselijk is. Reken op zo’n 420 kilometer actieradius in de praktijk. Het verbruik moet volgens Kia – afhankelijk van de uitvoering – liggen tussen de 16,9 en 17,8 kWh per 100 km.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.