logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Zafira C 1e facelift

Opels enige echte MPV

Opel Zafira Tourer (2016 / 2019)

Pluspunten
  • Bijzonder ruim en praktisch
  • Rijdt behoorlijk comfortabel
  • Maar enkele kleine euvels bekend
Minpunten
  • Voelt aan als een grote en zware auto
  • Segment raakt uit de mode

Wat vindt de Wegenwacht?

De 1.4 liter turbomotor is in het algemeen heel betrouwbaar. De krachtbron is wel gevoelig voor tijdig en deskundig onderhoud, waarbij onder meer het gebruik van de juist olie-specificatie een vereiste is. Bij gebruik van ‘goedkope’ olie ben je op termijn duurder uit, want dit kan leiden tot inwendige verstoppingen in de motor, met overbodige reparaties tot gevolg. Lastig detail is dat een kapotte bobine, die bijvoorbeeld voorkomt omdat er te lang met versleten bougies is doorgereden, niet individueel is te vervangen. Je zit dan meteen vast aan een hele galerij. Wat wel eens voorkomt, is een kapotte krukas- of nokkenassensor. De Wegenwacht kent een noodgreep, in de garage moet er naderhand wel een nieuwe sensor in. Als de Zafira is voorzien van een elektrische parkeerrem, dan kan die wel eens blijven ‘plakken’. De Wegenwacht weet ook daarvoor een oplossing. De handgeschakelde versnellingsbakken willen in sommige gevallen sneller slijten dan de levensduur van de auto. Er zit dan niets anders op dan de hele versnellingsbak te laten reviseren. Een typische kwaal die bij de 1.4 kan voorkomen, is een plotseling sterk rokende uitlaat en een hoog olieverbruik. In dat geval is er in de regel een membraam in de carterventilatie kapot. Dat valt ter plekke niet op te lossen: de Zafira moet dan op transport naar de garage.

De Opel Zafira Tourer is als occasion minder populair dan voorheen. Eigenlijk best raar, want dit soort MPV’s hebben hun nut door de jaren heen voldoende bewezen. De Zafira voorop!

Waar praten we over?

Op deze pagina hebben we het over de Zafira Tourer van na de facelift in 2016. De laatste ‘echte’ Zafira dus, want momenteel gebruikt Opel die naam voor wat in feite een bestelbus met banken is. Deze Zafira geldt nog als een heuse MPV, met een fraai afgewerkt en flexibel interieur. Er bestaan ook versies met zeven zitplaatsen, maar voor de twee achterste stoelen moest nieuw een flinke meerprijs worden betaald.

Uitvoeringen en varianten

In deze Zafira Tourer-serie komen liefst vijf verschillende benzinemotoren voor, plus een versie op aardgas en twee diesels. De meest voorkomende krachtbron is de 1.4-liter met turbo. Die bestaat in twee specificaties: 88 kW/120 pk en 103 kW/140 pk. De uitvoeringen met deze motor zijn in 2017/18 geleidelijk uit het programma verdwenen. In de lente van 2018 verscheen een nieuwe benzinemotor: een 1.6-liter met turbo, opnieuw in twee specificaties: 100 kW/136 pk en 125 kW/170 pk. Er bestond al eerder een 1.6-liter benzinemotor met turbo - goed voor 147 kW/200 pk - maar die is samen met de 1.4 uit het leveringsprogramma verdwenen. Bij de diesels zien we een 1.6 CDTI met 99 kW/134 pk en een 2.0 CDTI met 147 kW/200 pk. De aardgasversie heeft een aparte 1.6 liter turbomotor, afgeleid van een krachtbron op benzine, met 110 kW/150 pk. Die uitvoering is slechts beperkt geleverd en in het voorjaar van 2018 helemaal uit het programma verdwenen. Standaard hebben alle Zafira Tourers een handgeschakelde zesbak. De zestraps automaat is als optie geleverd op de 103 kW 1.4 Turbo, de latere 1.6 Turbo’s en de sterkste diesel. De normale basisversie heet Edition, gevolgd door de Innovation en de Business Executive. Daarnaast zien we als langlopende, tijdelijke uitvoeringen nog de Business+ en de Online Edition. In de loop van 2019 worden de resterende Zafira Tourers uitverkocht en verdwijnt dit model uit het Opel programma.

De Opel Zafira Tourer als occasion

Het aanbod van de gefacelifte Zafira Tourer is niet overmatig groot, terwijl er nog genoeg kinderrijke gezinnen zijn die behoefte hebben aan zo’n ruime MPV. Heel deze klasse is uit de mode geraakt: tegenwoordig rijden we liever met een SUV. Het beschikbare aanbod staat voor een vrij groot gedeelte bij de officiële Opel-dealers. Op www.opeloccasions.nl is een overzicht te vinden op wat er in het land te koop staat. Bovendien vind je hier alle gunstige voorwaarden die zijn gekoppeld aan zulke ‘eigen merk’ occasions. De Zafira Tourer is ook nog wel zakelijk ingezet, bijvoorbeeld op basis van een leasecontract. Zodoende kan er af en toe best eentje opduiken bij de outlets van grote leasemaatschappijen, of in de showroom van andere merken. De diesels zijn opvallend schaars. Ook een automatische transmissie blijkt weinig populair. De Zafira Tourer is een auto die tamelijk intensief wordt gebruikt. Je koopt zo’n ruime auto immers niet om er in je eentje in te zitten. Kinderen zijn in het algemeen niet zo zuinig op een auto als hun ouders, dus het is logisch dat veel exemplaren gebruikssporen hebben: een kleine beschadiging, of een vlekje in de bekleding ontstaat dan al gauw. Gelukkig is het aanbod groot genoeg om een ‘uitgewoond’ exemplaar te laten staan.

De proefrit

De Zafira Tourer is een echte MPV in het gebruik. Achter het stuur zit je wat hoger dan in een willekeurige hatchback en ook al rij je er helemaal alleen in, dan voelt deze Opel alsnog aan als een grote en zware auto. Dat klopt ook wel, want de weegschaal staat rijklaar al minstens op 1.550 kg. Dat merk je - op een rotonde bijvoorbeeld - maar het zorgt er ook voor dat je als vanzelf rustig rijdt. Heel goed, want anders zijn de kinderen wagenziek voordat je er erg in hebt, juist op de eventuele derde zitrij. Dat gewicht betekent ook dat de populaire 1.4-liter turbomotor wat aan de lichte kant is, zelfs de 103 kW-versie. Je voelt dat die er hard voor moet werken. Zo lang je ‘aan de goede kant’ van 1 op 10 blijft, doe je het netjes. Diesels zijn uiteraard een stuk zuiniger. In de bediening stelt de Zafira je nergens voor vraagtekens, zeker niet als je een moderne Opel gewend bent. Het wijst zich allemaal zichzelf. Daarbij is het interieur keurig afgewerkt. Het gaat bij zo’n auto uiteraard om de ruimte. De drie stoelen op de tweede zitrij zijn individueel te verschuiven. Dat is fijn, want zo kun je de ruimte aanpassen zoals je ‘m hebben wilt. Met die stoelen helemaal naar achteren, hebben twee volwassenen achterin een zee van ruimte. Met z’n drieën naast elkaar gaat wel, maar de breedte speelt je parten: je zit dan schouder aan schouder. De kleinste in het midden en iets verder naar voren? Kijk, dat scheelt. Ook voor de tweede zitrij heeft Opel aparte uitstroomopeningen aangebracht voor de airco of verwarming. Dat valt te waarderen, zeker tijdens langere ritten. De eventuele derde zitrij is alleen geschikt voor (niet al te grote) kinderen, al was het maar vanwege de moeizame bereikbaarheid van die plekken. De twee achterste stoelen zijn in een handomdraai op of neer te klappen.

Conclusie

Een flinke vijf- of zevenpersoons MPV is voor een bepaalde groep kopers nog steeds heel nuttig en dus is het jammer dat een model als deze Zafira Tourer gewoon van de markt verdwijnt. Voorlopig staan er voor die kopersgroep gelukkig nog genoeg mooie occasions in het land!

Deze auto is beschikbaar gesteld door Janssen Van Kouwen, Amsterdam Zuidoost

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.