Auto Review Citroen Ds3 I
Citroëns Cooper Works
Citroën - DS3 Racing
Conclusie
Citroën heeft na lange tijd met de DS3 Racing weer een echt bommetje in huis. Je kunt echt ordinair ‘hoeken’ met deze kleine Citroën. Schakelen, remmen, het gaat allemaal voorbeeldig. Waarbij er ook nog aan het noodzakelijke comfort is gedacht. Hij is dan ook prima voor alledaags gebruik. Het onderstel is niet zo hard afgeveerd dat je alleen maar stuitert. Gewoon een goed compromis. Niet alleen wat vermogen betreft maar ook qua prijs zit hij in de buurt van de MINI Cooper Works. Die heeft er absoluut een concurrent bij.Type auto en prijs
De sportiviteit knalt van deze compacte DS3 Racing af. Aan de achterzijde zie je dat hij is voorzien van een diffuser en verchroomde sierstukken van de dubbele uitlaat. Verder is er veel gebruik gemaakt van koolstofvezel. Zo zijn de dorpelbeschermers, wielkastverbreders en de voorspoiler van dit lichte en sterke materiaal gemaakt. Verder zijn de 18 inch wielen heel apart vormgegeven. Het lijken wel vervormde schoepen van een straalmotor. Er zijn twee carrosseriekleuren beschikbaar: zwart en oranje. De prijs is € 34.995. Wel iets voor snelle beslissers want er worden maar 1.000 van deze Racing-modellen gemaakt.Hoe rijdt de Citroën DS3 Racing
Als basismotor is gekozen voor de al bestaande 115 kW (156 pk) sterke 1.6 turbo. Daar is vervolgens een andere turbo op geschroefd. En de software is gewijzigd. Zo hebben de rallytechneuten de motor weten op te kietelen naar 152 kW (207) pk. Als we eenmaal op weg zijn met de DS3 Racing, merk je het meteen: hij is echt snel. Werd de ‘echte’ DS la bombe Citroën genoemd, dan is die DS3 op zijn minst een ‘petite bombe’ (bommetje). Een topsnelheid geeft Citroën niet op. Maar de wijzer van de snelheidsmeter staat al snel boven de 200 km/h.De Citroën DS3 Racing van binnen
Binnenin is het een en al sportiviteit. Daar vind je koolstofvezel onder meer terug in het driespaaks stuurwiel, het dashboard, op de binnenpanelen en in de middenconsole. Heel speciaal zijn de uitstekend vormgegeven kuipstoelen. Ondanks het sportieve karakter is er ruim voldoende comfort aan boord om ook dagelijks over de A28 te jakkeren. Want hij is onder meer voorzien van een automatische airco, parkeerhulp, een automatisch dimmende binnenspiegel, elektrisch inklapbare buitenspiegels en een geluidsinstallatie met usb-poort.De Citroën DS3 Racing en het milieu
De DS3 Racing heeft een CO2-uitstoot van 149 gr/km. Hij krijgt een D-label en voor wie hem wil leasen geldt de volle bijtelling van 25 procent. Verder is het handig om te weten dat de motor van de DS3 Racing superbenzine nodig heeft (98 RON).Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
