logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Honda Cr-V IV 1e facelift

Echte SUV, typisch Honda

De Honda CR-V is als occasion geen bijzonder vaak voorkomende auto. In de praktijk staat een mooie en verzorgde CR-V toch niet lang te koop. Er is een categorie kopers die wéét hoe goed deze Honda’s zijn en trouw blijven aan dit merk. Dat mogen best meer mensen weten.

Pluspunten
  • Lekker onderscheidend model
  • Rijdt mooi comfortabel
  • Uitstekende betrouwbaarheid
  • Veel ruimte, slimme details
Minpunten
  • Geen prijsbreker, niet bijzonder populair

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij versies met een dieselmotor èn automatische transmissie kan een interne fout optreden. Op het dashboard branden diverse controlelampjes, van uiteenlopende functies, maar dat is het allemaal niet. De Wegenwacht kan de foutcode uitlezen. Daarna wordt een harde reset uitgevoerd, waarvoor het ook nodig is de auto helemaal af te sluiten en vijf minuten onaangeroerd te laten staan. De foutcode kan nu opnieuw worden uitgelezen èn gewist. Hierna functioneert alles weer normaal.

In geval van een aanrijding schakelt de CR-V vanzelf de brandstoftoevoer uit. Dit kan ook gebeuren als bijvoorbeeld te hard tegen een stoeprand of zo is opgereden. De elektronica herkent die schok als een aanrijding. Dit mag uiteraard niet eens ‘pech’ worden genoemd, maar de Wegenwacht komt met alle plezier om dit euvel te verhelpen. Dat is even een procedure, maar die is bij de Wegenwacht bekend.

Over de Honda CR-V

Dit is de facelift-versie van de CR-V zoals die in 2012 op de markt is gekomen. De verschillen met de voorganger zijn niet héél groot. Er zijn wat details gewijzigd en er is een nieuwe dieselmotor in deze versie geïntroduceerd. De CR-V waarover we het hier hebben, is eind 2018 opgevolgd door een compleet nieuw model.

Uitvoeringen en varianten

De CR-V biedt keuze uit drie motorvarianten: één benzinemotor en twee diesels. De benzinemotor is een moderne, lichtmetalen viercilinder met 2,0 liter inhoud en een vermogen van 114 kW/155 pk. De 1,6 liter dieselmotor is eveneens een prachtige moderne motor. Hij levert 88 kW/120 pk in de basisvorm met één turbo en 118 kW/160 pk met twee turbo’s. De benzineversie is er naar keuze met twee- of vierwielaandrijving. Bij die laatste techniek schakelt de aandrijving naar de achterwielen automatisch in, wanneer de omstandigheden daartoe aanleiding geven. De tweewielaangedreven versies hebben in alle gevallen een handgeschakelde zesbak. De vierwielaangedreven versies zijn er met die zesbak of met een vijftraps automaat. De 88 kW diesel is er uitsluitend met een handgeschakelde zesbak en tweewielaandrijving. De 118 kW diesel is er juist uitsluitend met vierwielaandrijving, maar wel met naar keuze die handbak, of een zelfs negentraps (!) automatische transmissie.

Alleen met de benzinemotor, handbak en tweewielaandrijving is er een basisversie die wordt aangeduid met ‘S’. Op volgorde van uitrusting kennen we vervolgens de Comfort, Elegance, Lifestyle en Executive. Vanaf medio 2016 is er ook de Elegance Edition en in 2018 alleen de tweewielaangedreven diesel (88 kW, dus) als Lifestyle Adventure.

De Honda CR-V als occasion

Zeker met een model als deze CR-V behoort Honda niet tot de volumemerken. Dit is geen auto die op elke straathoek te koop staat. Er bestaat wel een trouwe schare Honda-rijders die in veel gevallen vaker na elkaar bewust kiezen voor een CR-V. OK, aan concurrentie is bepaald geen gebrek, het lichtelijk eigenzinnig karakter van deze Honda spreekt die kopers aan. Ze hebben gelijk, want de CR-V heeft ook echt wel wat te bieden, zie de overige alinea’s. In ons land zijn de benzineversies duidelijk in de meerderheid. Opmerkelijk is dat de handgeschakelde versies en die met automatische transmissie ongeveer gelijk zijn verdeeld. Het is ook verklaarbaar dat een groot deel van al deze occasions te koop staat bij de dealers van het merk. Dáár worden ze door die trouwe rijders ingeruild op een nieuw exemplaar en die dealers verkopen een mooie gebruikte graag opnieuw als occasion. Honda hanteert geen ‘occasionlabel’, maar de dealers hanteren uiteraard alle voorwaarden gekoppeld aan BOVAG-garantie.

De proefrit

De CR-V is een bijzonder prettig rijdende en ruime SUV. Daarbij voelt de auto levendiger en dynamischer aan dan je in deze klasse verwacht. Dit geldt voor zowel de benzineversie als de basisdiesel, de sterkere diesel weet dat nog te overtreffen. De negentraps automaat (118 kW diesel) is een knap staaltje techniek, maar voegt in de dagelijkse praktijk niet zoveel toe. Op zich past een automaat prima bij dit type auto, maar dat neemt niet weg dat ook de normale handgeschakelde versie uitermate fijn schakelt… typisch Honda!

Los van de ruimte op zich, groot genoeg voor vier volwassenen en met minimaal 589 liter bagageruimte zeker niet onderbedeeld, valt op dat Honda ook hier weer een slim extraatje heeft ingebouwd, dat we niet vaak zien. Met een hendeltje aan weerskanten in de bagageruimte is niet alleen de rugleuning plat te leggen, maar tegelijk klapt ook de zitting om en de hoofdsteun valt precies in een daarvoor bestemde uitsparing. Da’s handig als je even iets groots achterin wilt laden! Overigens had de CR-V dit ook al in de vorige versie.

Met de benzineversie reden we een praktijkverbruik rond 1 op 13, dat is zeker niet slecht.

De benzineversies en de basisdiesel mogen in alle gevallen een aanhanger van 1.700 kg trekken, de sterkere vierwielaangedreven diesel mag 2.000 kg aan de haak hebben.

Conclusie

De Honda CR-V heeft ‘last’ van het verschijnsel dat heel Honda een beetje in de greep heeft: onderwaardering. Door oorzaken buiten de auto’s zelf krijgt Honda vaak gewoon te weinig aandacht. Daardoor weten te weinig mensen hoe goed deze auto’s zijn. Dat geldt zeker ook voor de CR-V. Vraag maar aan de trouwe kopers die wèl keer op keer voor deze SUV kiezen.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Automotive-centre Van Nieuwkerk, Amsterdam Z.O

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.