Auto Review Hyundai Tucson II
Ruime keus
Hyundai - Tucson 1.6 T-GDi 4WD
Conclusie
De Hyundai Tucson is terug van weggeweest. Dat geldt niet alleen voor de modelnaam, maar voor de gehele auto. Zijn voorganger de iX35 was wat anoniem, maar met zijn aansprekende uiterlijk zie je deze Koreaanse semi-terreinwagen niet zo makkelijk over het hoofd. Samen met de riante binnenruimte en uitgebreide veiligheidsuitrusting zullen dat de belangrijkste redenen zijn om er eentje aan te schaffen. Ook al betaal je dan wat meer dan bij de concurrentie.Type auto en prijs
De Hyundai Tucson is de meest recente aanwinst in het alsmaar groeiende crossover-segment. De Koreanen deden al eerder goede zaken in deze klasse, vandaar dat het typeplaatje je wellicht bekend voorkomt. Onder de naam Tucson introduceerde het merk in 2004 al een kruising tussen een terreinwagen en een gezinsauto. Deze nieuwe generatie lost de Hyundai iX35 af, die in de tussenliggende tijd de Koreaanse eer verdedigde. Voortaan hebben alle luxe modellen van de fabrikant een volwaardige naam, terwijl de kleinere auto's het moeten doen met een letter en een getal (i10, i20). Dat de Tucson voortaan wat hoger is gepositioneerd, zien we terug in de vanafprijs. Die is met € 25.995 aan de hoge kant in vergelijking met concurrenten als de Nissan Qashqai, Opel Mokka en Renault Kadjar. De Hyundai is zelfs een paar honderd euro duurder dan de Kia Sportage, waarmee hij onderhuids de nodige overeenkomsten heeft. Voor dat (extra) geld rijd je dan wel in een van de grootste crossovers in zijn segment. De Tucson is optioneel leverbaar met vierwielaandrijving.Hoe rijdt de Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 4WD
De nieuwe Tucson is te midden van zijn concurrenten niet de langste crossover, maar wel de breedste. Daar merk je weinig van achter het stuur; de Hyundai voelt niet overdreven groot, maar is even goed net zo onoverzichtelijk als de meeste moderne auto's. Zijn afmetingen dragen wel bij aan de comfortbeleving aan boord; de Tucson is een fijne reisauto. Op de snelweg dringen afrolgeluiden en windgeruis wel tot de cabine door. Wij gingen op pad met een nieuwe krachtbron; de bekende 1.6-liter benzinemotor die we al van de Koreanen kennen, is tegenwoordig leverbaar met een turbo. Door die uitbreiding levert de krachtbron plotseling 45 pk extra, waarmee het totaal aantal paarden op 177 stuks komt. De turbo doet ook wonderen voor het trekgewicht: dat bedraagt bij de 1.6 T-GDi 1.900 kilogram, ongeacht de keuze voor een voor- of vierwielaangedreven Tucson. Hoe handig het ook kan zijn om een zwaardere caravan te mogen trekken, het belangrijkst is hoe die nieuwe motor bevalt in het dagelijks verkeer. In vergelijking met de ongeblazen variant biedt de turbo-uitvoering meer trekkracht, zodat je niet zomaar met het verkeer meekomt, maar desgewenst als eerste weg bent bij het verkeerslicht. Tegelijkertijd lanceert Hyundai een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Daarover waren we minder enthousiast: zeker voor een DSG schakelt de bak wel erg nadrukkelijk. In stadsverkeer hadden we daar overigens geen last van. De Koreanen hebben naar eigen zeggen veel energie gestoken in een betere besturing. Helaas is die ondanks alle inspanningen nog altijd wat gevoelloos. Het stuur voelt zelfs eng licht wanneer je de rijstrookassistentie benut, een van de vele hulpsystemen aan boord. De meeste daarvan komen van de optielijst, zoals dode hoek signalering en een zelfstandig remsysteem, dat tot een snelheid van 70 kilometer per uur ingrijpt wanneer iets of iemand onverwacht het pad van de Tucson kruist. Een ingenieuze motorkapconstructie die voetgangers moet beschermen bij een eventuele aanrijding, is wel bij de vanafprijs inbegrepen.De Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 4WD van binnen
De Tucson is niet alleen groot van buiten: ook van binnen ervaar je de compacte SUV als riant. Op de achterbank zitten lange mensen als in een directieauto; de been- en hoofdruimte is indrukwekkend. De kofferbak meet minimaal 629- en maximaal 1.503 liter. Daar kan de concurrentie een puntje aan zuigen, al slikt de Nissan Qashqai nog eens tientallen liters extra wanneer je de achterbank neerklapt. Het Tucson-interieur oogt verzorgd en is standaard onder meer voorzien van airconditioning en een (digitale) radio met Bluetooth. Wij vonden het wel frappant dat het interieur is opgetrokken uit hardere plastics dan dat van de - kleinere - Hyundai i20.De Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 4WD en het milieu
Behalve de door ons gereden geblazen variant, heeft de Nederlandse importeur ook nog altijd de reguliere 1.6-liter benzinemotor in het leveringsprogramma. Daarnaast kun je kiezen uit een van de drie dieselmotoren, waarvan het vermogen uiteenloopt van 116- tot 186 pk. Geen van de krachtbronnen komt in aanmerking voor een gunstige bijtelling. Wellicht dat daar in de toekomst nog verandering in komt, want Hyundai heeft op de Autosalon van Geneve een tweetal studiemodellen laten zien met een (plug-in) hybride aandrijflijn. Of die speciale Tucsons ook het productiestadium halen, is nog onbekend. Een brandstofbesparend start/stop-systeem behoort in elk geval tot de standaarduitrusting.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
