logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Soul II

Tweede leven

Kia - Soul EV

De Kia Soul is terug van weggeweest. Zijn bijzondere uiterlijk stond voorheen een grote liefhebbersschare in de weg, maar nu de crossover een elektrische aandrijflijn heeft gekregen, wordt hij alsnog aantrekkelijk.

Conclusie

De Kia Soul EV ontpopt zich met de nieuwe, elektrische aandrijflijn van een lelijk eendje tot een mooie zwaan: het is een rijk uitgeruste EV die dankzij zijn snellaadaansluiting optimaal inzetbaar is. Jammer dat de bagageruimte wat klein is uitgevallen.

Type auto en prijs

Feitelijk is de Kia Soul een oude bekende. Het model werd van 2009 tot 2013 al in ons land gevoerd, maar kon hier met zijn opmerkelijke vormgeving geen potten breken. Nu maakt de crossover zijn comeback met een volledig elektrische aandrijflijn onder de motorkap. Het voormalige lelijke eendje krijgt bovendien een unieke positie binnen het modellengamma: het is niet alleen de eerste, maar ook de enige Kia op stroom. Met een aanschafprijs van € 32.995 is de Koreaan duurder dan een Renault Zoe of Nissan Leaf, maar goedkoper dan een BMW i3. Bij Kia krijg je voor dat geld 7 jaar fabrieksgarantie plus een riante standaarduitrusting, inclusief verwarmde stoelen, een achteruitrijcamera, cruise-control en een navigatiesysteem. Ook je laadkabels en een snellaadaansluiting zijn bij dat bedrag inbegrepen. En de Soul EV komt compleet met batterij; er zijn concurrenten waar je de accu’s los moet huren.

Hoe rijdt de Kia Soul EV

Dat de Soul zich voortaan geruisloos voortbeweegt en pijlsnel bij het verkeerslicht weg spurt, zijn niet z’n meest kenmerkende rijeigenschappen. De auto staat tegenwoordig op de bodemplaat van de Kia Cee’d en daardoor is het een veel plezierigere wagen om mee onderweg te zijn. De Soul helt in bochten minder over en ligt sowieso strakker op de weg. Dat de EV bijna 300 kilo meer weegt dan zijn broers op reguliere brandstof, is nauwelijks merkbaar. Misschien dat hij juist door dat extra gewicht wat volwassener rijdt. Helaas is de besturing nog altijd gevoelloos, ondanks de instelbare hoeveelheid bekrachtiging. Zijn aandrijflijn mag dan een toonbeeld zijn van technologische vooruitgang, qua veiligheidssystemen biedt de Soul weinig nieuws onder de zon. ABS en ESP zijn weliswaar standaard, maar je zoekt vergeefs naar een rijstrookassistent of een systeem dat waarschuwt voor verkeer in je dode hoek. Het zicht rondom is redelijk, mede geholpen door de aanwezige achteruitrijcamera.

De Kia Soul EV van binnen

Als elektrische auto steekt de Soul verdraaid slim in elkaar. Zijn hoge koets mag dan niet ieders smaak zijn; de carrosserievorm stelde de Koreanen wel in staat het batterijpakket onder het inzittendencompartiment weg te werken. Qua binnenruimte doet de elektrische variant daarom niet onder voor het reeds bestaande model; volwassenen kunnen prima op de achterbank zitten. De bagageruimte heeft wel te lijden gehad onder alle vernieuwingen: met de achterbank op zijn plek valt die een kleine 60 liter (!) kleiner uit. Als schrale troost is de Soul EV voorzien van een dubbele laadvloer, waaronder je bijvoorbeeld jouw laadsnoer kwijt kunt. Baanbrekend is de airconditioning, die desgewenst alleen voor de bestuurder zijn werk doet. Normaal gesproken verwarmt het systeem de hele auto, ook al zit je er maar in je eentje in. De knappe koppen van Kia hebben de airco dusdanig gemodificeerd, dat de luchtstroom alleen de man of vrouw achter het stuur bereikt. In combinatie met de tussen twee verwarmingselementen ingepakte batterijcellen doet dat wonderen voor de actieradius.

De Kia Soul EV en het milieu

Volgens de Koreanen kom je op een volle lading stroom 212 kilometer ver met de Soul EV. In de praktijk realiseerden wij - in de spaarstand en met de verwarming UIT - een rijbereik van 160 kilometer. De schadelijke uitstoot bedraagt niks, noppes, nada. Daarmee komt de Soul EV in aanmerking voor een gunstige fiscale bijtelling van 4 procent. Opladen duurt minimaal een half uurtje (de auto is standaard uitgerust met een Chademo-snellader) en maximaal 5 uur aan een openbare laadpaal.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.