Auto Review Mitsubishi Grandis I
Onterecht ondergewaardeerd
Mitsubishi - Grandis
Wat vindt de Wegenwacht?
Mitsubishi heeft een grote naam als het gaat om betrouwbaarheid. De Grandis is ook zo’n model dat zijn bestuurder technisch nooit in de steek laat. De enige keren dat de Wegenwacht bij een Grandis wordt geroepen, is dat vanwege bijvoorbeeld verkeerd getankte brandstof of een achteraf ingebouwd alarmsysteem dat van slag is geraakt. Dat zijn voor wegenwachters routineklussen, maar je kunt dit soort problemen niet de auto aanrekenen. Er is één geval bekend van een Grandis waarvan tijdens een verre vakantie het EOBD-lampje op het dashboard soms even brandde. Dat is door tussenkomst van de Wegenwacht opgelost door een plaatselijke garagist en mag gerust worden afgedaan als een zeldzaam incidentje. De Grandis is een absoluut kwaliteitsproduct.Waar praten we over?
Destijds was Mitsubishi één van de eerste merken met een model in deze klasse. Dan doelen we op de verschillende generaties van de Space Wagon. Toch zijn er een paar andere merken die veel harder op de trom sloegen en dit deel van de markt nogal beheersen. De Grandis kwam in 2004 als logische opvolger van de Space Wagon en was wat dynamischer van vormgeving. Het mocht niet echt baten. De Grandis speelde jarenlang een wat ondergeschikte rol in de verkoop, ondanks de vele kwaliteiten van de auto. Volkomen onterecht dus, die magere acceptatie. Het is niet helemaal duidelijk wanneer de productie van dit model is gestopt. De laatste kentekens zijn in 2011 afgegeven en de Grandis is daarna niet meer vervangen.Uitvoeringen en varianten
De Grandis is geleverd als vijf-, zes- en zevenzitter, gekoppeld aan diverse uitvoeringen. Aanvankelijk waren dat de Inform, Invite, Intense, Insport en Instyle, waarbij de twee laatsten pas in 2006 zijn verschenen. De zevenpersoons Invite is in 2005 verdwenen, de zespersoons Intense is toen vervangen door een zevenpersoons-uitvoering. De Grandis is er met een keuze uit twee motoren. Aanvankelijk was er alleen de 2,4 liter viercilinder benzinemotor met variabele kleptiming en 121 kW/165 pk. In 2005 verscheen de in dit segment zéér gewenste dieselmotor, een 2,0 liter met 100 kW/136 pk die werd ingekocht bij Volkswagen. De benzinemotor is er ook met een viertraps automatische transmissie.De Mitsubishi Grandis als occasion
Hoewel de Grandis nooit een hardloper was in de verkoop, staan er toch nogal wat als occasion aangeboden. Dat zegt iets over de nog steeds matige waardering voor de auto. Voor een slimme occasionkoper is dat koren op de molen. Wie de grote kwaliteiten van deze Mitsubishi juist inschat, heeft ze dus voor het uitzoeken. Zo kom je vanzelf in het ruime aanbod tot een paar geschikte kandidaten. Voordat je echt op jacht gaat, is het slim per auto even te checken via www.rdw.nl hoe lang de auto al bij hetzelfde bedrijf te koop staat (‘datum aanvang tenaamstelling’). Als de Grandis dreigt wortel te schieten is die kennis prima munitie als het tot een onderhandeling komt. Op dezelfde plek ziet de occasionverkoper gráág een auto die hij snel weer kwijt is. Kwalitatief zijn deze Mitsubishi’s zo goed (zie column Wegenwacht), dat je je aan een net en normaal onderhouden exemplaar geen buil zult vallen. Dus: kies de mooiste en de beste en je hebt er een superauto aan, mits je die ruimte echt nodig hebt. Er is maar één ding dat je niet moet doen: snel weer afscheid willen nemen. Dan heb je van het probleem van die aanbieder jouw probleem gemaakt. Overigens zijn de dieselversies nu bijna niet meer te vinden. Wellicht zijn die in het exportkanaal verdwenen.De proefrit
Logisch, de Grandis voelt aan als een grote auto, dat is het ook, met ruimte voor zes of zeven personen. Toch is de Grandis net even lichtvoetiger op de weg dan zijn bekende concurrenten. Sportief is hier niet het goede woord, maar de Grandis stuurt best precies en voelt dus minder ‘looiig’ aan dan je zou verwachten. In de stad is hij natuurlijk niet overmatig handig. Daarbij is de sterk aflopende neus ook voor de bestuurder pertinent onzichtbaar, een lastige parkeerauto dus. Zijn natuurlijke habitat is de snelweg. Daar toont hij zich redelijk stevig geveerd, maar beslist niet oncomfortabel. Dit is een prima auto om liefst met een aantal passagiers vlot flinke afstanden af te leggen. De viertraps automaat is niet zo’n aanbeveling. De handgeschakelde versnellingsbak maakt de Grandis in elk geval op kruissnelheid stiller. Met die automaat is een gemiddeld verbruik van 1 op 10 ook niet echt haalbaar, met de handbak lukt dat best.Conclusie
Ruimte nodig voor een heel gezin? Op pad met vrienden? Bedenk het maar, wie ruimte nodig heeft, doet een uitstekende koop met een Mitsubishi Grandis. Dat was zo toen de auto nieuw was en dat geldt nog steeds. Grote MPV’s zijn ‘uit de mode’ en de Grandis was nooit echt geliefd. Juist daardoor kun je nu een steengoeie kopen voor heel overzichtelijke bedragen.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
