logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Jeep Compass II (MX)

Hiermee kun je alle kanten uit

De Jeep Compass heeft als occasion natuurlijk een hoop concurrentie te duchten. Daar staat tegenover dat de naam ‘Jeep’ alleen al een ijzersterk verkoopargument is en met een kompas (Compass) kun je alle kanten uit. Dat is precies wat vrijheidminnende avonturiers willen.

Pluspunten
  • IJzersterke naam
  • Rijdt redelijk comfortabel
  • Zeer betrouwbaar
  • Heel geslaagd uiterlijk
Minpunten

Wat vindt de Wegenwacht?

De storingen die de Wegenwacht kent bij de eerste Compass-generatie zijn echt minimaal. Het kan lastig zijn dat een Compass met een lege accu ook niet van de elektrisch bediende handrem wil. Met normale starthulp is dit zo op te lossen. Een Compass die niet start en aangeeft dat de sleutel niet wordt herkend, heeft in de regel een lege batterij in de sleutel zelf. Druk met de sleutel, met de kant waar zich ook de noodsleutel bevindt, tegen de startknop. De motor start dan normaal, maar dit kan niet vaak worden herhaald, dus er moet zo snel mogelijk een vers batterijtje in de sleutel.

Als het tankklepje niet meer wil ontgrendelen, dan bestaat daarvoor een noodvoorziening. De Wegenwacht wil deze best openen, maar met het instructieboekje in de hand, of de Wegenwacht aan de lijn, komt de bestuurder er ook wel uit. Onder de hoedenplank zit een klepje met daarachter een nood-ontgrendeling.

Over de Jeep Compass

De Compass zit zo’n beetje in het midden van wat Jeep in deze tijd aan modellen heeft te bieden. Er is een kleiner model, er zijn (veel) grotere. Natuurlijk is dit in naam wel een afstammeling van de oer-Jeep uit de Tweede Wereldoorlog, maar daarmee heeft het concreet niet veel meer te maken.

Dit is geen ruige terreinwagen, maar een heel competente, moderne, wat grotere SUV, die –adel verplicht- wel de nodige technieken en capaciteiten heeft om in ruig terrein uit de voeten te kunnen. Dat dit er in de praktijk zelden of nooit van komt… daar gaat het niet om, hij kàn het wel.

Er was eerder een model dat de naam Compass droeg, maar dit was in 2016 een absolute ‘herstart’. In 2021 kreeg de Compass een facelift, deze occasiontest heeft betrekking op de bouwjaren daarvóór.

Uitvoeringen en varianten

Deze generatie van de Compass is er in slechts één carrosserievariant en met een keuze uit in totaal vijf motoren: twee benzineversies en drie diesels. Beide benzinemotoren hebben 1,4 liter cilinderinhoud. De basisversie biedt 103 kW/140 pk en heeft een handgeschakelde zesversnellingsbak. De sterkere meet 125 kW/170 pk en is alleen geleverd met vierwielaandrijving in combinatie met een 9-traps (!) automaat. De basis-diesel, aangeduid met MultiJet is een 1,6 liter motor met 88 kW/120 pk. Daarnaast is er een 2.0 MultiJet met 103 kW/140 pk, handgeschakeld en altijd met vierwielaandrijving. De 2.0 MultiJet is er ook met 125 kW/170 pk, vierwielaandrijving en de 9-traps automaat. Er is nogal geschoven in het leveringsprogramma. Dat wil zeggen: in de herfst van 2018 zijn alle diesels uit het programma gehaald.

De Compass kent als normale uitvoeringen en Sport, Longitude en Limited. In de beginperiode was er een ‘Opening Edition’ en de laatste twee jaar (dus alleen als 1.4) de Night Eagle.

De Jeep Compass als occasion

Het spreekt voor zich dat de Compass geen heel veel voorkomende occasion is. De doelgroep is gewoon niet zo groot, voor dit soort auto’s, maar binnen die kopersgroep is de Compass wel een auto met –terecht- veel aanzien. Volgens verwachting is het aanbod gebruikte exemplaren met dieselmotor heel klein. Het is geen toeval dat die versies al in een behoorlijk vroeg stadium uit het programma zijn verdwenen. Opmerkelijk is ook dat ongeveer twee derde van het hele aanbod is voorzien van die bijzondere negentraps automaat. Die past ook goed bij het type auto, in normaal dagelijks gebruik.

De Compass is typisch een auto die voornamelijk wordt gekocht door particuliere automobilisten. Naast de uitstraling die de Compass biedt, kiezen deze veeleisende kopers de auto ook omdat ze de capaciteiten hard nodig hebben, bijvoorbeeld om een paardentrailer te trekken (max. trekgezicht van de 1.4 is al 1.500 kg). Zodoende is het niet gek als zo’n auto in ‘een zwaar leven’ wat gebruikssporen heeft opgelopen. Let wel: een krasje o.i.d. bijvoorbeeld in de bagageruimte is iets anders dan pure verwaarlozing. Uiteraard is tijdig onderhoud ook bij de Jeep een absolute vereiste. De meest logische plek om een mooie Compass te scoren, is uiteraard de officiële dealerorganisatie.

De proefrit

Met alles wat de Compass heeft te bieden, is het natuurlijk geen lichtvoetige auto. Een normale 1.4 weegt iets meer dan 1.500 kg, maar gevoelsmatig voelt hij zwaarder aan. Dat geeft aan de andere kant ook een gevoel van geborgenheid, je bent wel met een serieuze Jeep onderweg. Overigens is het grappig dat in de auto op verschillende plekken details verwijzen naar het oer-model Jeep, waarmee het zijn ijzersterke naam heeft gevestigd. Ga maar zoeken!

Het interieur is lekker ruim, de bagageruimte bedraagt minimaal 458 liter: niet slecht, maar iets krapper dan verwacht. Opmerkelijk is dat de middenarmsteun van de achterbank tevens dient als ‘skiluik’. Voorin staan twee prima stoelen. Het dashboard met veel zwart kunststof is keurig verzorgd, met in het midden een naar hedendaagse begrippen al bescheiden display voor onder meer navigatie, achteruitrijcamera, audio en airco. Opmerkelijk is dat een aantal functie niet op dat beeldscherm als ‘touchscreen’ is te bedienen, maar met aparte knoppen eronder. Op de weg is de Compass stevig geveerd, vooral kleine oneffenheden worden relatief hard doorgegeven. Het is uiteraard gen sportwagen, maar de Compass biedt achter het stuur al gauw een vertrouwenwekkend gevoel, zo van: ‘kom maar op, je kunt het zo gek niet maken, of ik loods je er wel doorheen’.

Conclusie

De Compass is een echte Jeep, maar dan wel de moderne interpretatie van het merk. Hij is stoer en indrukwekkend om te zien, staat zijn mannetje op onverharde wegen en ruw terrein, maar is op het asfalt gewoon een fijne, goedmoedige en veelzijdige auto in het gebruik.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Jeep Compass.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Zeeuw Automotive, Zwijndrecht

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.