Auto Review Renault Clio IV 1e facelift
Hulpeloos
Renault - Clio TCe 120
Conclusie
Op de top van zijn populariteit ververst Renault de Clio op details. De veranderingen in het interieur tillen de gezinsauto naar een hoger niveau vanwege een verbeterde afwerking en betere stoelen. De Fransen zijn alleen de veiligheidsuitrusting vergeten. Het ontbreken daarvan kon de Clio nog wel eens parten gaan spelen.Type auto en prijs
Inmiddels zijn we bij de vierde generatie van de Renault Clio aanbeland. In 26 jaar tijd verkocht Renault maar liefst 13 miljoen exemplaren. De huidige Clio heeft een Nederlands tintje omdat het model tot stand is gekomen onder leiding van de Nederlandse designchef Laurens van den Acker. Nu het model zich halverwege zijn carrière bevindt, voert Renault diverse wijzigingen door die bijna allemaal voortkomen uit reacties van klanten. Uiterlijk beperken de wijzigingen zich tot gewijzigde bumpers, nieuwe koplampen met C-vormige LED dagrijverlichting, LED achterlichten, een licht bijgepunte grille, nieuwe wielen en andere kleuren. De prijslijst begint bij € 15.360. De Skoda Fabia geldt onverminderd als alternatief, maar vlak ook de nieuwe Citroën C3 niet uit. Bovendien brengt Nissan op basis van de Clio hun nieuwe Micra op de markt. Die concurrenten zijn weliswaar goedkoper, maar niet allemaal als stationwagen leverbaar: de Renault is dat - net als de Skoda - wel.Hoe rijdt de Renault Clio TCe 120
De keuze aan motoren en versnellingsbakken en de combinaties die daarmee gemaakt kunnen worden, groeien bij de vernieuwde Clio. De tweede benzinemotor was al langer een 120 pk sterke viercilinder met 1,2 liter inhoud en een turbo. Die kon tot nu toe louter aan een automaat met dubbele koppeling worden gekoppeld. Renault breidt de keuze uit met een handgeschakelde zesbak. Wij konden die aandrijflijn een week lang beproeven en zijn enthousiast. Dankzij de nieuwe handbak heb je nu de volledige controle over de vinnige vierpitter, waarmee het goed opschieten is. De stugge onderstelafstemming draagt alleen maar bij aan dat skeltergevoel. De keerzijde van de medaille is uiteraard dat je passagiers minder blij met je zullen zijn, wanneer je ook met hen aan boord aan het scheuren slaat. Het overmatige windgeruis op de snelweg is voor niemand leuk. Wie af en toe een caravan of aanhanger wil trekken, hoeft niet persé voor de nieuwe aandrijflijn te kiezen. Net als bij alle andere uitvoeringen bedraagt het trekgewicht 1.200 kilogram. Het is een gemiste kans dat Renault de recente opfrisbeurt niet heeft aangegrepen om de veiligheidsuitrusting een update te geven. Hoewel er binnen het concern de nodige actieve hulpsystemen voor handen zijn, profiteert de Clio enkel van de toevoeging van LED-koplampen. Een alternatief als de Citroën C3 is standaard voorzien van zaken als rijstrookassistentie, verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning. De dode hoek over je rechterschouder is in de Clio nog altijd even fors.De Renault Clio TCe 120 van binnen
Bij zijn lancering eind 2012 kreeg de Clio vooral commentaar op de afwerking van het interieur. De gebruikte kunststoffen en de scherpe randjes hier en daar deden afbreuk aan de kwaliteitsbeleving die het merk zo graag propageert. Een facelift vormt bij uitstek dé gelegenheid om dit soort details aan te pakken. Dat begint al meteen bij het stuur. Dat komt opnieuw van de tekentafel en mist de glanzend plastic inleg, waardoor het geheel prettiger aanvoelt. Ook bij de portierpanelen past Renault andere materialen toe, zodat de kwaliteitsindruk van een hoger niveau is. Ook investeerde het merk in volledig nieuwe stoelen. Daarbij valt vooral op dat de rugleuning een veel betere zijdelingse ondersteuning geeft. Midden op de console zit bij de Clio een digitaal scherm voor audio, telefoon en navigatie. De keuzemogelijkheid voor het zogenaamde Media NAV en R-Link met TomTom blijft behouden. Voor de basisversies komt daar R&Go bij. Dat systeem komt uit de Twingo en bestaat uit een audio-installatie waaraan de mobiele telefoon gekoppeld wordt. Via een app op de telefoon kunnen diverse functies aan de auto worden toegevoegd. Denk aan navigatie, extra boordinstrumenten, maar ook een programma dat het rijgedrag van de bestuurder analyseert. Bij zijn marktintroductie kenmerkte de Renault zich door een grote vrijheid om kleurrijke accenten aan te brengen. Die keuzemogelijkheden beperkt het merk nu tot blauwe of rode details naast het standaard zwart/grijs. Overigens past het merk ook de exterieurmogelijkheden aan met alleen nog een chromen inleg onderaan de portieren, nieuwe dakstickers en de optie de auto in twee kleuren te spuiten. Een nieuwe optie betreft een Bose geluidsinstallatie. Die bestaat naast een versterker uit zes luidsprekers en een basbox in de bagageruimte. Die laatste toevoeging zorgt voor een flinke aanslag op het laadvolume; de dubbele laadvloer komt daarmee te vervallen. Normaal gesproken heb je achterin de Clio de beschikking over minimaal 300 en maximaal 1.146 liter laadvermogen. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat een keurig vlakke laadvloer. De laadopening is smal uitgevallen. De bagage komt er echter beter van af dan de achterpassagiers: volwassenen met een lengte boven de 1.90 meter zitten op de achterbank klem met hoofd en benen. Verder is de zitting kort, zodat deze nauwelijks steun biedt aan je benen.De Renault Clio TCe 120 en het milieu
Behalve de door ons gereden viercilinder kun je ook kiezen voor een driecilinder benzinemotor, goed voor 90 pk. Het dieselfront is versterkt met de toevoeging van een 110 pk sterke variant. Elke Clio beschikt standaard over een brandstofbesparend start/stop-systeem. Volgens de brochure is onze testversie goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 18,9. In de praktijk realiseerden wij 1 op 13,7; een score waar wij gezien het aanstekelijke motorkarakter mee kunnen leven.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
