logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW 5-Serie VII (G30)

Het instituut 5-serie

De BMW 5-serie behoort als occasion tot de aller populairste auto’s in zijn klasse. Dat is een flink formaat, maar de 5-serie heeft ook veel te bieden als het gaat om comfort, verfijnde rijeigenschappen en geavanceerde technieken.

Pluspunten
  • Zeer comfortabel
  • Uitstekende rijeigenschappen
  • Fraaie moderne techniek, ook in bediening
  • Imago, uitstraling, behoeft nergens introductie
Minpunten
  • Relatief duur door grote populariteit

Wat vindt de Wegenwacht?

Over deze generatie van de 5-serie heeft de Wegenwacht bijzonder weinig te melden. Er is alleen één vreemd euvel dat nog wel eens voorkomt, maar uitsluitend bij de versies met dieselmotoren. Door een fout in het EGR systeem kunnen er hete gassen terechtkomen in het inlaatspruitstuk. Dat is van kunststof en het kan zo heet worden dat dit smelt en er een gat ontstaat. Dit gaat gepaard met de nodige rook en zo, maar er is nog geen reden tot acute paniek. Het jammere is wel dat er ter plekke niets aan is te doen. De auto moet op transport naar de garage, waar niet alleen een nieuw spruitstuk gemonteerd moet worden, maar uiteraard moet ook de EGR-storing worden opgelost.

Geen pech, maar wel belangrijk om te weten is dat duurdere BMW-occasions vaak zijn voorzien van een alarmsysteem in combinatie met een voertuigvolgsysteem. Deze auto’s zijn herkenbaar aan een driehoekige oranje sticker op de zijruiten. Laat die sticker vooral zitten, voor de duidelijkheid. Het komt voor dat dit aan internet gekoppelde systeem bijvoorbeeld in een parkeergarage geen verbinding kan maken, waardoor de auto ‘denkt’ dat die wordt gestolen en dus niet meer wil starten. Het is een hoop gedoe, maar feitelijk is er niks aan de hand, zodra de auto weer buiten staat. Wanneer zo’n auto tweedehands wordt gekocht, is het van zeer groot belang dat alle bij het systeem behorende papieren en meldcodes bij de auto’s aanwezig zijn. Zo niet, dan is de auto bij verstoring van het systeem niet ‘vrij te geven’ en kan dus niet worden gebruikt.

Bij alle BMW’s van deze bouwjaren met automatische transmissie geldt dat het alleen mogelijk is een in de P-stand vergrendelde automaat weer los te maken, door een ingreep ònder de auto.

Waar praten we over?

Deze zevende generatie van de 5-serie verscheen in 2017 op de markt. Hij is volledig nieuw ontwikkeld, iets groter en tegelijk zo’n 100 kilo lichter dan zijn voorganger. Uiterlijk lijkt hij ondanks het gewijzigde formaat heel sterk op zijn voorganger. Het accent is in heel de auto iets meer richting comfort geschoven. Voor nog meer dynamiek kun je bij de 3-serie terecht.

Uitvoeringen en varianten

In de hele 5-serie komen vijf benzinemotoren, zes diesels en één plug-in hybride voor. De 2,0 liter viercilinder benzinemotor met twee turbo’s levert in de 520i 135 kW/184 pk en in de 530i 185 kW/252 pk. In de 540i zit een 3,0 liter zescilinder lijnmotor met 250 kW/340 pk. Er is ook een V8 van 4,4 liter. Die zit in de 550i met 340 kW/462 pk en in de zeer sportieve M5 met 441 kW/600 pk. De 520d heeft een 2,0 liter viercilinder dieselmotor met 140 kW/190 pk. Diezelfde motor zit ook in de 525d, maar levert daarin 170 kW/231 pk. Medio 2018 verscheen ter aanvulling de 518d, ook met de 2,0 liter diesel maar dan 110 kW/150 pk. Er is ook een zescilinder diesel lijnmotor, in de 530d levert die 195 kW/265 pk, in de 540d 235 kW/320 pk en in de M550d 294 kW/400 pk. De 530e heeft de 2,0 liter viercilinder benzinemotor van de 520i, gekoppeld aan een elektromotor en samen brengen ze het tot een ‘systeemvermogen’ van 185 kW/252 pk.

De versies M5, M550i, 540d en M550d zijn standaard altijd voorzien van vierwielaandrijving, bij BMW aangeduid als xDrive. Als optie is dit eveneens beschikbaar op de 530i, 540i, 520d, 530d en de 530e. De 520d is tot medio 2018 als enige geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Daarna had ook deze diesel, net als alle overige versies, standaard een achttraps automatische transmissie.

Onder meer de M5 en de 530e zijn niet beschikbaar als Touring.

De 520d was er tijdelijk als EfficientDynamics Edition (2017/18). Vanaf zomer 2019 zijn de 520i, 518d en 520d leverbaar als Corporate Executive.

De proefrit

Een BMW 5-serie is een heel fijne auto om te rijden, dat geldt al vanaf de eerste generatie in de jaren zeventig. Deze zevende generatie maakt de claim die daaruit volgt helemaal waar, maar is toch iets anders van karakter dan zijn voorgangers. Het accent ligt bij dit model iets meer op het rijcomfort. Dat doet-ie ook goed, al is het nog niet per se de comfortabelste in deze klasse. Niettemin: hij stuurt heel verfijnd, is prachtig stil, heeft uitstekende stoelen en is voor- en achterin lekker ruim. De aandrijflijn is vrijwel ongeacht de keuze uitermate verfijnd, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor de sublieme achttraps automaat. Bij de sedan is op te merken dat in- en uitstappen achter iets minder gemakkelijk gaat, door de aflopende daklijn. Bij de Touring met z’n vlakke dak is dat geen probleem. De bagageruimte van de sedan meet al 530 liter, bij de Touring is dat minimaal 570 liter.

Het fraaie dashboard biedt ook veel moderne techniek. Juist daarom is het opvallend dat het instrumentarium gedeeltelijk analoog is. Er waren al twee manieren om de audio-installatie harder of zachter te zetten, in de 5-serie kan dat ook met handgebaren onder de binnenspiegel. Dat is vrij overbodig. Het centrale display herbergt een heel verfijnd, ook met de stem te bedienen navigatiesysteem. Het scherm is ook in drieën te delen, voor verschillende functies.

Er zijn drie ‘rijmodi’ beschikbaar: Sport, Comfort en Eco Pro. Als de voorkeur niet uitgaat naar ‘Comfort’, moet dit wel steeds opnieuw worden aangegeven. Andere sterke punten: de uitstekend werkende adaptieve cruise control en het heldere head-up display.

Conclusie

Een gebruikte 5-serie is door de diverse generaties heen steeds voor veel particuliere occasionkopers een soort ‘droomoccasion’. Dat is voor deze zevende niet anders. Het is beslist niet de goedkoopste manier om van A naar B te komen, maar wel een verslavend fijne. Wie eenmaal een 5-serie heeft gereden, wil vaak niet anders meer.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Dusseldorp BMW Den Haag

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.