Auto Review Audi A1 I (8X)
Compact, maar wel een echte Audi!
De Audi A1 was in 2010 echt een nieuw model voor Audi. Waar ze op dat moment vooral bekend waren om de A3, de A4 en de A6, voegden ze ineens een model toe aan de onderkant van de modellenreeks. Een meer premium versie van de VW Polo met de prijs van een Golf. Maar hoe is hij als occasion?
- Pluspunten
- Aansprekend uiterlijk
- Sportieve rijeigenschappen
- Minpunten
- Erg krap interieur
- Betrouwbaarheid verschilt per motorisering
Wat vindt de Wegenwacht?
- Bij de 1.2 TSIkomt het voor dat één van de bougiekabels doorslijt. De motor gaat dan op drie cilinders lopen. De Wegenwacht kan dit met tenminste een noodreparatie oplossen, in elk geval kan de pechklant daarna verder rijden.
- Zowel de 1.2 als 1.4 TSIkan geleidelijk steeds slechter gaan lopen door koolstofafzetting in de motor. Uiteindelijk gaat het motormanagementlampje branden. De Wegenwacht kan hier ter plekke weinig mee. Een reinigingsmiddel toevoegen aan de brandstof wil wel een tijdje voor verbetering zorgen, mits de motor nog loopt. Uiteindelijk moet de motor inwendig worden gereinigd, maar dat gaat niet zo maar op de vluchtstrook.
- De 1.4 TSImet hoge kilometerstanden kan problemen krijgen met de aansturing van de injectiepomp, waardoor de motor steeds slechter gaat lopen. Helaas kan de Wegenwacht hier niets mee en wacht een kostbare reparatie.
- Vroege exemplaren van de 1.2 liter TSI-motor kunnen last hebben van een oprekkende distributieketting. Als er geen garantie meer geldt, is vervanging van ketting en spanner een kostbare reparatie. Het schijnt dat dit bij exemplaren gebouwd na modificatie in de loop van 2012 niet meer voorkomt. Bij aanschaf van een occasion met deze motor en uit deze bouwjaren, is het raadzaam te controleren of deze reparatie al in de onderhoudshistorie voorkomt. Zonder historie is aankoop minder raadzaam.
- Bij de vroegste A1’s komt het voor dat de elektrische stuurbekrachtiging uitvalt, door een slechte massaverbinding. Ook dat is ter plekke op te lossen.
- De semi-automaat S-Tronic, identiek aan de DSG van Volkswagen, kan inwendig sluiting maken, waardoor de zekering kapot gaat. De automaat schakelt dan niet meer, maar helaas is dat onmogelijk ter plekke te verhelpen, dan moet de A1 op transport.
De Audi A1 is als occasion best gewild. Dit is typisch een auto die wordt gekocht op basis van zijn uiterlijk of imago. Audi is gewoon een heel sterk merk. Met de A1 biedt Audi een compacter model dan we van het merk gewend zijn.
Over de Audi A1
Het is wel duidelijk welke auto voor Audi als voorbeeld heeft gediend, toen deze A1 werd bedacht. Namelijk de Mini, een merk van concurrent BMW. Het blijkt nog niet zo simpel zo’n succes meteen te evenaren. Blijkbaar ligt dat heel gevoelig bij de trendgevoelige doelgroep waarvoor deze auto’s zijn bedoeld. Voorlopig is het duidelijk dat de A1 niet kan tippen aan het succes van de Mini, hoewel dat op zich geen negatieve kwalificatie van de compacte Audi is. In de markt heeft de A1 echter meer ‘last’ van de ruimere, technisch grotendeels identieke en veel lager geprijsde Volkswagen Polo dan van die Mini.
Varianten
De A1 kent twee carrosserievarianten, de normale driedeurs en de vijfdeurs die ‘Sportback’ wordt genoemd. Deze laatste lijkt langer, maar dat is gezichtsbedrog. Hij heeft alleen wel een veel meer rechtop staande achterruit en daardoor ook een ruimer interieur.
Motorenaanbod
Aanvankelijk kende de A1 drie benzinemotoren en drie diesels.
- De 1.2 liter TFSI benzinemotor levert 63 kW/86 pk, de 1.4 TFSI 90 kW/122 pk of 136 kW/185 pk.
- De 1.6 liter TDI-diesel is er met 66 kW/90 pk of 77 kW/105 pk. De 2.0 TDI levert 105 kW/143 pk, maar die wordt alleen geleverd als driedeurs.
- Alleen de 1.4 TFSI en de minst sterke 1.6 TDI is als optie leverbaar met de zeventraps ’S-Tronic’-transmissie.
Begin 2015 kreeg de A1 in beide carrosserievarianten een kleine facelift, waarbij ook het motorenaanbod is veranderd.
- De 1.2 kwam hierbij te vervallen en maakte plaats voor de driecilinder 1.0 liter met 70 kW/95 pk die in veel meer VAG-producten zit.
- De 2.0 TDI is bij de facelift vervallen.
Uitvoeringen Audi A1 (2010 - 2018)
Vóór de facelift heet de basisversie in alle gevallen Attraction, de Ambition is de meer complete variant. Met ingang van 2015 hanteert Audi andere aanduidingen voor de uitvoeringen. De basisversie is naamloos, die kan worden aangekleed met de pakketten Sport, Design, Pro Line, Pro Line S en Pro Line Plus, waarbij een en ander ook is te combineren.
Kopers van een (nieuwe) A1 hadden diverse mogelijkheden tot individualisering. Het meest opvallende ‘extraatje’ zijn de zilvergrijze dakbogen, die het uiterlijk flink ophalen. De namen Connect en S-Edition slaan op tijdelijke uitvoeringen. Een afgeleide van de A1 is vanaf 2014 de S1, een zeer sportieve uitvoering, voorzien van een 2.0 liter TFSI-motor met liefst 170 kW/231 pk en die is standaard voorzien van quattro-vierwielaandrijving.
De Audi A1 als occasion
Zeker gezien het niet zo overweldigende verkoopsucces van de A1 ‘nieuw’, is het opvallend hoeveel er als occasion worden aangeboden. Da’s mooi, want als je in de markt bent voor zo’n compacte Audi heb je genoeg keuze. Opvallend is wel dat de 1.2 en de latere 1.0 liter een heel groot deel van het aanbod uitmaken. De diesels zijn heel dun gezaaid, wat er alles mee te maken heeft dat de A1 niet vaak zakelijk werd gekocht. De vijfdeurs Sportback neemt grofweg driekwart van het aanbod voor zijn rekening.
Veel exemplaren zul je niet meer vinden bij officiële Audi-dealers. Deze generatie wordt immers al ruim 5 jaar niet meer geproduceerd. Doorgaans zijn de occasions bij de officiële dealer jonger. Opvallend is dat de prijzen van de A1 nogal uiteenlopen. Een reden daarvoor is de lange looptijd (9 jaar) van dit model. Dus een jonger exemplaar kan rond de 20.000 euro kosten, maar de prijzen beginnen al net onder de 5000 euro.
Proefrit Audi A1 occasion
Wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Hèt grote nadeel van de A1 is zijn beperkte interieurruimte. Wie voornamelijk alleen rijdt, maakt dat niet zoveel uit. Maar vier volwassenen van gemiddeld postuur passen er echt niet in. Door de nogal sterk naar binnen neigende zijruiten is de hoofdruimte ook zijdelings bescheiden. De bagageruimte is ook erg krap. De vloer daarvan is wel op twee niveaus te leggen en Audi heeft ook een mooi systeempje waardoor die vloer omhoog blijft staan, als je er iets onder wilt leggen.
De voorstoelen bieden veel zijdelingse steun, maar de zittingen zijn vrij kort. De A1 heeft een sportief karakter en dat merk je ook in het weggedrag. De vering is flink stevig en dus niet erg comfortabel, maar dat past bij het soort auto (zie: Mini Cooper). Mede door zijn beperkte maten is hij lekker wendbaar en daagt je bijna uit om sportief bochtjes te pakken. De 1.2 liter TFSI blijkt bij normaal gebruik sterk genoeg. Gek genoeg, voor een sportieve auto, is die op kruissnelheid bijzonder stil, maar dan hoor je wel wat afrolgeluid van de banden. Met een 1.4 TFSI met S-Tronic reden we destijds gemiddeld 1 op 14. Dat is aardig, maar niet spectaculair zuinig.
Conclusie
De Audi A1 is best eigenzinnig en daarmee nadrukkelijk een auto voor wie weer eens iets anders wil. Blijkbaar is die kopersschare niet zo heel groot. Gek, zeker omdat Audi in hogere klassen zo’n sterke aantrekkingskracht heeft. Wie voor de A1 in de markt is, ontkomt er niet aan die ene grote gevreesde concurrent ook te bekijken. Kiezen blijft een smaakkwestie.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van deAudi A1.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
