logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Scénic IV

MPV-oermerk behoudt toppositie

De Renault Scénic is als occasion onverminderd populair en in iets mindere mate geldt dit ook voor de Grand Scénic. Ooit was Renault de ‘uitvinder’ van dit soort ruimte-auto’s en die voorsprong heeft Renault lang weten te handhaven ondanks véél concurrentie.

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Als een Scénic met dieselmotor in de winter niet start en tegelijk verschijnen er diverse meldingen op het dashboard, dan is bij de accu een hoofdzekering doorgeslagen. Die zekering kan door de Wegenwacht niet worden overbrugd en vervangen is ook niet direct mogelijk.
  • Die zekering is eigenlijk alleen een beveiliging, want het echte probleem is vocht dat zich heeft verzameld in de intercooler van de motor en is bevroren. Hierdoor krijgt de motor geen lucht en kàn dus niet starten. In de koude buitenlucht is dit niet op te lossen, omdat het ijs niet is te ontdooien. De Renault moet naar de garage om de boel te laten ontdooien en meteen die zekering te laten vervangen. Het vocht moet uiteraard ook worden verwijderd.
  • Als de startknop de sleutelkaart niet herkent, moet de sleutel plat tegen de rechterkant van de stuurkolom worden gehouden, dan start hij zeer waarschijnlijk wel. Oorzaak is een leeg batterijtje in de sleutel, òf de auto wordt gestoord door een zendmast, mobiele telefoon of een andere bron van radiogolven.
  • De Scénic Hybrid Assist kan in een ‘noodloop’-programma terecht komen en gaat dan niet sneller meer dan 10 km/u. Dit is uitsluitend bedoeld om de auto op een veilige plek neer te zetten. Op het dashboard brandt als extra waarschuwing het dynamo-lampje. De echte boosdoener is de omvormer (van 48 naar 12 Volt). Die is kapot en moet in de garage worden vervangen. Helaas kan de Wegenwacht hier niets mee, de auto moet op transport.

Over de Renault Scénic

Dit is de vierde generatie van de Scénic, nadat het Franse merk twintig jaar vóór dit model als eerste met een middenklasse-MPV op de markt kwam. Deze is een slagje groter dan zijn voorganger. De Grand Scénic van dit model is zelfs langer en breder dan de Espace van twee generaties geleden.

Toch is het niet het grote volume in de grotere maten waardoor deze Scénic respect afdwingt, maar de vele slimme details en de variabiliteit. Renault bewijst zo oog te hebben voor de kleine noden van het moderne –grotere- gezin.

Uitvoeringen en varianten

  • We hebben het over twee nauw met elkaar verbonden modellen. De Scénic is een ruime vijfzitter. De Grand Scénic is nog eens 23 centimeter langer en is beschikbaar als vijf of zevenzitter. Achteraf ombouwen van vijf naar zeven zitplaatsen is helaas niet mogelijk.
  • De leveringsprogramma’s van beide modellen zijn in principe identiek. Er zijn vier benzinemotoren en vier dieselvarianten beschikbaar.
  • De basis-benzineversie is de TCe 115, een 1,2 liter turbomotor met 85 kW/115 pk.
  • De tweede motorisering was vanaf de introductie de TCe 130, met 96 kW/130 pk een variant op dezelfde motor als de 115.
  • Begin 2018 is die motor vervangen door de TCe 140, een turbomotor met ruim 1,3 liter inhoud en 103 kW/140 pk. Tegelijk verscheen de topversie TCe 160, met 120 kW/163 pk uit diezelfde motor.
  • De diesellijn start met de dCi 110 met 81 kW/110 pk uit de al in talloze modellen gebruikte 1,5 liter dieselmotor.
  • In het voorjaar van 2017 verscheen de ‘Hybrid Assist’-versie van deze motor. Dit is een zogenaamde ‘mild hybrid’, waarbij remenergie wordt opgeslagen in een speciale 48 Volts-accu, die tijdens accelereren een elektromotor voedt. Zo bespaart dit systeem de nodige brandstof.
  • De dCi 130 en 160 zijn twee varianten van de 1,6 liter dieselmotor, met inderdaad 96 kW/130 pk en 118 kW/160 pk.
  • De TCe 140 is er als optie met een zeventraps automatische transmissie, die is standaard op de TCe 160.
  • De diesels hebben zestraps automaten, als optie op de dCi 110, standaard op de dCi 160, maar die is niet beschikbaar voor de dCi 130 en de Hybrid Assist.
  • De verschillende uitvoeringen op volgorde van uitrusting zijn om te beginnen de Life, Zen en Intens. Vanaf begin 2018 kwam de Limited tussen de Zen en Intens en de lijn gaat verder door met de Bose en de Initiale Paris als zeer sjieke topversie.
  • De verkoop van de Scénic is in 2021 gestaakt, eind 2023 zijn de laatste Grand Scénics afgeleverd.

De Renault Scénic als occasion

Er is behoorlijk veel vraag naar een mooie gebruikte Scénic. Logisch gevolg is dat er ook het nodige aan gebruikte import wordt gesignaleerd. Dat is niet erg, als men er maar eerlijk en duidelijk over is en de onderhoudshistorie is aantoonbaar. Simpel trucje: kijk even naar de taal van het instructieboekje: dáár komt-ie dus vandaan. Opmerkelijk is dat er bijna net zoveel Grand Scénics te koop staan als ‘korte’ versies. Minder dan 10% zijn diesels en de Hybrid Assist-uitvoeringen zijn gebruikt uitermate schaars. Ongeveer een derde van het aanbod heeft een automatische transmissie, terwijl dat toch een erg prettige combinatie is. Van alle Grand Scénics is zo’n 15% uitgerust met de derde zitrij, dus die staat echt niet op elke straathoek. Voorlopig zijn de officiële Renault-dealers de aangewezen adressen voor wie een mooie gebruikte Scénic van deze generatie zoekt.

De proefrit

We zeiden het al: het gaat niet alleen om volume in de vorm van liters lucht in een MPV. De Scénic overtuigt met zaken als handige klaptafeltjes, met stevige elastieken en bekerhouders, opbergvakken in de vloer, bijvoorbeeld voor iPads, die kunnen worden gebruikt via de twee USB-aansluitingen achter in de verschuifbare middenconsole. De achterbank, die in de meeste versies 1/3-2/3 is verdeeld, is eveneens verschuifbaar. Jammer dat daarom maar bevestigingen zitten voor twee ISOFIX-kinderzitjes, terwijl er ruimte is voor drie.

Achter die bank zit een giga-bagageruimte, met een inhoud van –afhankelijk van de versie- een minimuminhoud van 572 of 596 liter. Drie kinderen kunnen op de tweede zitrij uitstekend zitten, voor drie volwassenen wordt het op wat langere ritten wel wat krap. De eventuele derde zitrij in een Grand Scénic is echt alleen voor kinderen bruikbaar.

Achter het stuur voelen beide varianten aan als een vrij grote en zware auto. Een gewone Scénic weegt ook al gauw 1.400 kilo, dus dat klopt wel. We reden een TCe 115 en die is maar net-aan sterk genoeg, zeker als de ruimte uitgebreid wordt benut. Wie z’n MPV echt intensief gaat gebruiken (vakantie!) is met een TCe 130 of 140 beter af. Bij deze relatief kleine turbomotoren valt direct op dat de trekkracht bij lage toerentallen niet overtuigend is, dus een beetje dóórtrekken in de versnellingen is wel wenselijk.

De zit achter het stuur is vrij hoog, maar dat past bij het soort auto. Door z’n vorm is de (Grand) Scénic tamelijk onoverzichtelijk. Een achteruitrijcamera is op lang niet alle uitvoeringen standaard, maar wel heel wenselijk. Het R-Link-systeem, met het grote centrale beeldscherm in het dashboard, kent afhankelijk van de gekozen uitvoering heel veel mogelijkheden, tot en met interieurverlichting naar keuze in vijf kleuren. Leuk, maar het werkt lang niet altijd handig en leidt zodoende soms nodeloos af van het verkeer. De bijzondere plek van de versnellingspook, op een soort sokkel, went bijzonder snel.

Elke uitvoering staat op grote 20-inch wielen, met relatief smalle banden om de rolweerstand in te perken. Die wielmaat draagt bij aan een op zich prettig veercomfort, al worden kleine oneffenheden harder aan het interieur doorgegeven dan we voor een pure gezinsauto fijn vinden. Wij reden uitgebreid met een Grand Scénic dCi 160 met automaat en kwamen aan een verbruik van gemiddeld 1 op 15. Dat is een keurige waarde, maar niet echt spectaculair.

Conclusie

De (Grand) Scénic is onverminderd een van de sterkste aanbiedingen als het gaat om heel ruime gezinsauto’s. De vele doordachte details bewijzen dat Renault begrijpt wat de consument graag wil. Wie voor zo’n soort auto in de markt is kàn gewoon niet om Renault heen en dient de Scénic tenminste in de overwegingen mee te nemen.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Renault Scénic.

Deze auto is beschikbaar gesteld door VKV Renault Rotterdam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.