logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Mondeo IV 1e facelift

Mondeo: eindelijk bijtellingsvriendelijke versie

Ford - Mondeo

De Ford Mondeo was jarenlang een vaste waarde in de toptien van meest geleaste auto’s in Nederland. Maar toen bijtellingsvriendelijke leaseauto’s steeds populairder werden zakte hij langzaam weg uit die toptien. De Mondeo 1.6 Econetic moet dat terrein weer goedmaken. Hij valt in de 20 procent bijtellingscategorie en biedt veel waar voor zijn geld.

Conclusie

Deze bijtellingsvriendelijke dieselversie van de Mondeo is een interessante auto voor leaserijders. Maar ook als particulier ben je met deze versie spekkoper. Hij heeft een scherpe aanschafprijs en een relatief lage kilometerkostprijs. Bovendien is hij lekker ruim, comfortabel en heeft een behoorlijk rijke standaarduitrusting. Eigenlijk zijn er maar twee minpunten: helemaal onderin mist deze zeer schone motor trekkracht en het zicht naar achteren wordt flink beperkt door de forse raamstijlen.

Type auto en prijs

Econetic is een verzamelnaam voor een aantal technische aanpassingen waardoor deze Mondeo maar heel weinig CO2 per kilometer uitstoot. Dat is niet alleen bereikt door de motor extra zuinig met brandstof te laten omspringen, maar ook door enkele aerodynamische aanpassingen, montage van speciale banden met een lage rolweerstand en een extra lange eindoverbrenging. Overigens mag je gewoon een caravan (tot 1.600 kilogram) trekken met deze auto, ondanks die overbrenging. De 1.6 Econetic is verkrijgbaar in de uitvoeringen Trend, Titanium en er is een Econetic Lease, die je vervolgens ook weer in een Titaniumversie kan krijgen. Vooral die laatste versie is voor leaserijders zeer interessant. De auto zit dan echt boordevol spullen waaronder zelfs geventileerde stoelen, alcantara bekleding, navigatie, parkeersensoren en noem maar op, maar hij kost toch 'maar' 31 mille. Dat betekent dus dat al die extra’s geen grote gevolgen hebben voor de hoogte van het bijtellingsbedrag. De testauto is een Titanium met enkele extra’s waaronder comfortstoelen. Die zitten wat zachter. Op zichzelf fijn, maar onze ervaring is dat de standaard exemplaren uiteindelijk meer steun bieden. De Ford Mondeo 1.6 Econetic Titanium heeft een prijs van € 29.995. Als je er vier jaar lang jaarlijks 30.000 kilometer mee rijdt, kijk je tegen een kilometerkostprijs aan van (maar) 45 cent. De maandelijkse kosten bedragen 1.126 euro. Daarin zijn afschrijving, verzekering (WA Casco), brandstof en reparaties en onderhoud meegenomen. De restwaarde na die vier jaar schat de ANWB op zo’n twaalf mille.

Hoe rijdt de Ford Mondeo

Deze Mondeo rijdt zoals elke andere Mondeo, goed dus. Hij is mooi comfortabel geveerd en gedempt en verwerkt zowel korte als lange oneffenheden netjes. Wel hoor je de 1.6 Econetic-motor meer dan je zou wensen. En vooral bij optrekken klinkt hij wat rauw. Banden- en windgeruis blijven binnen de perken. De besturing is prachtig precies, zoals we van Ford gewend zijn. In noodsituatie reageert de auto voorspelbaar en grijpen de diverse elektrische hulpsystemen snel en gedecideerd in. Prima.

De Ford Mondeo van binnen

De Mondeo biedt zijn inzittenden zowel voor- als achterin en zee van ruimte. Je kunt achter het stuur altijd een goede zitpositie vinden. Het zicht op de meters is vervolgens prima en ook de rest van de ergonomie is dik in orde, met een goed op hoogte geplaatst navigatiescherm en de bediening van de cruisecontrol op het scherm. Minpunt van deze auto is het zicht schuin naar achteren. De brede achterste raamstijlen zitten lelijk in de weg. Ook is de koets onoverzichtelijk, al had onze testauto – een Titanium met diverse extra’s – parkeersensoren en een camera die aanspringt zodra je de auto in z’n achteruit zet. Aan bergruimte in deze Mondeo geen gebrek. Er zijn voldoende bakjes en vakjes en de achterbak is lekker groot. Fijn voor de vakantiebagage – heb je tenminste nog wat profijt van die bijtelling.

De Ford Mondeo en het milieu

Deze Econetic-versie heeft een A-label en springt dus zeer zuinig om met brandstof. Ford heeft de auto een pakket extra technische ingrepen meegegeven die hem zo zuinig maken. Bovendien stoot de krachtbron heel weinig CO2 per kilometer uit. Zo weinig zelfs, dat hij in de 20-procent bijtellingscategorie terecht komt.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.