Auto Review Mercedes Gla-Klasse I (X156) 1e facelift
Moderne compacte SUV… maar wel een Mercédes
De Mercedes-Benz GLA heeft zich als occasion een prima plek op de markt verworven. Het is een middenklasse SUV zoals veel merken die tegenwoordig hebben, maar ja, die ster hè!? Voor veel kopers geeft dat wereldberoemde merksymbool deze SUV net dat beetje extra.
- Pluspunten
- Stoer uiterlijk
- Lekker comfortabel
- Best betrouwbaar
- Redelijk ruim interieur
- Minpunten
- Best gewild, dus als occasion relatief duur
Wat vindt de Wegenwacht?
Zowel het contactslot als de –sleutel zijn twee zwakke punten van deze GLA. Bij aankoop van een occasion is het zaak absoluut zeker te weten dat er twéé werkende sleutels bij de auto zitten. Een kapotte sleutel vervangen is kostbaar (enige honderden euro’s) en wordt daardoor gemakshalve achterwege gelaten. De enige manier om de auto te starten is dan een goed werkende reservesleutel, maar als die ook de geest geeft, hebben we een heel serieus –en duur- probleem. Het contactslot zelf kan dus ook storingen geven.
De 1,6 liter benzinemotor heeft een elektrische bekrachtigde waterpomp. Het komt voor dat die niet begint te werken wanneer dat nodig is. In dat geval verschijnt al heel snel een dringende waarschuwing op het dashboard. Het is zaak de auto dan snel op een veilige plek neer te zetten en zo te voorkomen dat de motor ècht heet loopt. Vaak kan de Wegenwacht zo’n onwillige waterpomp wel tot de orde roepen, eventueel met een nieuwe zekering. Als dit vaker voorkomt, is het de hoogste tijd voor een complete nieuwe waterpomp.
Bij de 1,5 liter dieselmotor komt het voor dat de distributieketting oprekt. De motor gaat dan steeds slechter lopen en uiteindelijk moet er gewoon een nieuwe ketting in. Dat is een kostbare, maar onvermijdelijke reparatie.
Over de Mercedes-Benz GLA
De GLA verscheen voor het eerst in 2014 in het programma van Mercedes-Benz. Deze occasiontest heeft betrekking op de versie na de facelift in 2017. In de loop van 2020 verschijnt er een compleet nieuwe versie. Intussen heeft de GLA een stevige plaats op de markt verworven. Het model is technisch verwant aan de A-klasse, B-klasse en CLA, maar heeft als model wel een heel eigen plek. Dit is een typische SUV, met een wat hogere bouw en een stoer uiterlijk als meest opvallende eigenschappen.
Uitvoeringen en varianten
De GLA is er met drie benzinemotoren en drie diesels. De GLA 180 heeft een 1,6 liter viercilinder benzinemotor (90 kW/122 pk). De GLA200 heeft dezelfde turbomotor, maar dan met 115 kW/160 pk. De GLA250 heeft een 2,0 liter motor met 155 kW/211 pk. De GLA180d heeft een 1,5 liter dieselmotor met 80 kW/109 pk. Deze motor is afkomstig van Renault. De GLA180d is medio 2018 uit het programma verdwenen. Zowel de GLA200d (100 kW/136 pk) als de GLA220 CDI (125 kW/170 pk) hebben een 2,1 liter diesel onder de kap.
In beide reeksen hebben de topmotoriseringen standaard automatische transmissie. Dat is een zeventraps met dubbele koppelingen. Die automaat is er ook in de vier andere motorvarianten, maar die hebben standaard allen een zesversnellingsbak.
De GLA250 en de GLA220d zijn beide ook beschikbaar met vierwielaandrijving (4Matic).
Naast de naamloze basisversie is kennen we de uitvoeringen Business Solution, Business Solution AMG en alleen als GLA180 vanaf begin 2019 ook een Business Solution Plus.
De GLA 45 AMG valt buiten deze occasiontest.
De Mercedes-Benz GLA als occasion
Een deel van alle nieuwe GLA’s gaat in eerste instantie de weg op als zakenauto, maar er wordt ook een deel particulier verkocht, in sommige gevallen zelfs als tweede auto in het gezin. In het hele occasionaanbod valt op dat er hooguit 3% een dieselmotor heeft en ongeveer een vergelijkbaar percentage heeft een handgeschakelde versnellingsbak. Oftewel: vrijwel alle exemplaren hebben een benzinemotor en een automatische transmissie. Dit betekent ook dat wanneer je als occasionkoper die combinatie per se niet wilt, je het jezelf enorm moeilijk maakt. Het totale aanbod is groot genoeg om ook redelijk in de buurt een keur aan mooie GLA’s te vinden, waardoor een en ander onderling is te vergelijken.
Voor een mooie, gebruikte GLA kun je best eerst eens bij de lokale Mercedes-Benz-dealer binnenlopen. Grote kans dat je daar meteen slaagt. Wil je je toch eerst oriënteren, ga dan online eerst naar www.steroccasions.nl. Dat is de site die hoort bij het occasionlabel van Mercedes-Benz. Hierop is direct het actuele aanbod occasions per model bij alle officiële dealers in het land terug te vinden. Bovendien staan hier alle voordelen en voorwaarden vermeld die gelden voor elke steroccasion.
Bij de outlets van de grote leasemaatschappijen is het ook mogelijk een mooie GLA te vinden en heel soms duikt er wel eens eentje op bij een dealer van een ander merk. Er worden ook wel occasion geïmporteerd. Zo’n importauto is wellicht voordelig, maar verdient het wel even heel goed uit te kijken. Check de onderhoudshistorie en daarmee ook de kilometerhistorie. Is dat niet mogelijk? Wegwezen!
De proefrit
De GLA rijdt zoals je van een echte Mercedes mag verwachten, overwegend heel comfortabel. Kleine oneffenheden in de weg worden soms wel hard doorgegeven, maar los daarvan is de GLA een heerlijke reisauto. Hij heeft een lekker ruim interieur, volwassenen kunnen achterin ook behoorlijk zitten en met 421 liter inhoud is de bagageruimte naar verwachting. Comfort betekent ook goed zitten: de voorstoelen met vaste hoofdsteunen zijn veelvuldig verstelbaar en kunnen opvallend ver naar achteren verschuiven.
Aan het display centraal op het dashboard is nu al te zien dat de GLA geen hypermoderne auto meer is. Dit display heeft een brede zwarte rand, waardoor het in feite veel kleiner is dan het lijkt. De airco vraagt ook een beetje gewenning, van de vijf grote ronde ventilatieopeningen is het niet direct duidelijk of die open of dicht staan. Mede door de wel heel moderne motortechniek is de GLA niet alleen mooi stil, maar ook verrassend zuinig. Dat lijkt nou juist in tegenspraak met het idee van een hoge SUV. Met een GLA200, wel voorzien van de prachtig werkende automatische transmissie, reden we destijds in de praktijk gemiddeld 1 op 14 á 15 en dat is beslist zuiniger dan verwacht. Zeker met deze motor zijn de prestaties ook ruim voldoende.
Conclusie
De keuze voor een SUV boven een normale hatchback of een ander compact model wordt meestal ingegeven door het stoere uiterlijk. In die zin is de GLA zeer geslaagd en gezien de goede verkoop denken klanten er precies zo over. Wie die keuze maakt, doet er goed aan een gebruikte GLA te overwegen. Fijne auto, praktisch, zuinig en met een sterke uitstraling.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
