logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Touran I 2e facelift

Ruimte-VW

Volkswagen - Touran

Pluspunten
  • Sterk imago
  • Zeer gewild als ocassion
  • Tijdloos model
Minpunten
  • Niet de comfortabelste MPV
  • Diverse vaker optredende euvels bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

De Touran komt technisch sterk overeen met diverse Volkswagen-modellen uit dezelfde periode. Zodoende komen ook de eventuele mankementen voor als bij bijvoorbeeld een Golf. Er zijn geen specifieke Touran-euvels bekend. Een koelventilator die ook als de motor is uitgezet constant blijft doordraaien, duidt op een kapotte module. Om te voorkomen dat de ventilator de accu leeg trekt, neemt de Wegenwacht de zekering los, waarna reparatie in de garage moet volgen. Sluiting in de sensor van het motorolieniveau veroorzaakt een kapotte zekering, maar dan slaat ook de motor niet meer aan. De Wegenwacht kan een noodoplossing uitvoeren (stekker los, nieuwe zekering). Hetzelfde remedie wordt toegepast als de remlichten continue branden, dat komt door sluiting in de bewegingssensor van het koppelingspedaal. De TSI-benzinemotoren hadden aanvankelijk individuele bobines die nog wel eens spontaan stuk gingen. Als er aan zo’n bobine is te komen, dan is het op zich snel opgelost, maar het kan best nog drie keer terugkomen. Op enig moment zijn die bobines in de productie vervangen door een normale ontsteking, maar hier slaan bougiekabels soms door op hun metalen omhulsel. Ook in dat geval gaat de motor op drie cilinders lopen. In voorkomende gevallen is het raadzaam zo snel mogelijk de auto op een veilige plek te zetten, anders kan dit ten koste gaan van de katalysator. Gelijktijdige uitval van de motor en het dashboard is te herleiden tot een kapot relais. Dat is geen ramp, als er zo’n relais voorhanden is, kan de Wegenwacht dat snel vervangen. In geval van nood gebruikt hij tijdelijk een ander relais, bijvoorbeeld van de claxon. Garagebezoek als vervolg is dan wel gewenst. Een kapotte uitlaatgasregeling kan witte rook uit de uitlaat veroorzaken. Dat kan op zich ook op andere zaken duiden, maar in dit geval kent de Wegenwacht een tijdelijke oplossing, waarna garagebezoek noodzakelijk is. De TSI-motoren staan erom bekend dat de distributieketting kan rekken of de spanners worden te slap. Dat is een dure reparatie. Als die rammelende ketting een tandje overslaat, kan de motorschade nog veel groter worden. Een ander euvel dat we regelmatig tegenkomen is een luide rammel uit het motorblok, wat veroorzaakt wordt door overmatige ruimte op het dubbel-massa vliegwiel. Dit is niet direct schadelijk maar moet door de garage wel vervangen worden en is ook redelijk kostbaar.

De Volkswagen Touran is als occasion erg geliefd. Als een gezinsauto met heel veel ruimte belangrijk is, dan wordt al snel gezocht naar een mooie gebruikte Touran. Door die grote vraag zijn de prijzen stevig, maar ja, over een paar jaar krijg je ook een goed prijs terug.

Waar praten we over?

Deze tweede generatie van de Touran heeft een functionele en tijdloze vormgeving zonder al te veel pretenties. Het aanhoudende het succes van dit model wordt mede veroorzaakt door het sterke imago van het merk Volkswagen.

Uitvoeringen en varianten

In deze generatie Touran komen drie benzinemotoren en vier diesels voor. De 1,2 liter TSI-benzinemotor is heel populair en levert 77kW/105 pk. De 1.4 TSI is met 103 kW/140 pk veel meer mans. Er is ook een versie met 125 kW/170 pk van deze motor, maar die is alleen leverbaar in de topversie Highline. De 1,6 TDI is er met 66 kW/90 pk, maar dan alleen in de uitvoering Trendline. Die versie is overigens maar kort geleverd, in 2012 is hij al uit het programma gehaald. De meest populaire diesel is de 77 kW/105 pk versie van dezelfde motor. De 2,0 TDI is een al heel lang bestaande Volkswagen-krachtbron, met 103 kW/140 pk of 125 kW/170 pk, maar in dat laatste geval weer alleen in de Highline. De 1.4 TSI bestaat ook in een aparte, afgeleide versie die rijdt op aardgas/groengas. Die wordt aangeduid als EcoFuel en heeft 110 kW/150 pk. Met uitzondering van de 1.2 FSI zijn alle motoren als optie ook geleverd met de DSG-halfautomatische transmissie. Voor de 2,0 TDI is dat een zestraps, voor alle andere een zeventraps automaat. De normale uitvoeringen heten op volgorde van compleetheid Easyline (alleen 1,2 TSI), Trendline, Comfortline en Highline. Tussen de twee meest complete versies verscheen in 2014 de Edition, een langlopende, tijdelijke actieversie.

Standaard was de Touran gewoon een vijfzitter, tegen meerprijs konden in alle uitvoeringen twee extra zitplaatsen achterin worden geleverd.

Tot en met 2013 kenden we ook de CrossTouran, een versie die iets hoger op de wielen staat en met een wat stoerder uiterlijk. In uitrusting kende die verder geen variatie. Hij is er met de 1,4 liter benzinemotoren, de 77 kW 1,6 TDI en beide 2,0 TDI’s.

De Volkswagen Touran als occasion

De Touran is nieuwe zowel zakelijk en privé volop verkocht. De zakenauto’s die op basis van een leasecontract zijn ingezet, zijn intussen vrijwel allemaal op de occasionmarkt terecht gekomen. Als occasionkoper heb je zo lekker veel keuze, er staat een breed aanbod van deze Touran-generatie in het land te koop. Liefst 40% van alle aangeboden exemplaren is een diesel. Er moeten véél kilometers worden gereden, wil zo’n diesel particulier aantrekkelijk zijn. Vaak hebben dit soort auto’s een vrij zwaar leven, ze worden meestal intensief gebruikt en hebben inmiddels een flinke boodschap achter de rug. Je koopt een ruimte-auto om dat je regelmatig wat te vervoeren hebt, al zijn het vaak gewoon je kinderen. Dat zo’n auto na enkele jaren wat gebruikssporen heeft, bijvoorbeeld in de bagageruimte, is logisch en op zich niet erg. Het is wel zinvol om te kijken of de Touran niet is verwaarloosd en vooral op tijd het nodige onderhoud heeft gehad. Bij de benzineversies valt op dat ruim 60% alleen al de 1,2 TSI betreft. De CrossTouran is geen succes gebleken en komt daarom ook als occasion vrijwel niet voor. Een Touran met zeven zitplaatsen is wel volop te vinden, dat is ruim 20% van het hele aanbod. Zo lang je geen heel ingewikkelde eisen stelt, moet een goede gebruikte Touran overal in het land redelijk in de buurt zijn te vinden.

De proefrit

Naast heel veel ruimte is een hoge zitpositie een typische eigenschap van een MPV als de Touran. Daar bestaat wel wat variatie in. In de Touran zit je wel èrg hoog, ook met de bestuurdersstoel in de laagste stand. Zo krijg je vanzelf een beetje een ‘busjesgevoel’. Bijkomend nadeel is dat je erg sterk voelt dat de Touran enigszins rolt om de lengteas, bijvoorbeeld in bochten, maar ook bij straffe zijwind. Dat gaat ten koste van het rijcomfort. Een ander aspect dat daarbij een rol speelt, is dat al die ruimte een beetje werkt als een klankkast. Stil is de Touran niet, zeker niet op kruissnelheid op de snelweg. Ruimte vind je onder meer in de vorm van de enorme bagageruimte, die met alle zitplaatsen intact al 695 liter bedraagt. Da’s heel fors. De tweede zitrij bestaat uit drie afzonderlijke stoelen, die los van elkaar kunnen kantelen, verschuiven, of eruit genomen worden. Het is even gedoe, maar je kunt ook de middelste eruit halen en de twee buitenste meer naar elkaar toe zetten. Dat neemt niet weg dat die stoelen voor volwassenen aan de krappe kant zijn, vooral in de breedte. Voor kinderen gaat het prima, maar met drie volwassenen op die tweede rij krijg je al gauw een sardientjesgevoel. We reden de Touran met de 1,2 liter TSI-motor. De populariteit van die motor heeft alles te maken met de aanschafprijs en het vermeende lage verbruik. Dat is ook wel zo, zo lang je de ruimte in de Touran niet uitgebreid benut. Met volle bepakking (vakantie…) heeft die 1,2 het er heel druk mee en zal beslist méér verbruiken dan een 1,4 die dat veel beter aan kan. Daarbij rijdt het extra vermogen van de 1,4 ook bij minimale belading duidelijk fijner. Een ruimtewagen is per definitie niet heel zuinig, maar bij normaal gebruik moet een Touran 1,4 toch rond de 1 op 11 á 12 halen.

Conclusie

Ruimte heb je nooit te veel. Wie regelmatig het halve hockeyelftal vervoert, of vaak wat te laden heeft, kiest in de Touran een heel functionele ‘ruime doos’ met nadrukkelijk het Volkswagen-logo erop. De fijnste middenklasse-MPV is het niet, maar blijkbaar is die merknaam veel mensen iets waard.

Concurrenten

Ford C-Max (2010 / 2017)

Opel Zafira Tourer (2011 / 2016)

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Occasion Center, Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.