logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Audi A1 I (8X)

Zuinig en eigenzinnig

Audi - A1

De nieuwe Mini, de Citroën DS3, de Alfa Romeo Mito, het zijn stuk voor stuk eigenzinnige, herkenbare en vooral ook uiterst succesvolle auto’s in het supermini premium segment. Audi mengt zich in deze markt met de A1.

Conclusie

De nieuwe Audi A1 is een bijzonder fraaie auto om te zien. Tijdens de rit voelt de A1 prima aan, zeker met de 1.4 benzinemotor. Het onderstel is redelijk sportief zonder oncomfortabel te zijn. Lijkt een mooi compromis. Verder, en daar gaat het om in deze klasse, kan de koper de A1 geheel naar eigen wens aankleden. Erg leuk allemaal, maar het loopt dan al snel flink in de papieren. Want accessoires en extra kleuren kosten bij Audi meteen veel geld.

Type auto en prijs

Meest in het oog springende detail zijn de dakbogen die naadloos uitlopen in een schuin geplaatste C-stijl. Aan de voorzijde is deze compacte Audi herkenbaar aan zijn typische grille en koplampen. Al met al is de A1 – basisprijs € 17.500 – een geslaagd ontwerp dat ruimte laat voor een ‘persoonlijke invulling’. De vier motoren (een 1.2 en 1.4 TFSI en de 1.6 TDI met twee verschillende vermogens) zijn uitgerust met een turbo en een start-stopsysteem. Zo kan Audi meedoen aan de laatste trend in autoland; uit relatief kleine en door het start-stopsysteem zuinige motoren veel vermogen peuren.

Hoe rijdt de Audi A1

Ook Audi doet aan downsizing en dus reden we als eerste met de 1.2 liter. Die is wat comfort betreft voldoende toegerust voor het snelle werk, ondanks een bescheiden top van 180 km/h. De 1.4 is net even gemakkelijker, ook doordat ie een verzetje meer heeft. Verder pakt de motor voelbaar lekkerder op en gaat royaal binnen de 10 seconden naar 100 km/h. Voor de veelrijder is er een diesel die zijn werk uitstekend en in relatieve rust doet. Opmerkelijk dat Audi een diesel in een autootje heeft gestopt dat eigenlijk alleen voor de stad gebruikt moet worden. Audi verwacht met de diesel ook A3-rijders aan te trekken die iets kleiners zoeken, maar de A1 bijvoorbeeld wel voor het woon-werkverkeer willen gebruiken.

De Audi A1 van binnen

Audi mikt met de A1 primair op jonge stedelingen met een succesvolle carrière en een eigen smaak. Binnenin kan de koper dan ook spelen met spuitwerk, bekledingsstoffen en licht om zo zijn of haar eigen sfeer te bepalen. Met de nadruk op haar, want volgens Audi is de helft van de A1-klandizie van het vrouwelijke geslacht. Audi introduceert de A1 in twee uitvoeringen, de Attraction en de Ambition. De basis-Attraction is al behoorlijk compleet uitgerust. Maar de Ambition voegt daar nog een aantal sportieve accenten aan toe zoals sportstoelen, een sportonderstel, een met leder bekleed sportstuur, mistlampen voor en grotere 16 inch lichtmetalen wielen.

De Audi A1 en het milieu

De 1.2 TFSI krijgt als enige A1 een A- label. De 1.4 TFSI- motoren en de 1.6 TDI krijgen een B- label (behalve de S tronic-uitvoeringen, die zijn goed voor een C). De 2.0 TDI krijgt een C- label. Voor alle A1 modellen geldt een bijtelling in de lease van 20 procent.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.