logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Honda Civic IX

Heerlijk eigenwijs

Vele jaren was de Honda Civic ook als occasion een gewilde en veel voorkomende auto. Die populariteit is flink verminderd met de generatie vóór deze, puur op grond van tè sterk onderscheidende vormgeving. Deze generatie borduurt daarop voort en is zeldzaam gebleven.

Pluspunten
  • Lekker anders!
  • Rijdt erg prettig, bijna sportief
  • Heel bijzondere vormgeving
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Ondergewaardeerde auto

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Bij deze generatie Civic kent de Wegenwacht maar één kleinigheid die wel eens voorkomt en dan nog alleen bij de exemplaren met ‘keyless entry’. Als de batterij van de sleutel te zwak is, herkent de auto de sleutel niet en zal ook niet willen starten met de startknop. Dè oplossing is natuurlijk een nieuwe batterij in de sleutel, maar om die te vervangen moet wel naar de garage gereden kunnen worden. Het portier is te openen met de ‘noodsleutel’ die in de afstandsbediening zit opgeborgen. Starten kan door het H-logo op de sleutel tegen de startknop te houden. Er klinkt nu een zoemertje: druk binnen tien seconden de startknop in en de auto start.
  • Wat ook voorkomt, maar dat is feitelijk geen pech, is dat de motor niet wil aanslaan nadat de auto een flinke schok heeft gekregen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als vrij hard tegen een stoeprand aan is gereden. De Civic ‘denkt’ hierdoor dat hij een aanrijding heeft gehad en sluit uit veiligheidsoverweging de brandstoftoevoer af. De Wegenwacht weet waar in de auto de schakelaar zit om dit ongedaan te maken, daarna functioneert alles weer normaal.

Over de Honda Civic

Op zich is het te prijzen als een autofabrikant het lef heeft eens iets anders te maken dan andere merken en zo een eigen weg in te slaan. Daarin schuilt ook een risico. Honda bewijst dat. De Civic zoals die in 2005 verscheen riep al te veel vraagtekens op, dit model kwam in 2012 en borduurde in nog iets extremere mate voort op die sterk afwijkende vorm. Als je het wèl mooi vindt: ga ervoor, want de Civic is net als in het verleden een zeer bijdetijdse auto, met een aantal ijzersterke eigenschappen.

Uitvoeringen en varianten

  • Deze generatie Civics bestaat als vijfdeurs hatchback en, vanaf 2013, ook als vijfdeurs Tourer (stationcar).
  • Er komen drie benzinemotoren en twee diesels in de serie voor.
  • De basismotor is een lichtmetalen 1,4 liter viercilinder met 74 kW/100 pk.
  • Voor wie graag wat vlotter onderweg wil zijn, is er ook een 1,8 met 104 kW/142 pk.
  • In de zomer van 2015 kreeg de Civic een milde facelift, waarbij het nodige in het programma is verschoven. Toen verscheen ook de bloedsnelle ‘Type R’ met een 2,0 liter turbomotor die het zelfs bracht tot 228 kW/310 pk. De Type R laten we hier verder buiten beschouwing.
  • De Civic is er ook met twee verschillende dieselmotoren. De 1,6 ‘i-DTEC’ verscheen in 2013 en levert 88 kW/120 pk.
  • De 2,2 liter diesel is 110 kW/150 pk sterk. Bij de facelift is deze diesel uit het programma geschrapt.
  • De Tourer is alleen geleverd met de 1,8 liter benzinemotor en de 1,6 liter diesel. De Tourer is ook langer door-geproduceerd en is nog een tijdje verkocht naast het opvolgende hatchback-model. Al deze Civics hadden standaard een zesversnellingsbak, alleen de 1,8 liter motor is als optie ook geleverd met een vijftraps automaat.
  • De normale uitvoeringen heetten aanvankelijk S, Comfort, Sport en Executive. De 1,4 liter motor is niet geleverd als Executive.
  • Vanaf de facelift kwam naast de Sport ook de uitvoering Elegance.

Tijdelijke versies zijn 2013 de Business Edition en in 2015 de Silverstone, Lifestyle en opnieuw de Business Edition en in 2016 de Elegance

De Honda Civic als occasion

Deze eigenzinnige Civic is vooral een particulier gekochte auto. Dat verklaart mede waarom de diesels in ons land vrijwel niet zijn te vinden. Versies met een automaat moet je ook ‘met een lampje’ zoeken. Inmiddels zijn deze Civics vrijwel alleen nog te vinden bij niet-merkgebonden autobedrijven. Door de jaren heen kan zo’n Civic natuurlijk best de nodige kilometers achter de wielen hebben. Een bezwaar hoeft dat op zich niet te zijn. Als de prijs maar correct is. Kwalitatief kan een Honda ook hogere kilometerstanden prima hebben, mits goed onderhouden.

De proefrit

Deze Civic is om te rijden ‘een echte Honda’ door zijn bijzonder verfijnde rijeigenschappen. Hij is gemakkelijk hanteerbaar en stuurt mooi precies, niet te licht of te zwaar. Hetzelfde geldt voor de zesversnellingsbak, die zich met kleine, nauwkeurige bewegingen lekker klik-klik-klik laat schakelen. Daarnaast blijft het interieur op kruissnelheid opvallend stil… tot de wielen ruw asfalt raken, want dat wordt wel relatief hard doorgegeven. Vering en schokdemping zijn stevig, maar niet oncomfortabel. De vormgeving is natuurlijk een smaakkwestie. Praktisch gesproken is alleen de onderbreking in het zicht naar achteren niet ideaal. In het interieur valt het futuristische, maar niet altijd ideaal afleesbare dashboard op.

Een opvallende Honda-eigenschap betreft de achterbank. Daarvan kan niet alleen de rugleuning plat. De zittingen kunnen ook tegen de rugleuning omhoog klappen. Daardoor ontstaat een handige, hoge laadruimte. De normale bagageruimte meet in de hatchback al minimaal 477 liter. Dat is ècht groot, voor een model in deze klasse.

De Civic Tourer gaat daar nog eens ver overheen, met zelfs 624 liter, mede door een handig vierkant vak onder de feitelijke laadvloer. In de praktijk bereikt een Civic 1,8 een keurig brandstofverbruik tussen 1 op 14 en 1 op 15.

Conclusie

Een allemansvriend is deze Civic nooit geworden. Dat komt puur door zijn ongebruikelijke uiterlijk. Jammer, want net als zijn wèl geliefde voorgangers heeft ook deze generatie veel goeds te bieden, in ruimte, rijeigenschappen en vrijwel onverstoorbare betrouwbaarheid.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Honda Civic.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.