logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mazda CX-3 I

Verdient meer waardering

De Mazda CX-3 is ook als occasion minder populair dan het model nuchter beschouwd verdient. Bijzonder is dat de CX-3 niet de meest verkochte auto is in deze snelgroeiende klasse, maar het is binnen dat kader wel de meest waardevaste occasion.

Pluspunten
  • Zeer betrouwbaar
  • Goede rijeigenschappen
  • Verantwoorde keuze
  • Best onderscheidend model
Minpunten
  • Ondergewaardeerd t.o.v. concurrentie

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De Mazda CX-3 is typisch zo’n Japanse auto waarover de Wegenwacht echt niets heeft te melden. Kwalitatief zijn deze auto’s ronduit uitstekend.
  • Het is best bijzonder om te noteren dat de SkyActiv-motoren, ondanks dat ze technisch enigszins afwijken van gangbare techniek, ook uitermate betrouwbaar blijken.

Over de Mazda CX-3

Mazda was er relatief snel bij, met de introductie van een SUV in de compacte middenklasse. Diverse andere ‘grote’ merken keken de kat veel langer uit de boom en kwamen toen pas met modellen in deze klasse, terwijl de vraag snel toenam. In verkoopaantallen heeft de CX-3 steeds in de schaduw gestaan van een paar modellen die nog iets vroeger op de markt zijn verschenen. Laat uw beeld daardoor niet verstoren. De Mazda heeft heel veel kwaliteiten, die er ook echt toe doen. Zoals die waardevastheid.

Uitvoeringen en varianten

  • Er zijn bij de CX-3 twee benzinemotortypes en één diesel.
  • De benzinemotor is de 2,0 liter ‘SkyActiv’ die Mazda ook in diverse andere modellen gebruikt. Die is er met 88 kW/120 pk of 110 kW/150 pk.
  • In het laatste geval is die altijd gecombineerd met vierwielaandrijving, alle andere versies hebben voorwielaandrijving.
  • De dieselmotor is een 1,5 liter met 77 kW/105 pk, die ook in andere modellen voorkomt.
  • Met uitzondering van de basisuitvoering (‘S’) en de dieselversies is in plaats van de handgeschakelde zesbak ook een zestraps automatische transmissie beschikbaar.
  • De normale uitvoeringen van de CX-3 heten S, TS, TS+ en GT-M.
  • De vierwielaandrijver met 110 kW is er uitsluitend als GT-M.
  • Van herfst 2015 tot voorjaar 2017 was er ook een uitvoering die SkyLease+ heette en in 2016 kwam daar een Skylease GT bij.
  • De GT-M-Line was in 2016/7 een tijdelijke uitvoering.
  • In het voorjaar van 2017 kwamen er twee extra ‘tussenversies’, de Dynamic (tussen TS en TS+) en de GT-Luxury (tussen TS+ en GT-M).
  • De dieselmotor is altijd slechts met een beperkt aantal uitvoeringen beschikbaar geweest (GT-M, Skylease+/GT en Dynamic).

De Mazda CX-3 als occasion

Er staat een behoorlijk aanbod gebruikte CX-3’s in het land. De samenstelling en daarmee de ‘vindbaarheid’ van de verschillende uitvoeringen volgt in hoge mate de samenstelling van het leveringsprogramma. Diesels zijn zodoende vrijwel niet te vinden. Bijna even zeldzaam is de 4WD-uitvoering met de 110 kW-motor. Het gros is dus een 88 kW-benzineversie. Wel is bijna de helft voorzien van de automatische transmissie.

Een mooie gebruikte CX-3 is nog best te vinden binnen de officiële Mazda-dealerorganisatie. Mazda kent geen eigen ‘occasionlabel’ met een uniforme garantieregeling et cetera, dus de voorwaarden kunnen per dealer verschillen. Uiteraard kunnen gebruikte exemplaren ook opduiken bij de niet-merkgebonden occasionaanbieders of bij dealers van andere merken. Met een kloppende onderhoudshistorie is er ook dan veel voor de CX-3 te zeggen.

De proefrit

Als typische SUV is de zitpositie in de CX3 net iets hoger dan in een normale hatchback, maar –gelukkig?- niet zo hoog als in sommige andere SUV’s. De CX-3 is niet per se de ruimste in zijn klasse. Twee volwassenen op de achterbank gaat nèt, mits voorin geen flink uit de kluiten gewassen personen zitten.

De voorstoelen zitten prima, alleen zijn de zittingen wat aan de korte kant. De bagageruimte is met een minimale inhoud van 350 liter redelijk voor dit formaat, diverse concurrenten zijn hier ruimer bemeten. Door de vrij korte achterklep heeft de bagageruimte een flinke tildrempel. De vloer van de bagageruimte ligt vlak met de rand van de opening, maar daaronder is nog wel een flink opbergvak. Het instrumentarium vraagt wat gewenning. In een uitvoering met ‘head-up display’ ontbreekt een normale snelheidsmeter, de rijsnelheid wordt dan alleen digitaal onderin de toerenteller weergegeven èn op die display, dus.

Naast zijn geslaagde, stoere uiterlijk moet de CX-3 het vooral hebben van zijn erg fijne rijeigenschappen. Daarin speelt de ‘SkyActiv’-motor een belangrijke rol. Mazda kiest niet voor ‘downsizing’ zoals veel andere merken doen, maar voor een relatief grote, maar heel efficiënte motor, die bij normaal gebruik maar heel lichtjes wordt belast. Dit motorkarakter veroorzaakt dat de CX-3 in het algemeen prima toe kan met lage toerentallen.

Daar is de 2,0 liter prachtig soepel en dat laagtoerige karakter is een basisvoorwaarde voor een laag geluidsniveau, zowel bij accelereren als op kruissnelheid. Dit motorkarakter past overigens uitstekend bij een mooie automatische transmissie, die combinatie is echt een aanbeveling. Niettemin maken we ook een complimentje voor de ragfijn schakelende zesversnellingsbak.

Met die automaat en onder heel uiteenlopende omstandigheden reden we met de CX-3 bijna 1 op 15. Dat is een heel keurige waarde, geen absoluut record, maar het motorkarakter maakt de CX-3 toch echt een aanbeveling. De CX-3 stuurt heel prettig en het veercomfort is stevig-comfortabel. Een normale uitvoering rijdt –vanwege de kleinere wielmaat- net even fijner dan een GT-M.

Conclusie

De Mazda CX-3 is niet de meest verkochte onder de middenklasse-SUV’s. Hij verdient meer waardering, door zijn geslaagde uiterlijk –OK, kwestie van smaak-, maar vooral door zijn prima rijeigenschappen, zeer fijne motor karakter en uitmuntende kwaliteit. Dat maakt deze Mazda tot in lengte van jaren een uitstekende auto, die je niet in de steek laat.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mazda CX-3.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.