logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Soul I

‘You have got Soul!’

De Kia Soul is als occasion geen bijzonder veel voorkomende auto. De verkoop ‘nieuw’ bleef ook achter bij de verwachtingen. Toch is er een groep mensen helemaal verknocht aan deze opmerkelijke Kia. Daarbij komt deze eerste generatie binnen bereik van andere kopers.

Pluspunten
  • Zeer betrouwbaar
  • Zeer eigenzinnig model
  • Rijdt heel redelijk
  • Relatief ruim
Minpunten
  • Niet het verwachte succesnummer

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Geheel volgens verwachting is de Soul zeer betrouwbaar.
  • Een slecht of onregelmatig lopende motor wordt in de regel veroorzaakt door een vastzittende EGR-klep. De Wegenwacht kent hiervoor een noodgreep. Als dit vaker terugkomt, is een nieuwe klep noodzakelijk, maar dat is ook geen onoverkomelijke reparatie.
  • Niet werkende ruitenwissers worden veroorzaakt door een los massacontact. Dat verhelpt de Wegenwacht ter plaatse.

Over de Kia Soul

De markt voor middenklasse MPV’s is in enkele jaren snel gegroeid. Kia was er relatief vroeg bij met een model in deze klasse, de Soul. Ten tijde van de introductie was Kia nog volop in ontwikkeling en een lichtelijk excentriek model als de Soul hadden we toen niet zo snel van het merk verwacht.

Dat was tegelijk een voor- en een nadeel. Kia wist zich hiermee ineens te onderscheiden, maar aan de andere kant was het model zo bijzonder, dat veel kopers van een doorsnee MPV ‘m geen blik waardig keurden. Overigens is het wel bijzonder dat Kia de Soul heeft vervangen door een nieuwe versie, die uitsluitend beschikbaar is geweest met elektrische aandrijving.

Uitvoeringen en varianten

  • De Soul is geleverd met twee motoren: 1,6 liter benzine of 1,6 liter diesel. Die twee zijn vrijwel even sterk.
  • De benzineversie levert 93 kW/126 pk, de diesel 94 kW/128 pk.
  • De diesel levert uiteraard aanzienlijk veel meer trekkracht.
  • Tevens is de diesel ook geleverd met een viertraps automatische transmissie, de benzineversie heeft net als de overige diesels een vijfbak.
  • Er is alleen met benzinemotor een absolute basisversie geweest, die ‘X’ heet.
  • Meer gangbaar zijn de X-pect Cool en X-tra, met als topuitvoering de X-ecutive.
  • Begin 2012 is een kleine facelift doorgevoerd, maar wel met grote gevolgen. Uiterlijk is alleen het front iets gewijzigd. Het leveringsprogramma is teruggebracht tot één uitvoering, met twee specificaties.
  • Deze Soul Rhythm heeft een compleet nieuwe 1,6 liter benzinemotor met directe inspuiting en 103 kW/140 pk.
  • Naast een handgeschakelde zesversnellingsbak is er ook een moderne zestraps automaat.

De Kia Soul als occasion

De Soul is typisch een auto die vrijwel uitsluitend is verkocht aan particuliere automobilisten. Dat verklaart mede waarom de diesels echt met een lampje nog nauwelijks zijn te vinden. Een ander gevolg is dat de meeste exemplaren een naar verhouding bescheiden kilometerstand hebben.

Gezien de kwaliteit van de auto is het geen bezwaar er nog eens heel veel kilometers bij te zetten, de Soul kan dat prima hebben. De weinige exemplaren met ruim ‘twee ton’ op de teller bewijzen dat wel. Er is best een redelijk aanbod gebruikte Souls in Nederland te vinden. Die staan nu niet meer bij dealerbedrijven, maar vooral bij niet-merkgebonden aanbieders. De kwaliteit van Kia in het algemeen en dus ook van de Soul is zodanig dat dit nog steeds een prima koop kan zijn.

Check wel even de onderhoudshistorie, al zal daarin behalve normale servicebeurten meestal niet veel bijzonders te vinden zijn. Typerend voor het soort auto’s is dat er vaak niet zo zachtzinnig mee wordt omgesprongen, bijvoorbeeld door jonge kinderen. In veel gevallen zal men dus wat gebruikssporen op de koop toe moeten nemen. De Kia kan dat wel hebben, maar een slordige staat van de auto kan ook storend zijn.

De proefrit

De Soul is een auto waar je niet eens naar omkijkt, als je ‘m niet leuk vindt. Hij polariseert de meningen nogal: geweldig of vreselijk, veel nuance zit daar niet tussenin. De vorm is natuurlijk één, praktische eigenschappen zijn daarvan een afgeleide. Door het vlakke dak is de hoofdruimte achterin uitstekend en aan beenruimte bestaat ook geen gebrek.

De bagageruimte is met een inhoud van 340 liter niet echt overmatig, in deze klasse. De zit achter het stuur en rechtsvoorin is opvallend hoog, dat past bij het soort auto. De afwerking en materiaalkeuze in het interieur is wat ondermaats. Het vele harde kunststof blijkt daarbij ook erg bevattelijk voor krassen. De bediening stelt niemand voor vraagtekens. Op de weg blijkt de ‘oude’ 1,6 liter benzinemotor lawaaiiger dan veel andere auto’s. De vijfbak, of beter: het ontbreken van een zesde versnelling, draagt daar ook aan bij.

Op de snelweg valt op dat die 1,6 ook nogal wat toeren moet maken om de gang erin te houden. Dat helpt eveneens niet. De besturing is wat indirect en doods, de bediening van de vijfbak is ook wat onnauwkeurig en gevoelloos. De Soul staat niet bekend als een zuinigheidswonder. In de praktijk zal de ‘oude’ benzineversie gemiddeld 1 op 11 á 12 rijden, de modernere motor met zesbak van na de facelift is beslist wat zuiniger èn stiller.

Conclusie

De durf van Kia om met een zo controversiële auto op de markt te komen kunnen we alleen maar waarderen. De Soul is geen succes geworden, maar dat neemt niet weg dat het voor wie ‘m wèl leuk vindt een prima auto kan zijn. In elk geval is hij van binnen lekker ruim en de techniek is bijna onverwoestbaar.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Kia Soul.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.