logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Optima II

Onbekende grootheid

De Kia Optima krijgt als occasion niet de waardering die de auto op grond van zijn kwaliteiten verdient. Nieuw is en was dat anders. Kennelijk is een bekende merknaam in deze klasse een voorwaarde, terwijl wie nuchter kijkt, de Optima op z’n minst serieus moet nemen.

Pluspunten
  • Zeer betrouwbaar
  • Rijdt heel comfortabel
  • Ruim, compleet, mooie afwerking
  • Onderscheidend uiterlijk
Minpunten
  • Totaal miskende auto

Wat vindt de Wegenwacht?

De Kia Optima is typisch één van de auto’s die de zeer hoge kwaliteit van dit merk onderstreept. Die leidt als vanzelf naar een heel hoge betrouwbaarheid. Om het heel concreet te zeggen: bij de Wegenwacht is niet één euveltje bekend dat bij een Optima wel eens vaker optreedt. De enige redenen waarvoor we wel eens bij een Optima komen, zijn niet specifiek voor dit merk en type: lekke banden, verkeerd getankte brandstof, lege accu, enzovoorts. IJzersterke auto’s!

Waar praten we over?

Kia is als merk van heel erg ver gekomen en kan zich nu moeiteloos meten met de allerbeste producten bijvoorbeeld van Europese merken. In de grotere middenklasse is de vraag ook nog eens flink afgenomen en de vele gewoonte-kopers in deze klasse blijven bij het merk of de merken die ze kennen. De Kia Optima heeft zo nooit de kans gekregen die de auto feitelijk verdiende. Kia’s wat rommelige modellenpolitiek helpt daarbij ook niet echt.

Uitvoeringen en varianten

De Optima is er als vierdeurs sedan en als vijfdeurs wagon (SW). Hier hebben we het over de modelserie die liep van 2015 tot en met 2018. In eerste instantie was die er uitsluitend met een 1,7 liter dieselmotor, met 104 kW/141 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, of een zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling. In het najaar van 2016 is er een en ander aan aanvulling gekomen. Om te beginnen in één uitvoering (GT) met een 2,0 liter turbo motor, met intercooling, goed voor liefst 180 kW/245 pk, standaard gekoppeld aan een (normale) zestraps automatische transmissie. Tegelijk verscheen een plug-in hybride met een ‘ongeblazen’ 2,0 liter benzinemotor, goed voor 113 kW/154 pk. Het zogenaamde systeemvermogen van de benzine- en elektromotor samen bedraagt 151 kW/205 pk, standaard gekoppeld aan de genoemde zeventraps automaat. Die motorisering is er in twee uitvoeringen, Business DynamicLine en Business ExecutiveLine. Tegelijk met de plug-in hybride-uitvoeringen kwamen er méér uitvoeringen van de diesel. Naast de ComfortPlusLine en DynamicLine verschenen toen ook de ExecutiveLine en GT-Line. De First Edition is er alleen met de dieselmotor, alleen in het eerste jaar geweest. De SW is er in alle uitvoeringen zoals de sedan, alleen is de First Edition hierin niet geleverd.

De Kia Optima als occasion

Het overgrote deel (ongeveer 80%) van alle Optima’s in het occasionaanbod is een SW. Slechts iets minder, maar nog altijd rond de 70% van het totaal, heeft de dieselmotor. Ongeveer 10% is een plug-in hybride en dus zo’n 20% heeft de normale benzinemotor. Dat laatste is nog veel, gezien de voorgaande alinea. Vrijwel alle Optima’s zijn als nieuwe auto in eerste instantie als zakenauto ingezet. Dit betekent dat een mooie gebruikte Optima niet alleen is te vinden bij de Kia-dealer, maar deze kan ook opduiken in de outletcentra van leasemaatschappijen. Let bij een aanbod ‘elders’, buiten de dealers, altijd goed op een volledig kloppende onderhoudshistorie, waarbij elke onderhoudsbeurt is uitgevoerd door een dealer of een door Kia erkende specialist. Is dat niet het geval, dan stopt automatisch de fabrieksgarantie op de auto, die normaal, onder voorwaarden, liefst zeven jaar bedraagt. De lokale Kia-dealer blijft daarmee de aangewezen plek om een mooie gebruikte Optima te ‘scoren’. Deze zal de auto leveren onder het Kia Top Selectie-label, waaraan een flink aantal aantrekkelijke voorwaarden en zekerheden hangen.Kijk hiervoor, plùs de actuele voorraad bij alle dealers op www.kia.com/nl/occasions/kia-top-selectie.

De proefrit

Voor heel veel mensen is een Kia Optima een grote onbekende. Dat is jammer, want daardoor weten ook maar weinig mensen hoe goed deze auto’s zijn. De Optima heeft in beide carrosserievormen een behoorlijk onderscheidend uiterlijk. Het is geen compacte auto, maar desondanks is het prettig dat hij zo lekker ruim is. De bagageruimte van de sedan bedraagt 501 liter, voor de SW is dat zelfs 552 liter (plug-in hybride: 307/440 liter, vanwege de accu). Klein minpuntje: door de aflopende daklijn van de sedan is de instap achterin bij dit model wat minder riant, bij de SW geldt dit niet. Het interieur is naar beste Aziatische tradities heel mooi afgewerkt, de bediening stelt niemand voor raadsels. Pluspuntje verdienen ook de fijne, ruim bemeten voorstoelen. Op de weg maakt de Optima opnieuw een heel goede indruk. De 1,7 liter diesel is een zogenaamde ‘lange slag-motor’. Dat veroorzaakt dat hij heel rustig loopt, hij is mooi soepel ook bij lage toeren en natuurlijk werkt hij prachtig samen met de in vrijwel alle exemplaren toegepaste automatische transmissie. Daarbij stuurt de Optima ook nog een heel prettig en is het heel concreet een heerlijke gebruiksauto, ook op lange ritten, ook om véél kilometers mee te maken. De zorgeloosheid van een uitstekende kwaliteit en betrouwbaarheid wordt daarbij vaak alleen maar onderschat. Een 1,7 diesel is ook nog eens heel zuinig, een praktijk verbruik van 1 op 17 á 18 is heel goed haalbaar.

Conclusie

Tja… totaal onderschat, deze Optima. Het zijn echt heel fijne en kwalitatief zeer goede auto’s, maar om de een of andere reden ‘ziet’ men dat niet. Wie als occasionkoper zich niet laat leiden door betweters die al vele jaren in een nader merk rijden, doet hiermee een zeer goede keuze. Wel is het zaak lang door te rijden, vanwege de afschrijving, maar dat is bepaald geen straf.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Wolters, IJsselstein

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.