Auto Review Audi Q3 I (8U)
Directe concurrent BMW X1
Audi - Q3
Conclusie
De Audi Q3 is een comfortabel rijdende auto met een hoog afwerkingsniveau. Hij biedt voldoende ruimte aan vijf volwassenen. Het bagageruim is groot genoeg voor een vakantiereis. Op de goedkoopste dieselversie na hebben alle uitvoeringen vierwielaandrijving. Wat tegenvalt is dat Audi vooralsnog alleen motoren aanbiedt met een C of een D-label, hoewel alle versies een stop-startsysteem hebben en sommige versies ook nog eens een geavanceerde automaat met dubbele koppeling.Type auto en prijs
De Audi Q 3 is er met twee benzinemotoren en met twee diesels. Op benzinefront is er een 2.0 TFSI die of 125 kW/170 pk opwekt, of 155 kW/211 pk. Die sterkste van deze twee versies heeft standaard een geavanceerde zeventraps S-Tronic automaat met dubbele koppeling. De instapversie heeft een handgeschakelde zesbak. De dieselmotor is altijd een tweeliter TDI, die in de instapmodus 103 kW/140 pk opwekt en voorwielaandrijving heeft. Als 130 kW/177 pk-versie heeft hij vierwielaandrijving en de eerdergenoemde zeventraps automaat. Verder kun je het € 2.750 kostende Pro Line pakket kopen, dat onder meer bestaat uit een volautomatische airco, parkeerhulp, een uitgebreid navigatiepakket en een multifunctioneel en met leder bekleed stuurwiel. Allemaal nuttige zaken die de (flinke) investering waard zijn. De Audi Q3 is er vanaf € 38.400. De testauto, de Audi Q3 2.0 TFSI, kost 70 cent per kilometer als je er vier jaar lang elk jaar 20.000 km mee rijdt. Vooral de afschrijving en de brandstofkosten zijn flink. We hebben gerekend met een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 11,3.Hoe rijdt de Audi Q3
De Audi Q3 rijdt heerlijk comfortabel. Zowel korte als lange oneffenheden worden mooi weggefilterd. Verder is hij fluisterstil en reageert goedmoedig op plotselinge koerswijzigingen, daarbij standaard geholpen door allerlei elektrische systemen waaronder ESP, ASR en een elektronisch slipdifferentieel. Tegen meerprijs is Drive Select (€ 318 euro) verkrijgbaar. Dat is een systeem waarmee je de stand van de actieve demping (€ 1.564) kan instellen. In drie van de vier standen is dat lekker comfortabel, in de stand Dynamic is de Q3 harder geveerd dan prettig is. Daarbij wordt wel het stuurgevoel hoger en kun je door die hardere afstemming snoeihard een hoek om – al past dat niet echt bij het karakter van deze crossover. De elektromechanische besturing is snelheidsafhankelijk en stuurt prachtig direct. Hij voelt wat licht aan. Deze bekrachtiging vraagt alleen energie als er daadwerkelijk wordt gestuurd en bespaart dus brandstof.De Audi Q3 van binnen
Van binnen valt het gebruik van fraaie materialen op, evenals de hoge mate van afwerking. Er zijn heel veel opties voor deze auto te koop. Je kunt hem dan ook zo luxe maken als je portemonnee toelaat. De testauto bijvoorbeeld kost normaal gesproken 45 mille, maar door alle opties die erop zitten stijgt de prijs tot 75 mille! Het zicht rondom is redelijk goed. Maar naar achteren toe wordt het zicht beperkt door fikse C-stijlen en een kleine achterruit. Bij inparkeren helpt wel een parkeerhulp (optie vanaf € 638), en je kunt zelfs een systeem bestellen waarbij de auto zichzelf inparkeert. Audi monteert een centrale druk- en draaiknop met vier satellietknoppen waarin heel veel functies zijn ondergebracht. Klinkt ingewikkeld, maar is zeer eenvoudig te bedienen.De Audi Q3 en het milieu
Ondanks Audi's credo 'voorsprong door techniek' zijn de motoren voor de Q3 niet overdreven schoon. De 2.0 (140 pk) TDI-krachtbron scoort een middelmatig C-label, de 2.0 (177 pk) TDI en de 2.0 TFSI benzinemotor scoren respectievelijk een E- en een D-label.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
