Auto Review Kia Optima I 1e facelift
Relatieproef
Kia Optima Sportswagon 1.6 T-GDi DCT7
- Pluspunten
- Originele keuze
- Luxe uitrusting
- Grote kofferbak
- Minpunten
- Zware besturing
- Hoog prijsniveau
- Matig zicht rondom
- Beperkte binnenruimte
De Kia Optima Sportswagon is een aantrekkelijk gelijnde stationwagen, voorzien van een luxe uitrusting die we vooralsnog alleen uit het hogere segment kennen. Maar beklijft de liefde na die eerste bekoring?
Conclusie
De Kia Optima Sportswagon vormt een verademing in het D-segment, met zijn afwijkende uiterlijk en luxe snuisterijen. De buurman mag dan niet zo’n auto hebben: hij rijdt er in een reguliere middenklasser wel comfortabeler bij. De binnenruimte van de Koreaan is beperkt en het stuurgedrag minder verfijnd dan dat van de gevestigde orde. Die minpunten worden niet gecompenseerd met een lager prijskaartje. Bovendien hechten zakelijke rijders minder belang aan de uitgebreide fabrieksgarantie dan particuliere kopers, voor wie de Optima hoe dan ook te begrotelijk is.
Type auto en prijs
De van oorsprong voor de Amerikaanse markt bedoelde Optima wordt sinds 2012 ook in Europa als topmodel gevoerd. De tweede modelgeneratie onderging vorig jaar een opfrisbeurt, waarbij het uiterlijk werd bijgepunt en de veiligheidsuitrusting uitgebreid. Bovendien krijgt de grote middenklasser voortaan de beschikking over nieuwe, schonere motoren. Sinds 2016 kun je de grote Kia niet alleen als sedan, maar ook als stationwagen aanschaffen. Van die carrosserievariant beginnen de prijzen bij € 39.395. De Koreaan is in deze klasse niet de voordeligste stationwagen die je kunt kopen; een rivaal als de Volkswagen Passat Variant heeft bijvoorbeeld een lagere vanafprijs. De Optima SW maakt dat echter goed met een rijkere standaarduitrusting, meer vermogen en de inmiddels beroemde 7 jaar fabrieksgarantie, die ook voor dit vlaggenschip geldt.
Hoe rijdt de Optima SW
‘Spoiler alert’: de Optima Sportswagon heeft een kleinere kofferbak dan de Volkswagen Passat Variant. Dat zou je niet zeggen wanneer je de auto van buiten ziet, want de Koreaan is bijna 10 centimeter langer dan de Duitser. Met een lengte van 4.85 meter past de Kia met moeite in een regulier parkeervak. Dat de stationwagen zo opvalt, komt niet alleen vanwege zijn afmetingen: ook de lijnvoering is anders dan anders. De Optima oogt sportief en zelfs een tikkeltje gemeen; een frisse wind in het doorgaans zo veilig vormgegeven D-segment. Voor dat afwijkende design, met weinig glas en dikke raamstijlen, betaal je wel een prijs: het zicht rondom is bedenkelijk en de hoofdruimte laat te wensen over voor wie langer is dan gemiddeld. Het helpt ook niet dat de Nederlandse importeur dit model standaard voorziet van een glazen dak, waardoor er alleen maar meer kostbare centimeters verloren gaan. Onder de kap van onze testauto ligt een van de nieuw beschikbare krachtbronnen: een viercilinder benzinemotor met 1.6-liter inhoud, goed voor 180 pk, 265 Nm koppel en een trekgewicht van 1.400 kilogram. Je hoort de krachtbron nauwelijks en dankzij een viertal verschillende rijstanden sluit het motorkarakter altijd aan bij jouw wensen. Een van die rijmodi kreeg de benaming ‘Smart’: daarbij maakt de Optima zelf een keuze uit de overige rijstanden, op basis van jouw rijgedrag. Een welkome voorziening, die wij alleen van veel duurdere wagens kennen! Het exemplaar waarmee wij onze testkilometers maakten, stond op winterbanden die behoorlijk wat afrolgeluiden veroorzaakten. Bovendien had de testauto een nare koude start; de eerste kilometers ging er incidenteel een siddering door de aandrijflijn, die niet aan de zeventraps automaat te wijten viel. Een karaktereigenschap die niet aan één specifieke auto kan worden toegeschreven, is het stuurgedrag van de Kia. Dat voelt nodeloos zwaar, alsof je een milkshake door een rietje drinkt. De Optima SW is niet alleen langer dan de concurrentie, de auto weegt ook meer. Dat kun je goed merken wanneer je er sportief mee rijdt; het gewicht (1.470 kilogram in het geval van de aan ons uitgeleende stationwagen) drukt de wagen dan over zijn voorwielen de bocht uit. Weinig vermakelijk, maar wel zo veilig: zodra je het gaspedaal loslaat, zoekt de Kia automatisch het juiste spoor. De veiligheidsuitrusting kreeg bij de laatste facelift een opwaardering: voortaan kun je de Optima ook uitrusten met vermoeidheidsherkenning, een noodremsysteem en een actieve rijstrookassistent. Daarmee loopt de stationwagen in de pas met zijn rivalen, die al langere tijd met dergelijke hulpsystemen leverbaar zijn. Je vindt ze niet op de optielijst: wil je de meest complete veiligheidsuitrusting, dan zal je de duurste uitvoering moeten aanschaffen.
De Optima SW van binnen
Nadat de tweede modelgeneratie van de Optima in 2015 het levenslicht zag, hebben de Koreanen een nieuwe kwaliteitsslag gemaakt. Dat kun je goed merken aan het interieur van de stationwagen, dat weliswaar van alle gemakken is voorzien, maar ook een tikkeltje gedateerd oogt. Het scherm van het infotainmentsysteem is bijvoorbeeld maar klein. Zaken als instelbare sfeerverlichting en geïntegreerde zonnegordijntjes kom je in dit segment niet vaak tegen; de Kia is er standaard van voorzien. Op de achterbank kun je met gemak een directeur vervoeren; de beenruimte is gigantisch. Het panoramadak snoept ook achterin echter de nodige centimeters hoofdruimte af. Vanwege de bescheiden middentunnel kunnen er drie volwassenen naast elkaar plaatsnemen. Heb je jouw handen vol, dan kun je met de sleutel op zak alsnog de kofferbak openmaken. Niet met een voetbeweging, maar door simpelweg achter de auto te blijven staan. De kofferklep gaat dan automatisch open. De laadruimte is minimaal 552- en maximaal 1.686 liter groot. De rugleuning van de achterbank klap je neer vanuit de kofferbak, waarna een vlakke, zij het oplopende laadvloer ontstaat. Onder de vloer van de bagagebodem kun je nog wat extra spullen kwijt. Die ruimte is alvast voor je ingedeeld in vakken van verschillende afmetingen.
De Optima SW en het milieu
De eerste Optima genereerde in ons land bekendheid met zijn hybride aandrijflijn, waarmee de zakenauto in aanmerking kwam voor fiscaal voordeel. Je betaalde 20 procent bijtelling over de aanschafprijs, die toentertijd nog geen dertig mille bedroeg! Een voordeel van dergelijke omvang valt er niet meer te behalen. Het huidige model is uitsluitend leverbaar met een diesel- of de door ons gereden benzinemotor. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 136- tot 180 pk. Naar verluidt staat er een plug-in hybride variant van de Optima op stapel, maar wanneer die versie in de Nederlandse showrooms moet staan, is op het moment van schrijven nog onduidelijk. Het praktijkverbruik van onze testauto wel: dat bedraagt 1 op 13,4. Kia geeft zelf een score op van 1 op 15,4.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
