logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Audi Q4 I (FZ)

Mooi, maar geen uitblinker

De Audi Q4 Etron is een compacte SUV met een elektrische aandrijving. Deze gezins-Audi is mooi, maar geeft niet zo het premium-gevoel zoals veel andere types Audi dat wel doen.

Pluspunten
  • Aandrijflijn
  • Prijzen
Minpunten
  • Voelt niet zo premium door materiaalgebruik

Wat vindt de Wegenwacht?

Deze Audi kent alleen wat kleine storingen.

  • Het sleutel/keyless systeem geeft soms storingen, hierdoor reageert de auto niet meer op de afstandsbediening en springen de sloten dus niet open. Jekan de deur wel openen met de noodsleutel. Starten kan vervolgens door de sleutel op de ‘noodplek’ te leggen (zie instructieboekje). Deze plek wordt vaak aangegeven met een afbeelding van een sleutel en een WiFi pictogram.
  • Wil nog wel eens voorkomen dat het infotainmentscherm uitvalt. Door te resetten doet hij het meestal weer. Houdt daar voor de aan/uit knop 30 tellen ingedrukt. Hierdoor start het systeem opnieuw op.
  • De laadkabel wil wel eens vast blijven zitten. Door de auto opnieuw op slot te zetten en 2x te openen met de sleutel, komt de kabel vaak weer los. Als dit niet werkt is er in de kofferbak onder de laadvloerafdekking een noodvoorziening.

Waar praten we over?

De Audi Q4 Etron is in alle opzichten een zeer moderne auto. In 2021 zag hij voor het eerst het levenslicht en werd gebouwd tot 2023. In 2025 is de auto ingrijpend gewijzigd. Hier hebben we het over het model dat tot 2023 is geproduceerd. Deze SUV deelt zijn bodemgroep met dat van de elektrische Volkswagen ID.4 en is er dus alleen met een elektrische aandrijflijn.

Behalve als SUV is de Q4 Etron er ook als Sportback, dat wil zeggen als SUV met een schuin aflopende achterkant. Ook dat is een gewilde koetswerkvariant, al kun je er wat praktische bruikbaarheid natuurlijk vraagtekens bij zetten. De kofferbakinhoud wordt er immers aanzienlijk kleiner door. Maar goed, het oog wil ook wat.

Uitvoeringen en varianten

  • De QA4 Etron was er tot 2023 als 35 E-tron en als 40 E-tron, waarbij die laatste een groter batterijpakket heeft.
  • De 35 Etron is er in 5 versies: Edition, Advanced Edition, S Edition, Edition Advanced Plus en Edition S Competition.
  • De 40 Etron is er in diezelfde uitvoeringen
  • Vierwielaandrijving was voorbehouden aan de Q4 Etron 45, Q4 50 Etron en de Q4 55 Etron. Deze modellen zijn maar erg kort in productie geweest.
  • Behalve als SUV is de Q4 Etron er ook als Sportback.

De Audi Q4 Etron als occasion

De Q4 e-tron is leverbaar met verschillende accugroottes. De 35 e-tron is het instapmodel met 52 kWh aan batterijcapaciteit en een 170 pk krachtige elektromotor. Die zou goed zijn voor 341 kilometer actieradius. De 40 e-tron komt met 77 kWh aan batterijen 511 kilometer ver (WLTP). Wij reden met zo’n exemplaar van Pon Center Barneveld uit 2021, met nog geen 80.000 km op de teller. Deze Launch Edition uitvoering is een aanrader wegens de rijke standaarduitrusting. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een Skoda Enyaq of een VW ID.4, maar hebben grote overeenkomsten met deze Q4 Etron.

Het tweedehands aanbod is redelijk ruim. Prijzen beginnen bij zo’n 22 mille voor een versie met het kleine accupakket en flink wat kilometers op de teler. Dat kan interessant zijn als je in de markt bent voor een EV en een gloednieuw exemplaar van een ander merk je (veel) te klein is. Voor 22 tot 30 mille heb je het dan immers over auto’s zoals de Fiat Grande Panda en Dongfeng Box. Dan is deze Audi een stuk ruimer.

De proefrit

De Q4 e-tron rijdt comfortabel en met genoeg gevoel in de besturing voor een elektrische gezinsauto. Helaas slaat hij wel enigszins met z’n achteras op korte oneffenheden. Houdt er verder rekening mee dat je met een auto onderweg bent die liefst 2.100 kilogram weegt. De elektromotor van de versie die wij rijden ligt achterin en levert 204 pk en 310 Nm koppel. Deze versie mag 1.000 kilogram aan de trekhaak hebben.

De bagageruimte is minimaal 520- en maximaal 1.490 liter groot. Een variabele bagagebodem moet van de optielijst komen. Wij zouden de extra zeker aankruisen, want daaronder kun je dan mooi de laadkabel kwijt. Die slingert anders door de kofferbak: hoewel de Q4 zijn krachtbron achterin heeft, is er voorin niet in een 'frunk' voorzien. De stoelbekleding van gerecyclede PET-flessen ten spijt, zien we vooral veel harde kunststoffen terug in het Audi-interieur.

De klokkenwinkel bestaat uit verschillende aanraakschermen, die eenvoudig te bedienen vallen. De menustructuur zou beter kunnen: voor sommige functies moet je diep het systeem in duiken, waarbij jouw aandacht korststondig niet bij het verkeer is. De airconditioning ziet er wat goedkoop uit. De harde plastics in het interieur doen afbreuk aan het ‘premium’ Audi-gevoel.

Conclusie

Wil je een Audi Q4 e-tron dan raden we de versie aan met het grote batterijpakket omdat je daarmee aanmerkelijk verder komt op een lading stroom. Hoewel deze auto een Audi logo heeft, voelt hij minder premium aan dan je wellicht zou verwachten. De harde plastics in het interieur en de wat goedkoop ogende aircobediening bijvoorbeeld zijn weliswaar prima, maar geven je niet dat luxe Audi-gevoel. Hij is mooi, maar het is geen uitblinker binnen het Audi-gamma.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Audi Q4 Etron.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Center Barneveld, Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.