Auto Review Mercedes E-Klasse V (W213)
Maatstaf in comfort?
De Mercedes-Benz E-klasse is als occasion altijd zeer geliefd. Er is een grote schare trouwe Mercedes-Benz-rijders die niet eens dènken aan een ander merk, maar gewoon om de zoveel tijd een volgende kopen. Ongelijk kunnen we ze niet geven, zeker niet bij deze generatie.
- Pluspunten
- Bijzonder comfortabel
- Zeer representatief
- Hypermoderne techniek
- Zeer laag brandstofverbruik (afhankelijk van motorisering)
- Minpunten
- Gewilde occasion, dus relatief duur
Wat vindt de Wegenwacht?
De E-klasse van deze generatie toont zich tot nu toe bijzonder betrouwbaar. Er is één lastig euvel dat wel eens voorkomt, met name als de auto langdurig heeft stilgestaan. Het betreft dan uitsluitend auto’s die zijn voorzien van luchtvering. Die zakt in en komt voor dat de vering nadat de auto weer is gestart niet meer op de normale rijhoogte komt, omdat de compressor niet werkt. Die zit links voorin de auto en is uitermate lastig bereikbaar, juist ook als de vering op z’n laagste punt staat. Daarbij is het de vraag of die compressor echt stuk is, of alleen niet wordt aangestuurd. In het laatste geval zal de Wegenwacht alles doen om dit te herstellen. Is het ‘einde compressor’, dan resteert alleen een oprijwagen richting garage, voor een compleet nieuwe compressor.
Wie in een E-klasse met dieselmotor rijdt, mag waarschuwingen op het dashboard over bijvullen van AdBlue niet negeren. Die vloeistof is absoluut noodzakelijk om de auto aan de gewenste emissie-eisen te laten voldoen. Bijvullen is een kleinigheid, maar wie dat niet doet, ziet zich al snel geconfronteerd met een Mercedes die pertinent niet meer is te starten. In dat uiterste geval is de Wegenwacht graag bereid te helpen. Als het tankje echt leeg is, moet er minstens een liter of acht AdBlue in, dat haalt de Wegenwacht even bij een tankstation. Als de daarvoor bedoelde sensor de boel nog niet vrijgeeft, krijgt de Wegenwacht de motor wel weer lopend, maar in de garage moet wel even de software gereset worden. Dit is uiteraard allemaal geen pech, valt de auto ook niet te verwijten, dit is pure onachtzaamheid van de bestuurder.
Over de Mercedes-Benz E-klasse
De E-klasse is zo’n beetje het hart van het merk Mercedes-Benz. Met deze generatie heeft het merk op diverse vlakken nieuwe maatstaven gezet. Dat geldt voor het rijcomfort, maar ook voor de mate waarin ‘semi-autonoom’ rijden mogelijk is, wat natuurlijk ook een vorm van comfort is. Daarmee zijn dit uiteraard weer auto’s voor zeer veeleisende kopers, maar omgekeerd weten die de weg naar de MB-showroom altijd goed te vinden.
Uitvoeringen en varianten
In deze generatie E-klasse komen zeven benzinemotoren en zes diesels voor, inclusief hybride versies. De basisversie is de E200, aanvankelijk met een 2,0 liter turbobenzinemotor en 136 kW/184 pk, medio 2019 is het vermogen van deze motor vergroot naar 145 kW/197 pk. De volgende is de E250, die uit in principe dezelfde 2,0 liter motor 155 kW/211 pk haalt. Deze versie is medio 2018 komen te vervallen. De E300 verscheen juist in 2019 en haalt nog steeds uit die 2,0 liter 190 kW/258 pk. De E350 gebruikt nog ook hetzelfde motorblok en beschikt over 220 kW/299 pk en is geleverd vanaf medio 2018. De E350e is een plug-in hybride, waarin de 2,0 liter benzinemotor (155 kW/211 pk) wordt gecombineerd met een elektromotor, samen goed voor een systeemvermogen van 210 kW/286 pk. Deze versie is echter medio 2018 al uit productie gegaan. Begin 2019 kwam deze plug-in hybrideversie weer terug, maar nu aangeduid als E300e. De E400 heeft een 3,0 V6-benzinemotor met 245 kW/333 pk. Medio 2018 is deze vervangen door de E450, met dezelfde motor, maar dan met 270 kW/367 pk.
De diesellijn start bij de E200d, een 2,0 viercilinder turbodiesel met 110 kW/150 pk. De E220d bereikt met hetzelfde motorblok 143 kW/194 pk. Medio 2018 is het programma uitgebreid met de E300d, nog steeds met een 2,0 liter turbodiesel, goed voor 180 kW/245 pk. De E350d maakt gebruik van een 3,0 liter zescilinder turbodiesel, goed voor 210 kW/286 pk en de E400d levert uit dezelfde motor 250 kW/340 pk. Begin 2019 is aan deze lijn nog de E300de toegevoegd, een plug-in-hybride met de 2,0 liter dieselmotor (143 kW/194 pk), met een systeemvermogen van 225 kW/306 pk.
De E-klasse is uitsluitend geleverd met de negentraps automatische transmissie. Vierwielaandrijving (4Matic) is als optie beschikbaar op de E200, E220d en E350d en is standaard op de E400, E450 en E400d.
De AMG-versies van dit model laten we hier buiten beschouwing.
De Estate is er met alle motorspecificaties als de sedan, met uitzondering van de E350 en E350e. Een bijzondere variant is de Estate als ‘All-terrain’, uitsluitend leverbaar met de dieselmotoren E220d, E350d en E400d.
De E-klasse Coupé en Cabriolet kennen we als E200, E300, E350, E 400 en E450, plus de diesels E220d, E300d, E350d en E400d.
Naast verder naamloze basisversies is een aantal (zakelijk) populaire varianten ook leverbaar (geweest) als Business Solution, Business Solution AMG en Business Solution Sport.
Medio 2020 heeft deze generatie E-klasse een facelift ondergaan.
De Mercedes-Benz E-klasse als occasion
Het totale aanbod gebruikte exemplaren van deze E-klasse is niet overweldigend groot. Dat heeft er onder meer mee te maken dat veel gebruikers relatief lang met zo’n auto doorrijden. Dit is ook typisch zo’n auto waarmee sommige gebruikers in korte tijd heel veel kilometers rijden. Geen punt, de auto kan dat gemakkelijk hebben en als wie zoveel moet rijden, doet dat nu eenmaal graag in het comfort van een E-klasse.
Het lastige bij een zoektocht naar ‘de ideale E-klasse’ is de enorme variatie in specificaties die af-fabriek wordt geleverd. Los van motorisering, model en kleur wordt elke E-klasse door zijn eerste koper naar eigen smaak aangekleed. Als occasionkopers is het belangrijk model en motorisering eerst te bepalen. Daarna is het verstandiger om zaken uit te sluiten dan een nauwkeurig wensenlijstje opstellen. Wie bijvoorbeeld stelt ‘ik wil geen zwarte’, houdt zo nog steeds een flink aanbod geschikte exemplaren over om onderling te vergelijken.
De meest voor de hand liggende plaats om op zoek te gaan naar een mooie en goede E-klasse is uiteraard de officiële Mercedes-Benz dealer. Wie zich vooraf online wil oriënteren, doet er goed aan eens te kijken op www.steroccasions.nl. Dat is de site die hoort bij het occasionlabel van de dealerorganisatie. Hier staat niet alleen de actuele voorraad van alle dealers in het land op vermeld, maar ook alle aanvullende zekerheden en voorwaarden van dit label, waaronder tot 24 maanden garantie.
Juist omdat deze auto’s nieuw veelvuldig zakelijk worden ingezet, kan een mooi exemplaar ook opduiken in de outlets van de grote leasemaatschappijen. Gebruikte E-klasse-exemplaren worden zowel geëxporteerd als geïmporteerd. Op zich is er niks tegen op een importauto, maar het is wel noodzakelijk dat deze is voorzien van een sluitende onderhoudshistorie en kilometeradministratie. Met name bij onze Oosterburen, waar veel van deze auto’s vandaan worden gehaald, bestaat geen overkoepelende kilometerregistratie, zoals bij ons de NAP.
In de verdeling van het aanbod hebben de sedan-modellen de overhand, met zo’n 50% van het totale aanbod. Ongeveer een kwart betreft Estates, de rest is ongeveer gelijk verdeeld over Coupé’s en Cabriolets. De ‘All-terrain’ is in ons land nauwelijks verkocht.
Ongeveer 60% van alle E-klasse-exemplaren heeft een benzinemotor, zo’n 35% is een diesel en de overige zijn hybrides, zowel diesel als benzine.
De proefrit
Stap in een E-klasse met de gewenste specificatie en ga gewoon rijden. Binnen luttele kilometers wordt duidelijk: wat een ontzettend fijne en comfortabele auto is dit. Zoals al gesteld: wie véél kilometers maakt, waardeert dit comfort enorm, maar ook wie maar pakweg 10.000 per jaar rijdt kan genieten van elke rit in een E-klasse. Een E-klasse is zeker geen sportwagen en het is daardoor steeds voelbaar dat je met een grote en relatief zware auto onderweg bent. Daar staat tegenover de rust in het interieur, het uitstekende zitcomfort en een onderstel dat grote en kleine oneffenheden uitstekend verwerkt. Het interieur is uiteraard royaal groot genoeg voor vier volwassenen. Ook achterin i het zeer comfortabel. Aan ruimte geen gebrek, ook niet in de bagageruimte, die in de sedan al 540 liter meet en in de Estate zelfs minimaal 640 liter. Voor wie zo’n Mercedes intensief gebruikt, is het wellicht ook nuttig om te weten dat het maximaal toegestane aanhangwagengewicht verschilt per motorisering, maar altijd minimaal 1.750 kg (tot 2.100 kg!) bedraagt.
Het knappe van de E-klasse is dat als we alle moderne elektronica en andere voorzieningen zouden weglaten, het nog steeds een bijzonder fijne auto is. Maar goed, die voorzieningen zijn er wel. Automatisch afstand houden, rijbanen volgen, snelheid controleren, het gaat bijna vanzelf. De bestuurder blijft altijd verantwoordelijk, maar dit is wel een bijdrage aan het rijcomfort. Bijzonder is ook dat het mogelijk is alle functies van de auto die onder het rijden nuttig zijn te bedienen zonder het stuur los te laten. Daartoe dienen onder meer twee gladde zwarte toetsen op het stuur, waarmee door ‘swipen’ de functies van de twéé 31,2 cm TFT-schermen op het dashboard zijn te bedienen. Elk van die functies kan ook op minstens één andere manier worden bediend. Het ligt er maar aan waaraan de bestuurder de voorkeur geeft.
Met de zeer geavanceerde motoren is het ook nog eens mogelijk een uitstekend brandstofverbruik te scoren. Met de ‘basisdieselmotor’ in een E220d reden we destijds over een langere periode moeiteloos 1 op 20, wat voor een limousine van 1.500 kilo bijzonder zuinig is. Met een plug-in hybride zijn uiteraard nog veel extreme verbruikscijfers te scoren, maar daarbij is het wel heel sterk bepalend hoe vaak en hoe lang de auto ‘aan de stekker’ kan.
Conclusie
Het is knap hoe Mercedes-Benz er telkens in slaagt een volgende generatie van de E-klasse toch weer fijner, comfortabeler en geavanceerder te maken. De vorige edities waren al zo fijn, maar deze overtreft die dus toch weer. Wie voor het eerst een gebruikte E-klasse koopt, loopt feitelijk maar één ‘risico’: de kans is groot dat je levenslang niet anders meer wilt.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
