Auto Review Fiat Croma II 1e facelift
Ruim, comfortabel en… onbekend
Fiat - Croma
- Pluspunten
- Bijzonder ruim interieur
- Rijdt vooral heel comfortabel
- Veel betrouwbaarder dan wordt gedacht
- Minpunten
- Model met vreemde proporties
Wat vindt de Wegenwacht?
Mechanisch is de Croma een heel sterke auto. Zoals bij veel moderne auto’s is het vooral de elektronica die ‘m in de steek laat, al valt dat hier nog wel mee. Typisch zijn de massacontacten onder de motorkap, die lostrillen of soms oxideren. De auto valt dan stil, maar voor de wegenwacht is het een kleinigheid. Het komt ook voor dat de stekker van de elektrische stuurbekrachtiging het contact verbreekt, waardoor die uitvalt. Er zijn ook andere storingen bekend, maar dat is meestal een kwestie van resetten. De vooroordelen over Italiaanse auto’s die je nog wel eens hoort, zijn in elk geval bij deze Croma niet terecht.Waar praten we over?
Fiat is vooral sterk in compacte auto’s. Dat weet vrijwel iedereen in Europa, maar de nadruk op die modellen is zo sterk, dat een groot model van Fiat eigenlijk geen kans van slagen heeft. De Italiaanse gigant heeft het in het verleden vaak genoeg geprobeerd, maar het mocht allemaal niet baten. De laatste incarnatie van de Croma is wel een heel sterk voorbeeld. Ja, je kunt erover vallen dat de naam in ons land een spetterende associatie oproept, maar dat is niet de echte fout.Uitvoeringen en varianten
In het najaar van 2007 heeft de Croma een facelift gehad. Daarna is de auto in ons land aangeduid als stationcar, maar die vlag dekte de lading niet. Er zijn twee benzinemotoren gevoerd en drie verschillende diesels. De 1,8 liter benzinemotor verscheen een half jaar na de rest en levert 103 kW/140 pk. De meest geliefde benzinemotor is de 2,2 met 108 kW/147 pk, die tevens duidelijk meer trekkracht levert. De 1,9 liter JTD-motor is er met 88 kW/120 pk en met 110 kW/150 pk. De 2,4 liter vijfcilinder diesel met 147 kW/200 pk is bij ons een absolute zeldzaamheid gebleven. We zien de uitvoeringen Active, Dynamic, Corporate en Prestige. De Dynamic komt het meest voor.De Fiat Croma als occasion
Tja, miskend is hier wel het meest toepasselijke woord. De Croma was bij uitstek bedoeld als een soort budget-directie-auto, met name omdat de ruimte op de achterbank niet minder dan riant is. Dat heeft in Italië een beetje gewerkt, maar welke directeur rijdt er hier in een Fiat? In het occasionaanbod zien we het vreemde verschijnsel dat er best veel gebruikte Croma’s worden aangeboden, terwijl je deze Fiat zelden in het verkeer ziet. De markt zit dus als het ware op slot en o, o, wat ben je als koper van harte welkom als je naar een gebruikte Croma komt kijken. Het logische gevolg is dat als je kunt leven met de wat eigenaardige vormgeving van de auto je voor heel schappelijke bedragen in de Croma een zeer ruime, comfortabele gebruiksauto koopt, die kwalitatief ook nog eens veel beter is dan wordt gedacht. Wie durft? Ongeveer twee derde van het aanbod zijn benzineversies.De proefrit
Ook met de hiervoor gegeven voorkennis is het verrassend hoe fijn de Croma rijdt. Dit is er één in de categorie ‘we gaan even met z’n vieren naar Milaan’, dat doe je fluitend met een Croma. De lange wielbasis en het heel prettig afgestemde onderstel zijn de belangrijkste oorzaak van dat comfort. De voorstoelen zitten uitstekend en ook achterin hebben volwassenen niets te klagen. Dat geldt zowel voor- als achterin ook voor mensen met een wat bovenmaats postuur. Het is door het voorgaande logisch dat de Croma geen sportief stuurijzer is, met lange halen rechtdoor is meer zijn stijl dan kort bochtenwerk. De Croma is nogal onderstuurd, een ander logisch gevolg van de hele constructie. Verder is hij mooi stil, schakelt heel prettig en de afwerking is heel keurig. Kies er wel eentje met alle toeters en bellen, die kosten als occasion weinig of niets meer dan een ‘kale’. Gek detail: overal zitten asbakjes. Met een Croma 2,2 moet gemiddeld 1 op 10 á 11 te rijden zijn.Conclusie
Een miskend concept, waarvoor toch ook, bijvoorbeeld in een gezin met opgroeiende kinderen, heel veel is te zeggen. Als je ruimte en rijcomfort zoekt tegen heel acceptabele kosten, dan is een Croma zeker het overwegen waard. Bedenk wel dat deze Fiat zo impopulair is dat inruilen over een paar jaar niet echt fijn uitpakt. Dus: gewoon lang doorrijden!Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
