logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Daihatsu Cuore V 1e facelift

Mama’s taxi

Daihatsu - Cuore

Wat vindt de Wegenwacht?

Daihatsu bereikt consequent hetzelfde kwaliteitsniveau als andere Japanse merken. Ofwel: ook een zeer compacte auto als deze Cuore zit erg goed in elkaar en kent vrijwel geen storingen. Het enige wat wel eens voorkomt zijn slechte massacontacten, waardoor de motor niet wil aanslaan en er soms ook andere elektronische storingen zijn. Reparatie is een kleinigheid. Met deze betrouwbaarheid is de Cuore er ook prima tegen bestand alleen maar korte stukjes te rijden, wat voor elke auto relatief heel zwaar is.
In de klasse van de allerkleinste en goedkoopste auto’s is ook bij de occasions veel concurrentie. Dat stukje markt wordt beheerst door enkele merken. Zeer onterecht wordt een gebruikte Daihatsu Cuore hierbij soms over het hoofd gezien. De Cuore verdient meer waardering.

Waar praten we over?

Als model bestaat de Cuore ook bij ons al vanuit de jaren zeventig. Consequent is de Cuore één van de kleinste auto’s op de markt gebleven. Er is een beperkte schare aanhangers die weten hoe goed Daihatsu’s kleinste is en niet anders willen. Dit zijn bij uitstek auto’s die worden gebruikt als tweede auto, boodschappenauto en vervoer van kleine kinderen naar school, sportclub, kinderfeestje, muziekles of wat dan ook. De handige wendbaarheid wordt vaak geroemd, maar de zeer lage kosten tellen ook zwaar. Daarbij is de kwaliteit van Daihatsu een belangrijke factor om de kosten ook gegarandeerd laag te houden.

Uitvoeringen en varianten

In Europa is voor deze generatie Cuore maar één motor geleverd. Dat is een 1,0 liter driecilinder benzinemotor die 43 kW/56 pk levert. In 2001 is er een kleine facelift. De normale type-namen zijn STi, XTi en RTi. Daarnaast zijn er enkele tijdelijke actieversies geleverd. De Cuore is er ook als vijfdeurs, maar die is niet in alle bouwjaren beschikbaar geweest.

De Daihatsu Cuore als occasion

‘Onderschat’ is een belangrijke term die bij de Cuore past, zowel nieuw als gebruikt. De verkoop bleef altijd wel wat achter bij de grootste concurrenten, zonder dat daarvoor -gezien de auto zelf- een verklaring voor is te geven. Dit specifieke model is wat erg rechttoe-rechtaan, maar in zijn functionele eenvoud toch beslist sympathiek. Hij doet een beetje denken aan de no-nonsense van de vroegere Mini. Het is opvallend dat er diverse exemplaren zijn te vinden met enorme kilometerstanden, kennelijk na intensief gebruik in forensenverkeer. Kwalitatief is de Cuore sterk genoeg, dus de feitelijke kilometerstand is niet zo belangrijk, zeker niet als je ‘m als tweede auto over relatief weinig kilometers gaat gebruiken.

De proefrit

Een driecilinder motor is in het algemeen beslist geen aanbeveling, maar de Cuore is de uitzondering die bewijst dat het ook anders kan. Natuurlijk is een licht roffelend motorgeluid te horen, maar de 1,0 liter staat z’n mannetje en is voldoende levendig en op kruissnelheid verbazend stil. Een kruissnelheid van 120 km/u is geen probleem. De vijfbak is wat vaag in de bediening. De besturing is ook wat doods. Door de kleine maten, zoals de korte wielbasis, is het comfort op minder goede wegen beperkt. De voorstoelen zijn wat dun en vlak, maar voor korte ritjes maakt dat niet uit. Als je alleen stadsverkeer rijdt, mag je nog steeds rekenen op zo’n beetje 1 op 15.

Conclusie

De Daihatsu Cuore is geen lieveling van een groot publiek, maar wie eenvoudig, praktisch, betrouwbaar en betaalbaar vervoer zoekt en vooral kleinere afstanden rijdt, is met de Cuore heel goed geholpen. Deze generatie heeft een lekker eigenwijs uiterlijk en wordt veelal leuker gevonden dan zijn opvolger. Prima auto voor een heel kleine beurs!
Deze auto is beschikbaar gesteld door Automobielbedrijf B. de Pijper, Maarssen

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.